2025-02-06, 08:03
Medlem
Det här är verkligen så tragiskt att jag saknar ord.
Citera
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
diskussionen borde vara varför socialtjänsten drar bort ersättningen och därmed riskerar en psykisk sjuk människa bli bostadlös och bo under broar. Helt uppenbart är detta skapt av socialtjänsten som i sin tur fått sina direktiv från den moderata regeringen som sparar in på socialtjänst och psykvård.

skulden för morden är denna richard, men den indirekta skulden bär vår statsminister som har mage att åka dit o snyfta för offren.

det skall bli mycket intressant att se vad för vapen han använt, vad jag hört är det en halvautomat men det måste varit ett 20 skottsmagasin vilket begränsar ned antalet jaktvapen rejält. Det finns en ny lag kring magasin också, en knepig sådan stiftad av svensk polis som fick bestämma hela ordformulerinen i lagen men den säger typ att du får endast ha magasin som passar ditt vapen, inget om storlek på magasin

Försäkringskassan har länge varit ett besparingsområde för både denna och tidigare regeringar. Försörjningsstödet är menat att vara tillfälligt, men idag går psykiskt sjuka människor på försörjningsstöd år ut och år in. Kommunerna gör allt för att skära ner på försörjningsstödet.

Det ska bli intressant att se om det kommer att forskas kring hur samhället fallerade kring MGM.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Ligger nog mycket i det du skriver.

Skjuter man med tunga vapen inne i en skolmiljö är det risk för att det endast inte blir planerade offer.

Att det blev tio döda känns ändå som ett lågt antal med tanke på beväpning och tiden GM hade på sig.

Ville han döda så många som möjligt, då borde det kanske vara ännu fler döda och skadade?

Nu fokuserade möjligen sitt hat mot lärare och personal från soc?

Det känns inte helt rasistisk.

Oddsen är väldigt låga för att det är soc-arbetare och lärare som fått ta den största smällen, det kommer vi nog att se ifall alla dödsoffer blir offentliggjorda. Sedan att en stor mängd av dom är invandrare är väl för att Örebro till stor del inte är en Svensk stad längre.
Senast redigerad av SegPanda 2025-02-06 kl. 08:06.
Citera
Medlem
Hyacints avatar
Kanske soc begärde att han skulle sälja vapnen för att få bistånd?
Han vägrade och fick besked om att biståndet kommer att dras in.... och flippade?
Citera
2025-02-06, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Har polisen lämnat information om vem som försett honom med skjutvapen och betalat för hans vapenlicens?

Kanske arv från farfar?
Han hade ju även inkomst från kapital, kanske även det arv?

Om sen någon från socialtjänsten kommit på att han har inkomster och vapen kanske det räckte för att han skulle knäppa ur och vilja döda dem ?
Citera
2025-02-06, 08:04
Medlem
Citat:
3006 är en jävla kanon, jag skulle säga det är väldigt ovanligt att hitta en 3006 på halvauto med jaktlicens i sverige, det måste vara väldigt oskön skjutning då rykelen är rätt hård. Smällarna som hördes i snabbföljd var halvauto, och det var inte kaliber 22 utan tyngre men jag tror inte det var 3006 smällar

det skall bli så jävla spännande att se vad han skjutit med. MIn första tanke var någon AR men jag undrar om han verkligen haft råd att köpa en sådan

Inte alls. 30-06 är vanlig, även som halvautomat. Rekylen är sällan ett besvär om inte bössan är dåligt stockad. Halvautomat ger ännu mindre rekyl pga att omladdningsmekanismen använder en del av den kraft som annars skulle ha "sparkat".
Jag har själv en 30-06 halvautomat som jag varje år skjuter älgbanan med (minst 12 skott) utan minsta rekylproblem, och jag är kvinna.
Citera
2025-02-06, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Patientsekretess gäller även efter att en person har avlidit, det är nog upp till de anhöriga om sådana detaljer offentliggörs tror jag. Det kommer spekuleras hej vilt så länge inte all information har offentliggjorts, så förhoppningsvis kommer det fram till slut. Som anhörig måste man ju ha fattat att allt inte stod rätt till, även om han hade dragit sig undan från dem. Oavsett hur det stod till i huvudet på honom så har han behövt någon form av stöd i över 20 år, det kan inte ha gått obemärkt förbi.

Det är konstigt att han skulle gå på någon form av socialstöd och samtidigt äga fyra jaktvapen, en förutsättning för bidrag brukar vara att man tar ansvar för sin ekonomi och säljer saker med större värde innan bidrag ges. Har socialen kanske krävt att han skulle sälja vapnen för att vara berättigad till fortsatt stöd?

Dom vet inte vilka som har vapen...
Och vapen behöver inte ha nåt större värde.
Citera
2025-02-06, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Inte lätt att vara media.
Har dom ingen info inom fem minuter klagar hela FB högt.
Kommer dom med info efter fem minuter klagar FB högt att det är för lite info.
Kommer dom med info som sen visar sig bara fel, klagar FB högt.
Väntar dom till att få 100% korrekt info klagar FB att det går för långsamt, gärna kompletterat med "mörkning" "dom döljer nåt" etc...
😂

FB hade antagligen löst motivet på några timmar om de inte blivit överbelastade/ blockade

Kvällstidningarna läser FB för att få info. Men bryr sig knappast om någon där klagar på dem.
Senast redigerad av Svempa2014 2025-02-06 kl. 08:11.
Citera
2025-02-06, 08:06
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Oddsen är väldigt låga för att det är soc-arbetare och lärare som fått ta den största smällen, det kommer vi nog att se ifall alla dödsoffer blir offentliggjorda.

Låter så ja. Nu kanske inte han visste exakt vilka som var vilka men siktade in sig på de som kanske såg ut som den typen av anställda(äldre)
Citera
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det finns hittills ingenting som styrker att GM skulle ha varit "gravt psykiskt sjuk" och/eller mobbad. Källhänvisa gärna om du har andra uppgifter.

Vad gäller att han sumpat skolan, inte kan sköta ett jobb och pga av någon oklar NPF-diagnos (?) var antisocial till den mån att han undvek sociala sammanhang så har han det gemensamt med tusentals yngre män som han bara här på FB.

Bara att läsa tidningen, där har du källa. Det enda nya som framkommit är att han även fick sitt socialbidrag indraget - detta fick bägaren att rinna över.

Mycket kan nog tyvärr ledas tillbaka till sossarnas vårdreform på 90-talet då man släppte ut alla tossiga i samhället.

Som sagt, mobbning slutar aldrig bra.
Citera
Medlem
Citat:
3006 är en jävla kanon, jag skulle säga det är väldigt ovanligt att hitta en 3006 på halvauto med jaktlicens i sverige, det måste vara väldigt oskön skjutning då rykelen är rätt hård. Smällarna som hördes i snabbföljd var halvauto, och det var inte kaliber 22 utan tyngre men jag tror inte det var 3006 smällar

det skall bli så jävla spännande att se vad han skjutit med. MIn första tanke var någon AR men jag undrar om han verkligen haft råd att köpa en sådan
30-06 är samma som .308, kaliber 7.62 men med lite längre hylsa. Lite mer rekyl än .308 förstås, men det är inte alls en "kanon". 30-06 är en av de vanligaste kalibrarna bland jägare i Sverige, finns hur mycket som helst på begagnatmarknaden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Jag funderar på om det var så att GM gick runt och sköt mot samma personer om och om igen i ren vrede. Det skulle förklara varför han bara gick förbi vissa och varför det ”enbart” blev 10 stycken under den här långa tiden som han verkar ha haft på sig. Det skulle också förklara den mängd blod som det vittnas om samt varför det är så svårt att identifiera alla. Han var inriktad på vissa specifika (och kanske även sköt mot de som försökte rädda just de personerna).

Mängden blod beskrivs som något enormt:

https://www.svt.se/nyheter/video/bc2d563d4aed3bc8-andreas-var-blod-over-hela-golvet?spellista=WyJhc3RyaWQtdmlkZW9wbGF5bGlzdCIsI jAyYm0 0ZSJd

Precis! GM kan ha öst ut hat mot några få. Troligen lärare och personer från soc. Att fler dör och skadas med tunga vapen inne i en skola känns logiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in