2025-02-06, 09:02
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jag har aldrig varit inne på en komvux
Hur är det egentligen?

Som en vanlig skola men där vuxna går. Inte så att de hänger i korridoren på samma sätt eller har gemensam lunch
Citera
2025-02-06, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberSilvia
Jag pillade med ljudet lite och postar länken igen, för den som vill försöka höra vad han säger. TV4 står ff kvar vid "Ni ska bort från Europa". Jag hör "Jag kan (ju) inte jobba! Vafan! (skott)" Det låter som en kvinna svarar honom "Men rektorn har.." Så långt kom jag. Mest vill jag lyfta hur jag anser TV4 har och gör fel när de sprider detta som fakta. https://whyp.it/tracks/254660/jobba?token=SJaH2

Otroligt oansvarigt av TV4 att lägga upp deras tolkning som ett konstaterande! I mina öron låter det definitivt mer som "Jobba" än "Europa" och vi är ju inte ens säkra på att det är GM som hörs. Som flera andra har nämnt kan det ju vara någon som skriker "allihopa" i ett försök att varna sina medmänniskor, vid synen av vapnen.
Citera
2025-02-06, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bror-Nilsson
Nu visas klippet från toan på tv4 o polisen säger att dom analyserat o det verkar som han säger: -Ni ska bort från Europa!!
Hoppas dom är 100% säkra på det annars är det väl en stor risk o anta det..

Dom antar det. För oss som är smartare än tv4 så är det en polis som skriker. Rösten låter också som att den är betydligt länge bort än tomhylsorna och skotten som låter precis utanför dörren. Jag uppmanar folk att inte lyssna på tv4. De har trots allt blivit busted med att servera desinformation i färska tider förr.
Citera
2025-02-06, 09:04
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Hur kan tv4 veta att det ens är skytten som ropar på inspelningen? Vad som sägs hörs ju inte riktigt. Det är fel att de säger vad som sägs när man inte vet.

De vet inte helt säkert. Några har lyssnat hos dem och de tycker att det låter som det. Men om någon sagt att det låter så är det svårt för andra att höra något annat. Man hör det man vill höra
Citera
2025-02-06, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66
Dom skriker "rasist" för att det var en etnisk svensk som klickade och skjöt.

Men det finns ännu inget motiv bakom hans vansinne...
En etnisk svensk som går bananas - är tillståndet i Sverige sådant att det är vad man egentligen kan förvänta sig? Eftersom ett narrativ skapas så snabbt. Bortsett från psykisk sjukdom.
Kan vara så att TV4:s kreativa experiment får en helt annan effekt än den avsedda.
Citera
2025-02-06, 09:05
Medlem
Newfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberSilvia
Jag pillade med ljudet lite och postar länken igen, för den som vill försöka höra vad han säger. TV4 står ff kvar vid "Ni ska bort från Europa". Jag hör "Jag kan (ju) inte jobba! Vafan! (skott)" Det låter som en kvinna svarar honom "Men rektorn har.." Så långt kom jag. Mest vill jag lyfta hur jag anser TV4 har och gör fel när de sprider detta som fakta. https://whyp.it/tracks/254660/jobba?token=SJaH2

Jag hör detsamma. Det ligger ju också i linje med att han verkar ha riktat in sig på socialarbetare och att han hade fått indraget bidrag.
Citera
2025-02-06, 09:05
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Tror att dom vill identifiera alla innan dom släpper några namn.
Då räcker det väl med en nykomling som inte varken har varit till tandläkaren eller har pass så tar det tid.
Sen ska anhöriga informeras, och igår hade dom inte hittat anhöriga till nåt av fallen.

Jag efterlyser som sagt inte namn, men information om att identifikation skett, och att anhöriga fått veta.
Och att det kan dröja så himla länge känns som sagt fortfarande något märkligt.
Citera
2025-02-06, 09:06
Medlem
Pappan är socialdemokratisk kommun politiker i Örebro med flera poster.

En elev som var på Komvux säger att flera av dödsoffren var somalier.
Citera
2025-02-06, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
det är uppenbart att killen aldrig skulle kvala in att ta ett jobb, redan i 15 års åldern gick han med huva över huvudet och handen framför munnen, tom i ett slagsmål höll han handen framför munnen genom hela bråket. Ändå skulle socialen tvinga killen att söka jobb och när han gjorde detta så tyckte dom att han sökte för lite jobb så de drar in allt stöd till honom. Killen kan inte ens köpa en jävla macka att äta och han förstår att han snart är ute på gatan där hans enda trygghet var hans enrummare där han tittade på tv dygnet runt. SÅ han blir desperat och får en total härdsmälta i huvudet.

skulden är socialens och skulden är moderaterna som dragit ned på alla försörjningstöd mm, vi kommer se mer av detta. Se bara när Ronald Regan stängde alla psyksjukhus i USA på 80 talet och dessa gick rakt ut i samhället, fanns psykotiska fd patienter som gick rakt in i en villa och mördade och våldtog barn osv, det fanns ingen hejd på det. En del människor är så sjuka att de behöver psykvård hela sina liv men det fattar inte moderaterna

Blir så trött på detta snack. Spelar ingen roll om handläggarna hade insikt om en större sjukdomsbild eller inte. Har han inte sökt hjälp hos psykiatrin->fått diagnos->fortsätta processen hos FÖRSÄKRINGSKASSAN (inte socialtjänsten) så är det ekonomiskt bistånd som kvarstår för honom. För att vara berättigat ekonomiskt bistånd har man KRAV. Man ska ständigt jobba mot självförsörjande. Har han bara struntat i det så är det avslag som gäller. Vi snackar inte om "onda" handläggare här, bara folk som följer de lagar som finns.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anora
Otroligt oansvarigt av TV4 att lägga upp deras tolkning som ett konstaterande! I mina öron låter det definitivt mer som "Jobba" än "Europa" och vi är ju inte ens säkra på att det är GM som hörs. Som flera andra har nämnt kan det ju vara någon som skriker "allihopa" i ett försök att varna sina medmänniskor, vid synen av vapnen.

Det ska ha bekräftats av flera vittnen tydligen att han skrikit ”Ni ska ut ur Europa” .. polisen har nu också tagit del av videon och ska skicka den på utredning av experter.
Citera
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En sak jag funderat på.

Varför blir det sådant rabalder om en här sak? Senaste åren har det ju skjutits var och varannan dag. Är det för att det dog ovanligt många nu?

Under covid dog ju uppåt 200 personer om dagen när det var som värst. Det verkade folk okej med, då inga direkta åtgärder vidtogs liknande det man satte in i andra länder.

Sverige är inte USA. En skolskjutning som resulterar i tio oskyldiga offer är en extrem händelse för Sverige, och för Norden i övrigt. Det är självklart något som skapar uppmärksamhet. Det är ett historiskt brott i nutid, troligtvis unikt i Sveriges kriminalhistoria. På samma sätt var terrorattentatet på Drottninggatan och diskoteksbranden i Göteborg något helt unikt för Sverige.

Med Andersson 11. Räknar inte med Andersson.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Tidigare sas det att skytten gick runt lugnt och tyst. De har sagt att han inte brukade prata.
TV4 har kanske en agenda att vilja vinkla detta mot invandrare.

Jag har inte hört klippet. Tror inte jag blir mycket klokare av det…

Men - att GM gick omkring tyst i vanliga fall kan ju bero på osäkerhet. Ser inte att det säger något om i fall han är tyst, pratar eller skriker, när han är i färd att genomföra ett massmord. Är väl ganska troligt att han ger uttryck för en annan del av sin personlighet, om man säger så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in