2025-02-06, 09:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snesilop
Är nog ganska uppenbart att killen skjutit väldigt mörkhyade , myndigheterna dröjer med att gå ut med det .

Ja att han skjutit utländska personer är det inget snack om, men att han hade ett rasistisk motiv finns inga tecken på än. Snarare tog han sig till skolan för att skjuta soc-arbetare och att det fanns invandrare och mörkhyade där är ju en annan femma, dom föll offer för hans vrede helt enkelt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Han gick ju själv på skolan. Att det går många invandrare i skolan har väl inte med honom att göra egentligen.
Hur går det ihop med att han, enligt många källor, ”försvann i gymnasiet”. Eller menar du att han gjorde sin gymnasietid på samma skola?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Är det riktigt fastställt att han hade någon diagnos.
Hade det varit det så hade han garanterat inte haft vapenlicens.
Om du med "diagnos" menar "neuropsykiatrisk funktionsnedsättning" så utgör det inget hinder för vapenlicens, det är jävligt många psykologiska spärrar som ska passeras innan någon börjar skjuta vilt omkring sig och dessa är fullt intakta hos individer med NPF-diagnoser.
Citera
2025-02-06, 09:19
Medlem
Det är lätt att peka finger åt andra (kanske vissa härifrån) som sprider bilder/info på vad som visat sig va fel, men att gå ut och påstå att det är gärningsmannen som pratar på filmklippet och att han säger det dom påstår är minst lika fel av tv4!!
Citera
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Då bör samma regler gälla vid körkort

Polisen kan neka och dra in dina vapenlicenser om de anser att de anser att du är olämplig, vilket de inte kan göra med körkort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har sett i tråden att han gick i specialskola för autister.

Det hade troligtvis rapporterats i media. Dessutom hade inte en autismdiagnostiserad varit hänvisad till försörjningsstöd, utan Försäkringskassan. I synnerhet eftersom han tidigare inte haft jobb.
Citera
Medlem
Ja det är kanske dags att införa lagar så att en psykutredning blir obligatorisk efter en tids socialbidrag. Sen håller jag med en annan här som svarade dig, att har man allvarligare diagnoser som personlighetsstörning eller svårare NPF kanske man borde leva ett liv med mer omfattande sociala / medicinska insatser med begränsad rörelsefrihet. Den här psykiatri reformen från 90-talet då alla mentalsjukhus lades ner kanske faktiskt bör omprövas i viss mån. Gränsen bör gå där att om man inte klarar av att arbeta och söker socialbidrag en längre tid bör en utredning göras och rätt anpassad insats ges istället. Då skulle en bredare palett av kompetenser bedöma folk och inte bara lämnas åt socialsekreterarens eventuella brister / kompetens / godtycke.
Citat:
Ursprungligen postat av Sosseresistent
Dryga myndighetspersoner eller ej, så arbetar dessa efter direktiv från regeringen. Att ständigt flåsa folk i nacken och orsaka kroniskt stresspåslag står alltid högst upp på dagordningen.

Nu gick det som det gick, och vi har återigen blod på våra politikers händer. Det är ett under att inte fler har tappat fattningen för längesen.
Citera
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Alla med vapenlicens körs mot misstankeregistret varje dygn. Så kontrollen är hård.
Läkare har även en skyldighet att anmäla psykisk sjukdom om patienten har vapenlicens, tyvärr så brister det ofta här liksom när läkare skall dra tillbaka körkort vid demens.

Det fetade, ja! Jag fick själv ringa polisen ang en psykotisk man som hotat skjuta skallen av sig, sportskytt. Läkaren på psykiatrin som tog emot honom akut i samband med detta kontaktade aldrig polisen. Personligen hade det inte gjort mig något om han gjort allvar av sitt "hot", jag var istället oroad för personer i hans närhet. Polisen agerade snabbt iaf o hämtade vapnen samma dag.
Polisen konstaterade även att det tyvärr, alltför sällan var läkare inom psykiatrin som larmade.
Om det är vad som skett i detta fall borde läkaren dömas för medhjälp till mord. Liksom alla i snubben närhet som kände till hans mående o att han hade vapen. Jag vet att det inte funkar så men i min värld är de medskyldiga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Ja att han skjutit utländska personer är det inget snack om, men att han hade ett rasistisk motiv finns inga tecken på än. Snarare tog han sig till skolan för att skjuta soc-arbetare och att det fanns invandrare och mörkhyade där är ju en annan femma, dom föll offer för hans vrede helt enkelt.

Det är viktigt damage control från din sida nu, i parti och minut. Klart att han skjöt babbar för babberiets skull. Tiden lär utvisa..
Citera
2025-02-06, 09:20
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det blev fel när jag länkade.

Den här tyckte jag var bra om GM. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mats_L%C3%B6fving]:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-andersson-35-misstanks-for-massmordet-i-orebro/, igår
Varför blev det fel för dig?
Varför tänks andra länken vara bättre?
Har någon glömt Mats Löving?
Vilka resurser antyds? Var finns de?

Citat:
Vadå matig?
Senast redigerad av Bur-q-ua12 2025-02-06 kl. 09:27.
Citera
2025-02-06, 09:20
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Antar att identifikation av offren främst beror på två saker.
Svårt skjutna och att dom är invandrare och information saknas då anhöriga kanske inte finns i landet mm.
Att det dröjer tyder på att det är invandrare.
Anhöriga bör sakna sina anhöriga om man är svensk eller har sin familj och vänner i landet.
Mobiltelefoner i fickan, kläder, ringar, klockor, tatueringar osv bör anhöriga känna till.
Saknas anhöriga kan ingen bekräfta dessa grejer.
Citera
2025-02-06, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztarscream666
+1

Så det var förnamnet också, vad var det tidigare förnamnet?
Om dådet var en respons på avslaget så har jag svårt att se hur han inte ska ha reagerat starkt på tidigare händelser i livet. Namnbytet kanske var en respons,
Att börja med vapen en annan.
Jag hade tydligen missförstått då han inte bytt till nyt namn utan tagit sitt mellannamn som förnamn. Ofta är människor döpta efter en släkting så det kan också vara som så att han tog en släkting efternamn. Man får byta till föräldrarnas efternamn eller namn som burits tidigare tidigare i rakt uppstigande led 2 generationer inom 4 generationer samt kan ta en förälders förnamn och lägga till son eller dotter. Men därefter är alla namn med över 2000 bärare tillgängliga så han kan ha tagit Andersson bara då det inte skyddas av några regler. Om han nu var ute efter anonymitet dvs. Annars kan det handla om någon anhörig av betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in