2025-02-06, 09:33
Medlem
meas19s avatar
Nej A-bladet har försökt få ut om han har vapenlicens, men fick svar att det inte gick.

Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det är väl offentliga register så det är ju isf lätt att ta reda på för vården.
Citera
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det blev fel när jag länkade.

Den här tyckte jag var bra om GM. För mig var den matig:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-andersson-35-misstanks-for-massmordet-i-orebro/, igår

Hur blev det fel när du länkade?
Varför länka till just Expressen?
Hurdå "matig"?
Citera
Medlem
En sådan som Rickard borde väll dom kriminella grupperingarna önska att dom hade i sin arsenal? Jag menar 10 döda på någon timme är mer än vad någon kriminell grupp lyckats med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Personligen så skyller jag på de politiker som gjorde ar-gevär lagliga att äga och använda för privatpersoner 1 augusti år 2023.

Det har var den första massskjutningen med ett ar-gevär, men inte det sista. Med lagliga ar-gevär så kan du skjuta 100 skott på 3 minuter (bara att klicka i nya magasin), det finns inte en chans att springa undan.

Hade Andersson inte haft det här vapnet så hade han inte kunnat avlossa lika månfa skott = färre hade blivit skjutna.

Jag förstår att du resonerar så, det är också en del av det.
Dom säger ju också att han hade fler vapen än det där automatiska.

Risken för att han hade hamnat i det här hade dock minimerats om psykiatrireformen hade varit funktionsduglig.

Han hade inte kunnat skylla på invandrarna för att han blev hemlös, de invandrarna han sköt ihjäl, skulle göra mycket mer för Sverige efter att det hade utbildat sig. Han hade fått en inkomst, en stadig inkomst utan någon prestationspress.
Citera
Medlem
Ja det begrep de ju redan på 17-1800-talet. Men i vår tid ska alla dårar springa lösa.
Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
Håller med! Verkar inte finnas mycket resurser alls trots ett av världens högsta skattetryck. Och det finns dessvärre en anti-ställning mot psykiskt sjuka eller med olika störningar. Mentalsjukhus borde alltid finnas i ett samhälle...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Det handlar om bemötande, dvs empatisk förmåga, vilja att hjälpa samt slänga stuprörstänkandet på soptippen. Se helheten i situationen.

Flåsandet i nacken är kontraproduktivt om du har en människa framför dig som mår psykiskt dåligt.
100 på det
Man får acceptera att vissa är då i ett samhälle
Men M har en elak ådra
Citera
2025-02-06, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Nej A-bladet har försökt få ut om han har vapenlicens, men fick svar att det inte gick.
OK.

EDIT: Möjligen är det lättare för vården att få de uppgifterna när en patient är inskriven för psykiatrisk vård. Vården har ju anmälningsplikt för personer som har vapenlicens.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BokMyran
Det är inte riktigt så enkelt. Trots diagnos kan det vara svårt att få hjälp den vägen du beskriver via psykiatrin. Vad ska man göra? Om man inte klarar att arbeta och inte får någon hjälp? Bo på gatan? Är det det vi vill att det ska bo massa psyksjuka människor på gatorna?

Nej, ingen vill det. Men efter man avskaffade mentalsjukhusen så är det där vi är många gånger. Jag vet (handläggarna säkerligen också) att det är svårt med vårdkontakter, remisser, utredningar och diagnos men grabben verkar ha haft ett nätverk runt sig och kontakt med psykiatrin verkar även de mest nerknarkade och nersupna klara av. Men inte RA.

Hur som helst, du undviker min poäng. Handläggarna var bakbundna utifrån den lagstiftning vi har och RA:s underpresterande när det kommer till att jobba sig mot självförsörjning. Socialtjänsten kommer inte kunna utreda för diagnoser, det är psykiatrins jobb.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
TV4 verkar grymt fixerade med att hitta vita "terrorister" som drivs av invandrarhat.

Jag har då väldigt svårt att höra att "ni ska ut ur Europa" i filmsekvensen. Någon som hört vittnet som var inne på toan?

Pinsamt om TV4 har fel. Polisen säger ju att de inte hittat något ideologiskt betingat. Ska verkligen TV4 på bästa sändningstid sitta och insinuera den typen av saker? Sen gnälla om ökad polarisering. Höjden av hyckleri.
Just nu verkar ju motivet varit hat mot socialtjänsten och uppenbarligen finns det flera etniskt svenska personer bland offren.
TV4 verkar närmast maniskt intresserade av att hitta vita män som begår terrordåd som en slags motvikt mot de islamistiska dåden. De sitter och klipper och klistrar samt gissar hej vilt. När de fick till "ni ska ut ur europa" fick de antagligen kollektiv orgasm på redaktionen.
Citera
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Precis. ”Jag kan ju inte jobba..”

Det här är sånt jävla gräv

Så kul att någon "Expert" sitter och drar in typ 60-70k på att höra fel i jävla löner...
Citera
2025-02-06, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det är väl offentliga register så det är ju isf lätt att ta reda på för vården.
När ska dem få tid för sånt? Speciellt region Örebro som systematiskt överbokar alla läkare inom primärvården och gör allt för att korta ned besöken… ge våra hjältar där möjligheten att utföra sitt jobb.
Citera
2025-02-06, 09:35
Medlem
XlAdZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Normalt tal ligger runt 60db i volym. Skriker man hyfsat högt kan man komma upp i 70db. En hagelbössa är uppe i 150db. Decibel är en lg-skala, så en fördubbling i upplevd ljudvolym varje 10db-steg. Det är en EXTREMT stor skillnad alltså mellan högt tal och en hagelbössa.

3db är väl en fördubbling? Är ju så i dbm iaf gällande elektromagnetism och radiovågor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in