2025-02-06, 09:26
Medlem
Gibbledygooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Rimligt kanske att GM skulle ha haft någon typ av sjukersättning eller liknande av vad som har framkommit. Han verkar ha haft förhållandevis nedsatt förmåga till egen försörjning och arbete. Någon typ av social fobi och isolering och andra diagnoser, kanske inte helt optimalt att tvingas till aktivitet och plötsligt bli helt utan försörjning. Att jämföras med en medelålders kvinna på aktuell skola som berättade att hon studerat svenska där i 6-8 år. Hur lång tid får de studera svenska med ersättning egentligen?

Sverige kanske ska fördela våra skattemedel lite annorlunda så slipper vi den här polariseringen. Vi öser pengar och resurser på nyanlända, det är ett faktum.

Ja kommer man inte längre än SFI A på flera år då behöver man ju utreda personens förmåga att tillgodogöra sig utbildningen. Om man har en så grav nedsättning av förmåga men ändå lyckas ha 10 barn, är det egentligen konstigt att dessa tickande bokstavskombinationer springer runt och skjuter och bombar? Förutsatt att nedsättning är genetiskt då. Noll ansvar över att kunna försörja sina barn, om man inte kan försörja sina barn, tillhör barnen per automatik samhället?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Kanske 50%.
Mystiskt han valde detta
Kan socialen tvingat honom att studera?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberSilvia
Jag pillade med ljudet lite och postar länken igen, för den som vill försöka höra vad han säger. TV4 står ff kvar vid "Ni ska bort från Europa". Jag hör "Jag kan (ju) inte jobba! Vafan! (skott)" Det låter som en kvinna svarar honom "Men rektorn har.." Så långt kom jag. Mest vill jag lyfta hur jag anser TV4 har och gör fel när de sprider detta som fakta. https://whyp.it/tracks/254660/jobba?token=SJaH2
"Man måste jobba" hör jag
Citera
2025-02-06, 09:27
Medlem
Jag undrar om anledningen till att rektorn hade så bråttom därifrån (utöver att någon galning skjuter ihjäl folk i korridoren) var att rektorn förstod vem galningen var och att denna var ute efter bla. denne.
Citera
2025-02-06, 09:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Det har väl alla som går på soc i flera år i sträck
Finns knappast speciellt mycket socialsekreterare kan göra åt att folk har autsim, social fobi, är allmänt märkliga osv. Ska de dra igång en stor läkarinsats för varje stolle som söker bidrag?

Sen finns det förstås enormt många klienter som hyser ett enormt agg mot socialsekreterare som bara försöker göra sina jobb. Det i sig är väl en form av psykiskt handikapp att inte kunna skilja på sak och person. Sen så är det förstås hårt att dra in bidragen för någon som står långt ifrån egen försörjning, men samtidigt så kan ju samhället inte hålla folk under armarna i helt utan begränsningar. Det är väldigt lätt att bli bekväm och lat med att gå hemma hela dagarna, så det är naturligtvis i grunden rätt att soc flåsar bidragstagare i nacken med att de faktiskt måste söka jobb, måste söka och gå till kurser etc.
Men dock är det helt uppenbart att man dragit in på soc-bidrag till förmån för invandrare eller invandringen för det är egentligen aldrig invandrarnas fel utan ett politiskt rättfärdigat system
Citera
2025-02-06, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Se här :
Jag hör
Ut allihopa!
Citera
2025-02-06, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Det hade troligtvis rapporterats i media. Dessutom hade inte en autismdiagnostiserad varit hänvisad till försörjningsstöd, utan Försäkringskassan. I synnerhet eftersom han tidigare inte haft jobb.

Tyvärr är man inte så intresserad av att förstå varför sådant här uppstår nu är det bara fokus på hur man ska agera vid skolskjutningar (det enda som rapporteras).

Den här gruppen individer är i stor utsträckning helt bortglömda i samhället; isolerade och ensamma. Han skulle inte behövt stå till arbetsmarknadens förfogande om han hade social fobi etc. Han borde ha uppburit försörjning från Socialförsäkringen som sjukersättning eller liknande.

Okunskapen är extremt stor i skolor, myndigheter etc när det kommer till olika npf-diagnoser och på vilket sätt deras funktionsförmågor är nedsatta. Dolda handikapp.
Citera
2025-02-06, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Mystiskt han valde detta

Nej, de kan ju bara uppmuntra till studier. Man får endast försörjningsstöd med högstadienivåstudier, annars får man vid behov ta lån.
Citera
Medlem
Jag tycker det är otroligt att en människa kan gå på soc år ut och år in och resurser kan läggas på det men man kan inte se till att ge en utredning så att sjuka personer förs in i ett annat ersättningssystem med pension från staten o dyl.
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Det har väl alla som går på soc i flera år i sträck
Finns knappast speciellt mycket socialsekreterare kan göra åt att folk har autsim, social fobi, är allmänt märkliga osv. Ska de dra igång en stor läkarinsats för varje stolle som söker bidrag?

Sen finns det förstås enormt många klienter som hyser ett enormt agg mot socialsekreterare som bara försöker göra sina jobb. Det i sig är väl en form av psykiskt handikapp att inte kunna skilja på sak och person. Sen så är det förstås hårt att dra in bidragen för någon som står långt ifrån egen försörjning, men samtidigt så kan ju samhället inte hålla folk under armarna i helt utan begränsningar. Det är väldigt lätt att bli bekväm och lat med att gå hemma hela dagarna, så det är naturligtvis i grunden rätt att soc flåsar bidragstagare i nacken med att de faktiskt måste söka jobb, måste söka och gå till kurser etc.
Citera
Medlem
Gibbledygooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Mystiskt han valde detta

Nej det kan dom inte. Kan det vara så att han blivit nekad fortsatta studier och fått info om att istället fokusera på att hitta ett arbete?
Citera
Medlem
euromixerss avatar
Åklagarmyndigheten ska även medverka på dagens pressträff vid klockan 10.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhiipompv
Jag undrar om anledningen till att rektorn hade så bråttom därifrån (utöver att någon galning skjuter ihjäl folk i korridoren) var att rektorn förstod vem galningen var och att denna var ute efter bla. denne.
Intressant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in