2025-02-06, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Han fixade körkortet också. Jag skrev det tidigare, ju mer som framkommer verkar det handla om en person - visserligen med en NPF - diagnos, men det är det ju många som har - som blivit så våldsamt kränkt av att längre inte få sin försörjning garanterad utan krav på motprestation att han tappar det helt när det väl ställs krav på att han åtminstone ska göra det han kan för att bidra till sin egen försörjning, exempelvis vara arbetssökande.

Exakt, körkort och jägarexamen fixade han uppenbarligen. Var tydligen även inskriven på olika matematikkurser på just Risbergskas komvux enligt Expressen men slutförde aldrig kurserna. Någon gammal klasskompis misstänkte extrem social fobi, men han hade ju alla möjligheter iallafall senaste åren att ta kurser på distans. Något måste han väl kunnat läsa som intresserade honom iallafall lite. Kändes som han satt hemma och blev argare och argare på samhället när han fick mindre serverat.
Citera
2025-02-06, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylven
Inte alls. 30-06 är vanlig, även som halvautomat. Rekylen är sällan ett besvär om inte bössan är dåligt stockad. Halvautomat ger ännu mindre rekyl pga att omladdningsmekanismen använder en del av den kraft som annars skulle ha "sparkat".
Jag har själv en 30-06 halvautomat som jag varje år skjuter älgbanan med (minst 12 skott) utan minsta rekylproblem, och jag är kvinna.

nu är det offtopic men det är rent skitsnack du kommer med,
kom tillbaka när du skjuter 40 skott på bana en o samma kväll. jag fattar aldrig dessa så kallade jägare som skjuter några få skott och sedan inbillar sig att de är bra skyttar och sedan går de ut o skadeskjuter ett djur i skogen med allt det jävla lidandet för djuret o så ett jävla eftersök. Borde fan bli av med licenserna direkt för djurplågeri
Citera
2025-02-06, 08:14
Medlem
Vad använde skytten för vapen ? Har dom gått ut med det än ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
det är uppenbart att killen aldrig skulle kvala in att ta ett jobb, redan i 15 års åldern gick han med huva över huvudet och handen framför munnen, tom i ett slagsmål höll han handen framför munnen genom hela bråket. Ändå skulle socialen tvinga killen att söka jobb och när han gjorde detta så tyckte dom att han sökte för lite jobb så de drar in allt stöd till honom. Killen kan inte ens köpa en jävla macka att äta och han förstår att han snart är ute på gatan där hans enda trygghet var hans enrummare där han tittade på tv dygnet runt. SÅ han blir desperat och får en total härdsmälta i huvudet.

skulden är socialens och skulden är moderaterna som dragit ned på alla försörjningstöd mm, vi kommer se mer av detta. Se bara när Ronald Regan stängde alla psyksjukhus i USA på 80 talet och dessa gick rakt ut i samhället, fanns psykotiska fd patienter som gick rakt in i en villa och mördade och våldtog barn osv, det fanns ingen hejd på det. En del människor är så sjuka att de behöver psykvård hela sina liv men det fattar inte moderaterna

Jag kan hålla med. Det är något som är sjukt med socialtjänsten när de inte förstår sina klienters problem. Något gick väldigt fel inom socialtjänsten helt klart och även flera andra myndigheter kunde agerat bättre. Det här verkar ändå vara något som pågått ända sen grundskolan där "någonting" hände som helt förvandlades hans liv.

Ska man komma någon vart och förhindra att flera utökade självmord eller självmord överhuvudtaget sker så kan det vara värt att gräva i den här killens historik och hur myndigheter, föräldrar, skolan och vänner eller folk överhuvudtaget har agerat. Känns i allafall som att där finns något att lära sig.

Jag vill väldigt ogärna se att massmord som skett nu blir en vardag för oss precis som skjutningar och bombdåd blivit och så mycket annat kriminellt som vi nu ser varje dag. Vart tog det fina Sverige vägen?
Citera
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crator
Men hur kunde han veta att soc skulle ha utbildning på skolan?
Har ingen aning alls. Det skulle inte förvåna mig om han har planerat och kartlagt vad personalen på soc gör.
Kan bara hoppas att polisen hittat information i den husrannsakan som gjordes.
Skulle inte förvåna mig om han blivit utförsäkrad från Försäkringskassan och sen hamnat hos soc.
Soc ställde väl krav för att få ut bidrag, och det väckte hat mot hela samhället.
Det är bara spekulationer från min sida.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
T.o.m dom kriminella verkar berörda, för det har väl inte varit några sprängningar lr skjutningar senaste dagarna?
de är igång som vanligt, många krimminella vet inte ens om detta hänt, de är inte direkt nyhetersläsare
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Det är fortfarande möjligt att åtala de inblandade i händelsen, det vill säga den som försett massmördaren med skjutvapen.

Politikerna som gjorde de halvautomatiska gevären lagliga är också medskyldiga.

Enligt lag så är det lagligt att ha det här halvautomatiska vapnet som det bara är att tryckabochbskjuta 30 skott på en minut (sen är magasinet tömt, men då sätter man bara in ett nytt magasin, vips ytterligare 30 skott som avfyras på en minut, eller så fort skytten har något att skjuta på).

De måste förbjudas med en gång!
Citera
2025-02-06, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztarscream666
Håller med om det du säger, så många frågor.
Hoppas att vi kan få svar.
Skulle det ha kommit fram hittills ifall han haft någon vårdkontakt?
Hans omgivning kanske inte visste om vapnen. Har en känsla av att de var äldre & kanske inte så insatta.
De skulle sannolikt ha sagt något om han var inom psykiatrin med historia där.

Jag tror att de kände till det med tanke på det andra sagt om att de tagit med honom på resor och att han brukade vara hundvakt samt fick köra anhöriga i vad som då bör ha varit deras bil. De har kanske till och med betalat för hans vapen. Men om jag få gissa så är pengarna som bekostat hans liv antagligen fonder från föräldrarna och att han levt mycket stramt. Han kan ha bott hemma länge och innan flytt plockat ut besparingar. Dock så harpan fått läsa på gymnasienivå och det brukar man inte göra på socialbidrag. Han kanske levde på bidragsberoende och fick hjälp av föräldrarna eller var med i något program via arbetsförmedlingen.

Sedan det med namnbytet. Att ändra både för och efternamn är lite radikalt när det saknas skäl för namnbyten.

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/longing-for-nostalgia/202306/what-does-it-mean-when-someone-changes-their-name

Citat:
A person who has been harassed, bullied, or sexually abused might wish that the person who had been victimized no longer exists, or even never existed at all. A modified name might signal a hope for a rebirth, a new beginning. When abuse persists, a name change can reflect an effort to dissociate from the self being hurt.

Frågan är när han skaffade vapenlicens. När han flyttade hemifrån? När han plockade ut pengar någonstans ifrån? När han bytte för- och efternamn? Eller var det senare?

Var ändringen av namnet en traumarespons pga mobbning och utsatthet utanför hemmet eller var det för att inte längre vara en del av sin familj? Att inte vilja bära de namn föräldrarna gett honom?
Citera
2025-02-06, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Anmärkningsvärt att inte alla BO är identifierade ännu. Det väcker frågor om hur mycket koll myndigheterna har på invånarna. Även om BO är sönderskjutna och saknar legitimation borde någon veta varför de var på plats eller vara saknade av någon. Biten med att det är personal från socialförvaltningen som är bland de utvalda offren är också intressant. Om GM visste att de var på plats och han haft en dokumenterad konflikt med dem kan platsen för skjutningen vara vald för att lättare komma åt dessa personer snarare än att det är en skola. Även om GM inte lämnat efter sig någon förklaring till dådet lär det gå att pussla ihop motiven i efterhand.

Kan hålla med, det borde inte tagit mer än några få timmar att identifiera offren. Något är väldigt skumt när man inte vet vad för folk som blivit dödade. Det enda jag kan tänka mig som giltigt skäl att skjuta upp processen är väl att det kan vara svårt hitta de anhöriga att meddela. Om det var en invandrare som blev dödad så kanske de anhöriga är i sitt hemland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Anmärkningsvärt att inte alla BO är identifierade ännu. Det väcker frågor om hur mycket koll myndigheterna har på invånarna. Även om BO är sönderskjutna och saknar legitimation borde någon veta varför de var på plats eller vara saknade av någon. Biten med att det är personal från socialförvaltningen som är bland de utvalda offren är också intressant. Om GM visste att de var på plats och han haft en dokumenterad konflikt med dem kan platsen för skjutningen vara vald för att lättare komma åt dessa personer snarare än att det är en skola. Även om GM inte lämnat efter sig någon förklaring till dådet lär det gå att pussla ihop motiven i efterhand.

Bitterhet på samhället och att inte få hjälp verkar vara en del av orsaken. Kanske han tappade det helt och spårade ur när han blev nekad ekonomiskt bistånd. Det visar ju ändå på brister i vårt skyddsnät.
Citera
Medlem
BalleAnkas avatar
Vad är det som gör att "identifiering" av gärningsman och brottsoffer tar så lång tid? De flesta brukar väl ha någon identitetshandling i fickan.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
Förbluffande att Kent Ekeroth och Richard Jomshof inte har nämnt attentatet alls. Undrar varför.

Man ska inte försöka plocka politiska beslut vid liknande händelser och varför ska just dom göra det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in