2025-02-06, 02:18
Medlem
Hahaxoxo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Polisen ska "enligt källor" vara inne på Soc-spåret som sammanfattar bra med Komvux. Soc i Örebro har inte heller sagt om de har verksamhet där som skulle kanske göra det än mer tydligt.

Om det var tappad försörjning som blev triggern. Han kunde ju sökt CSN också för Komvux, men kanske inte klarade av detta. Skolan som han läst det till ska ju varit denna Komvux (som bytt namn och inriktning) han gått på som ung och inte då fått godkänt för grundläggande behörighet, sedan förmodligen inte fått det i Komvux heller.

Oavsett så är ju detta i så fall ytterligare ett fall att skylla på psykreformen (och efter det också reformer). Han klarade uppenbarligen inte att varken jobba eller plugga, och förr hade han ju ändå förr försörjning och bostad. Men som sagt många gånger i tråden. För att detta ens skulle bli en trigger måste han ju varit ordentligt störd innan så slutet psyke kanske hade varit det han skulle suttit på förr.

Jag tror någonting hände där i grundskolan som förstörde honom helt. Ev diagnoser men tänker att hans föräldrar borde varit mer närvarande då. Så tippar på något hemma, som verkligen förstörde honom.
Citera
2025-02-06, 02:19
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abzid
Salim e ju syrian sä han ser ju ut som en muslim
Visst. Vi kan inte utesluta ett rasistiskt motiv, men om det var specifikt inriktat mot muslimer så var utfallet för GM väldigt misslyckat då det ligger närmast till hands att de fyra namndroppade är kristna. Så religiöst motiv - nej, men rasistiskt - kanske.
Citera
2025-02-06, 02:19
Medlem
SwedishHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Ingen aning faktiskt, det är inget som jag har kunnat hittat ännu?

Han bytte namn något år innan, kanske han har gjort för att fixa vapen?

Namnet borde inte betyda så mycket.
Citera
2025-02-06, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-47N
Därför att de är noggranna. Man använder sig itne av anhöriga som kommer och tittar på de döda, som på film. Man går igenom ID-handlingar, andra tillhörigheter samt kroppen (tatuering etc).
Nu är det dessutom flera avlidna. Det är väl itne så lång tid ändå, inom 48 timmar då?

Spekulationer om illa sargade är onödiga. Det är absolut inte säkert att det är så (men kan vara en del osmakliga skottskador). men en del människor verkar vilja, önska det.
Förfarandet är likadant ändå så sluta äckla er.
De är väl alltid lika noggranna när döda ska identifieras, och ofta tar det inte så lång tid när det finns id-handlingar, tillhörigheter och andra kännetecken, och dessutom är personen saknad.
Vet inte varför du plötsligt drar upp spekulationer om illa sargade, det är inget jag ens antytt.
Det är helt ointressant.
Citera
2025-02-06, 02:23
Medlem
RegnochSols avatar
Jag tror att man hade stämt möte på skolan aktuell dag. MGM hade som krav på sig att söka arbete för att erhålla försörjningsstöd. Då MGM inte uppfyllde kravet drogs försörjningsstödet in. Då MGM saknade såväl grundskole- som gymnasiebetyg, och därmed stod långt ifrån arbetsmarknaden, ansåg kanske socialtjänsten att MGM kvalade in att få försörjningsstöd för studier. Det kan därför ha varit så socialtjänst, MGM samt skola stämt möte denna dag för att upprätta en studieplan. Och sedan skedde det fruktansvärda.
Citera
2025-02-06, 02:24
Medlem
.nilss avatar
Fint med alla Svärjevänner som febrilt försöker tjata om "Ja men självklart var det Soc han var efter! Han säger ju HELT KLART 'Jag kan inte jobba' innan han skjuter huvudet av Mohammed" - Jättenormalt att skrika innan man avlossar skott.

Snälla... Visst kan jag förstå att ni skiter på er när ni kommer till insikt att ert polariserande skitsnack har säkert hjälpt till att forma den här idioten. Jag förstår att ni är besvikna att han inte hette Mohammed. Men sluta nu.

Det enda jag håller med om är att samhället borde gjort mer. Vännerna borde gjort mer, familjen borde gjort mer. Om killen gjorde en sådan totalvändning i tonåren skriker schizo, att ingen tänkte tanken att forska i det är skrämmande.
Citera
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Polisen ska "enligt källor" vara inne på Soc-spåret som sammanfattar bra med Komvux. Soc i Örebro har inte heller sagt om de har verksamhet där som skulle kanske göra det än mer tydligt.

Om det var tappad försörjning som blev triggern. Han kunde ju sökt CSN också för Komvux, men kanske inte klarade av detta. Skolan som han läst det till ska ju varit denna Komvux (som bytt namn och inriktning) han gått på som ung och inte då fått godkänt för grundläggande behörighet, sedan förmodligen inte fått det i Komvux heller.

Oavsett så är ju detta i så fall ytterligare ett fall att skylla på psykreformen (och efter det också reformer). Han klarade uppenbarligen inte att varken jobba eller plugga, och förr hade han ju ändå förr försörjning och bostad. Men som sagt många gånger i tråden. För att detta ens skulle bli en trigger måste han ju varit ordentligt störd innan så slutet psyke kanske hade varit det han skulle suttit på förr.

Många bäckar små, kan väl ha varit den utlösande faktorn, men tänker att en sådan här sak växer fram över en längre tid av personliga misslyckanden. Han sökte väl efter en anledning till att ta ut sin egen sorg över samhället som stort.

Den som söker, han finner.
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:

Han hade ju gått på Komvux där så sent som 2021.

Det var någon som gjorde ett inlägg tidigare här som jobbar på Komvux någon annanstans i Sverige som berättade att dom har socialsekreterare som jobbar där för att följa upp med elever som går Komvux i samband med en handlingsplan från Soc. Det är alltså inte alls orimligt att så även är fallet här i Örebro.
Citera
2025-02-06, 02:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Jag är inte så säker på att den här killen berättat hur han känt sig där på soc. Han har sannolikt gett ett friskare intryck än vad man kan tro. Hans pappa fann det ju helt totalt osannolikt att han skull ha gjort det när AB ringde honom.

Kanske vore bra då om soc hade lite mer utbildning inom psykologi och inte bara socialpsykologi. Personer med autism kan ibland uttrycka sig perfekt med ord men blir inte trodda för att de t ex saknar kroppsspråk som stämmer. Bland svenskar som har soc är NPF extremt vanligt. Så hur kan man inte kunna sådant? Hade han inte brutit med familjen? Kanske för att de inte heller såg honom. Personer med autism är dessutom notoriskt dåliga på att söka stöd från sin omgivning och kan då tro att saker är värre än de är.
Citera
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nils
Fint med alla Svärjevänner som febrilt försöker tjata om "Ja men självklart var det Soc han var efter! Han säger ju HELT KLART 'Jag kan inte jobba' innan han skjuter huvudet av Mohammed" - Jättenormalt att skrika innan man avlossar skott.

Snälla...

Please.... Mongo....

Två av offren heter tydligen Camilla och Elsa, och det är polisen som själva går ut och säger att massa socialarbetare faktiskt fattas från sitt jobb... So much för att du ska kunna spela offret i historien just denna gången också..

Det är du själv som bör fråga dig om det verkligen är "Ni ska ut ur Europa!" eller om det är "Hur fan ska Jag jobba?" som han skriker när du hör det klipp som TV4 spelar upp.. Det är gratis ute på internet att ta reda på sanningen och det kostar inte dig typ något..
Senast redigerad av buhbye 2025-02-06 kl. 02:29.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Kan man bara dra in socialbidrag hur som helst? Vad händer om folk hamnar på gatan då? Han var ju uppenbarligen för sjuk för att jobba. Det måste ju finnas hjälp för människor som inte klarar av ett vanligt liv.

Soc krävde väl nån form av motprestation från RA, t.ex. jobbsökning på Arbetsförmedlingen eller komvuxstudier. RA ställde av okänd anledning inte upp på socialens krav.

För att få olika bidrag idag krävs i regel någon form av motprestation från den enskilda individen.

RA:s stora miss, som jag ser det, är att han inte uppsökte en läkare. Han hade givetvis blivit sjukskriven på direkten och hade därmed beviljats sjukpenning eller sjukersättning. Då hade han sluppit soctanterna och deras krav.
Citera
Medlem
Mindbusinesss avatar
Det här strider mot teorin att soc var måltavla.
”Shahlah Ojagh kände en av de som dog i attacken.
– Jag hade en väninna som pluggade på undersköterskeutbildningen på skolan. Hon jobbade samtidigt vid sidan av och var en riktig kämpe. Hon försökte integrera sig så mycket som det bara gick i samhället, berättar Shahlah.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OoX1Wl/de-forlorade-sina-vanner-i-masskjutningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in