2025-02-06, 01:05
Medlem
Sagodjurs avatar
"Fabian uppskattar att långt över 200 skott avlossades.

– Sedan blev det en paus på kanske en halvtimme, sedan började de igen. Det lät som ett automatvapen. Väggarna och golvet skakade."

Vad för vapen kan han tänkas ha använt?

Vad gör polisen när allt detta sker?

Är det rimligt att en massmördare kan avlossa över 200 skott, sen sätta sig ner och fika en halvtimme innan han börjar skjuta igen utan att polisen gör nånting?
Citera
2025-02-06, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishHouse
Man kan jämföra det med norska polisens jobb 2011, som använde 1 timme på att ta sig till Utøya.

Mycket dålig jämförelse. Utöya var en ö långt ifrån fastlandet. Här sker det mitt i en stor stad.
Citera
2025-02-06, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Åh fan? Eftergymnasial utbildning då eller?

Ja. Alltså om du studerar gymnasiebehörighet på t.ex folkhögskola eller komvux som GM verkar har gjort enligt uppgifter från media
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Visst är det så.

Är väl ett spänt läge för alla inblandade.

Alla smyger på tårna och ingen vågar säga något.

Åtminstone av dom som faktiskt vet något.

Medier verkar ju bara skjuta från höften för att vara först med vad skit som helst.

Sanslöst.

Polisens presskonferenser har varit lika mycket formalitet som att statsministern och kungen gör utlåtanden. Tomma jävla ord som leder absolut ingenstans.
Citera
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
När jag var barn på 70-talet fanns det inga barn som hade autism eller ADHD överhuvudtaget. - Somliga var lite jobbiga i skolan...

- Men nu verkar det ha gått inflation i begreppet...

/WTF

Det var knappt ingen som visste vad autism var för 50 år sedan. På den tiden så var man bara "udda" om man inte ville umgås med kompisar/hade få kompisar samt hade lite problem med det sociala.

Asperger/autism började dyka upp som diagnos under början av 80-talet.

Det är alltså inte så märkligt att det är så många med autism nu jämfört med då
Citera
2025-02-06, 01:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Kyrkan är en syrisk-ortodox kyrka.

Tillsammans med den svenska kvinnan Camilla har inget av dessa två offer någon sannolik koppling till Islam. Vi kan med stor sannolikhet snart helt utesluta att GM riktade in sig på muslimer.

Jag tror den syrianska mannen gick emellan och försökte rädda Camilla, låter troligtvis så.
Citera
Medlem
En sak förstår jag verkligen inte, OM han nu ville hämnas på socialen, varför gick han då då till en komvuxskola med sfiklasser och sköt ihjäl folk? Varför gick han då inte till närmaste socialkontor och sköt några sockärringar istället? Låter som ett helt ologiskt motiv med tanke på plats ovch utförande, menar om jag var arg på burger king, hade det då varit logiskt om jag gick och sköt på ett museum?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LSDulf
Genom att skaffa vapenlicens och köpa det? Eller hur tänker du?

Som sagt är det inte en AK47 eller liknande som folk trodde i början, mest sannolikt ett halvautomatiskt vapen t.ex en AR-15 som går att köpa med licens.

Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
tror gärningsmannen bara var trött på sitt liv i skymundan och frustrerad att det hittintils inte vart någon "riktig" skolskjutning ala " american style" och tog beslutet att det ska jag ordna för jag mår så jävla dåligt. Sagt och gjort och avsluta sitt eget liv efter, den fega jäveln.

tror inte han var diagnosticerad autist.

Tror inte han var autist övh.

Rätt säker att han var en jävla incel faktiskt.

Finns ingen ideoligi eller svar på varför. Bara en tragisk person som förstört massor av liv.
Vad du tror är fullkomligt ointressant och tillför inget till tråden.
Citera
Medlem
De första poliserna som var på plats uppfattade att de blev beskjutna så de gick kanske inte in i byggnaden innan förstärkning anlände?
Citera
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Tydligt exempel att dådet inte är ideologiskt riktat. Två personer med, vad som kan tolkas, skilda rötter. Kvinnan ser toksvensk ut samtidigt som mannen har invandrarbakgrund.

Om MGM nu var ute efter socialen varför inte attackera deras kontor? Underligt. Vore intressant att veta motiv framöver.

Svårt att dra någon slags slutsats. Det är två offer på bilderna som etniskt sätt är motsatsen sett till potentiella vinklingar från media. Kan ju exempelvis vara att man:
1. Riktat in sig på invandrare och damen kommit i skottlinjen
2. Riktat in sig på socialsekreterare och att mannen kommit i skottlinjen

Men jag har svårt att tro att där är 10 socialsekreterare att rikta in sig på på Komvux? Känns ju i nuläget som att man bara skjutit hejvilt och träffat lite av varje?
Citera
2025-02-06, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSpun
Jag tror att han blev schizofren.

Inte alls omöjligt med tanke på samsjukligheten, plus att vännerna beskrev honom som att han på kort tid blev annorlunda och drog sig undan. Kan ha varit en djup depression också, triggad av hormoner och känslan att inte vara som andra. Svår känsla för de flesta i tonåren, ännu värre om du har NPF.
Citera
2025-02-06, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Problemet med just detta dåd är att GM ger sig på helt oskyldiga människor.
GM måste ha varit gravt psykiskt sjuk. Det torde vara bortom all rimlig tvivel. Men på något sätt känns det som att han skulle ge igen på samhället för sin ensamma vardag eller något sådant. Och då borde han rimligen gett sig på sina mobbare osv. Men de lär han ju aldrig kunna samla på ett ställe igen, så då väljer han en helt oskyldig grupp. Rent för jävligt.

Det finns tyvärr allt för många såna människor ute. De skulle samtliga hållits under strikt bevakning.
Jämfört med vad? "Just detta dåd"? Det är väl problemet i många mord? Även gällande amerikanska skolskjutningar ger de sig inte på sin specifika klass och lärare eller så utan pepprar ju på allihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in