2025-02-06, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjeeeeeeeeeeeen
Eller något mer rimligt, det var bara invandrare som dog, svårt att veta vilken av alla 20 identiteter som verkligen var den riktiga personen?

Det verkar vara lika delar invandrare och svenskar som dödats, och inga muslimer vad jag kan se. Intresssant.
Citera
2025-02-06, 05:25
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av khadiija
Men snälla då går man och skjuter vem fan han vill i Örebro kommunens lokal inte i SFI/KOMVUX jag köper inte det ni säger för 1 öre

Och hade man velat döda muslimer så går man till Vivalla moske
Citera
2025-02-06, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulrikaskriver
Det verkar vara lika delar invandrare och svenskar som dödats, och inga muslimer vad jag kan se. Intresssant.

Var är källan? Men är det så visar det vad jag och många andra antog. Att det inte var ett "högerextremt" motiverat dåd...
Citera
2025-02-06, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Var är källan? Men är det så visar det vad jag och många andra antog. Att det inte var ett "högerextremt" motiverat dåd...

men men , aftonbladet säger ju sååååå
Citera
2025-02-06, 05:27
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gibbledygook
Ponera att han inte fick pengar från soc, varför sålde han inte sina vapen och köpte mat istället?

Ja du, det är en bra fråga, det hade han nog kunna leva på rätt väl för.

Problemet med diagnosen är väl att den tycker om rutiner och hatar just förändringar? Det vill säga att ändra sina egna rutiner det fanns inte ens på kartan.
Citera
2025-02-06, 05:28
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winnx
Det har gått en del rykten om vilka vapen han haft, villket jag är vapen ägare själva som konstaterat, även varit snack om att han skulle moddat med magasin osv som inte är tillåtet, tror jag läste det bakåt i denna tråd att "lagligt magasin" för jaktvapen är 5 patroner, men att det ska vara möjligt att beställa altarnativa magasin, begär gärna rättning här om jag har fel....

Jag har absolut inte haft några problem att ansäka om vare sig jägarexamen eller vapen med min diagnos, absolut inte,tvärtom faktiskt så rekommenderades jag göra det då jag har intresse av prickskytte.

Men ska jag vara krass och låta mina egna känslor ta över så säger jag att man ska göra en individuell prövning av varje person oavsett vad, gärna med att varje person som ansöker om vapenlicens ska utredas av en psykolog under ett antal träffar, det är lite för "slappt" om man kan säga det så i mina ögon, nåt är väldigt fel om det är så här enkelt att ha vapen, det är trots allt dödligt våld man ska hantera...

Det är svårt det där. Det tycks inte finnas några dokumenterade "problem" i GM:s förflutna som kunde uppdagas vid en bakgrundskoll. Och att göra en psykiatrisk undersökning på varje ansökande hade nog inte gått, det finns det nog varken resurser eller tid till.
Hoppas såklart att rutinerna skärps, men jag är inte så värst optimistiskt inställd på att det kommer göras på ett sätt som effektivt kan förhindra en sånhär händelse.
Citera
2025-02-06, 05:29
Medlem
Citat:

Ingen källa men av de namn som nämnts bland offren i denna tråd verkar ingen ha varit muslim.
Citera
2025-02-06, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Ok 10 5 miljoner ska bevakas?
Ja lycka till.
Om du menar registrerade i vården så finns det oregistrerade psyksjuka ute i samhället.

Alla kan enligt vissa definitioner vara psykiskt sjuka, då nästan alla lider av någon sorts fobi, något som i vissa fall kan klassas som en psykisk sjukdom.

Möjligen är definitionen av psykiska sjukdomar för bred, och DSM V gör det också möjligt att egentligen diagnostisera vem som helst...
Citera
2025-02-06, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av khadiija
Men snälla då går man och skjuter vem fan han vill i Örebro kommunens lokal inte i SFI/KOMVUX jag köper inte det ni säger för 1 öre
Hur kan du jämföra säkerheten i lokaler där främst myndighetspersoner som utsätts för hot regelbundet har sina kontor med skolmiljö som är svår att kontrollera där elever rör sig in och ut? Det är betydligt svårare att knalla in på socialsekreterares kontor med en gitarrväska fylld med vapen…
Citera
2025-02-06, 05:31
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztarscream666
Undrar hur fan han hade råd, soc bidrag är inte lätt att få & de vill ha en fullständig lista över ens utgifter.
Jag försökte få stöd på 90-talet det var omöjligt. Kanske är annat nu men ändå, bil, jaktgevär, inte gjort något på 10 år? Hade ingen diagnos? Annars hade han bäl inte fått äga vapen. Nästan 7000 i hyra varje månad. Bara hyran blir en miljon på 10 år, menar att det är mycket utan inkomst.
Citera
2025-02-06, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjeeeeeeeeeeeen
men men , aftonbladet säger ju sååååå

Har inte läst men har de deklarerat detta "Breivik 2.0"? Många journalister, aktivister och andra skulle verkligen älska att få hålla "fackeltåg mot rasismen" och annat...
Citera
2025-02-06, 05:33
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:

Sök upp H*l*na W*rm* på Facebook. Hon har lagt ut 3 namn på sin story varav 2 är svenska (?), Camilla och Elsa (Elsa är inte nödvändigtvis svensk, finns ingen bild på henne). Den tredje är en Salim. Det finns en fjärde bekräftad som heter Bassam.

* = e
Senast redigerad av bonanbruse 2025-02-06 kl. 05:35. Anledning: Förtydligande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in