2025-02-05, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
Det är det faktiskt. Att han skulle se sig som beskyddare från hela Europa har jag svårt att tro. Han hade sagt Sverige eller Örebro eller vad som helst, men inte Europa. En liten långsökt förklaring till "Ska jag ut å jobba?!" kunde väl vara om han varit på något möte med någon socialarbetare som sagt "Rickard, du måste ut och jobba nu, vi kommer dra in ditt stöd.". Så fastnade det i hans huvud på repeat, sedan när han såg socialarbetaren så sa han "Ska jag ut å jobba?!". Långsökt, men ändå...

Inte alls långsökt. Rätt plausibelt. Snyggt!
Citera
2025-02-05, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v.d.Wettering
Angående TV4 och deras ""Ni ska ut från Europa".
Enligt mig är det ganska tydligt att någon, en kvinna, säger,
"Du måste inte jobba."
Sedan säger någon annan något. Sedan smäller det.
Kan vara så att mördaren konfronterar en socjobbare.
Hon försöker rädda situationen och säger, "Du måste inte jobba."
Mördaren svarar något och skjuter sedan socjobbaren.

Då måste de ju haft en kort konversation då han uttryckt någonting om sin situation, varför skulle hon/han annars skrika "Du måste inte jobba". För mig iaf är det osannolikt, han va där enbart för att mörda/bli mördad. Att samtala med offren gör dom mer mänskliga och det var inte det han ville.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svana
Tråkigt men svaret är ja..

Jag förstår han till 100%.. det rinner över tillalut.
Man tar saken i egna händer och ger tillbaks mot samhället som svikit hela ens liv..
En protest!

Och oskyldiga drabbas.. eller bara vänster röstande gärningsmän.

Han har levt på bidrag hela livet och försörjts av samhället utan en tanke på att skaffa jobb och göra rätt för sig, jävlar va synd det är om honom
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Bass-m Al Sh-leh, Syrien, mördades i tisdags i Örebro

Så minst 7 invandrare? Två män och enligt tidigare uppgifter 5 kvinnor?

Inga motiv? Nehe. Säg bara som det är alla förstår ändå.
Citera
2025-02-06, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
Men hon kanske råkar prata högt över telefon när någon begär att hon ska prata högre i samband med att detta sker...

OK men konstig replik:
- Kan du prata högre?
- Jag kan inte ropa!

Nej köper inte det och tycker inte det låter som en kvinna heller.
Citera
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
Bonnier äger tv 4... vilket folk är det.... vilka är det som vill vända folkgrupper mot varandra...
Bonnier sålde väl tv4 till Telia för rätt många år sedan...?
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aifosarinatak
MEN SNÄLLA, det tar tid. Det är ändå någons pappa, son, dotter, bror, syster, kusin, mamma, moster, faster, farbror, make eller hustru eller vem som. Det är en människa som tragiskt mist sitt liv, som absolut inte kan uttala sig om något då den inte finns vid liv längre.

Ingen av oss har rätten till att veta vem det är som avlidit, bara de anhöriga. Väljer det att gå ut med det så är det deras val, ingen annans. De kanske publicerar identiteten om fem år när de eller OM anhöriga ens sörjt färdigt!

Håller med dig.

Jag är dock överraskad över bristen på informationsläckor från t.ex sjukhuspersonal. Brukar vanligtvis läcka från alla håll och kanter.
Citera
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Från Expressen.
Så nu vet ni hur identifiering går till och varför det tar tid.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/skolskjutningen-i-orebro-katastrofexperter-ska-identifiera-kropparna/

"Det finns tre verktyg för att en identifiering ska betraktas som färdig: Tänder, DNA eller fingeravtryck. Så kallad visuell identifiering, att anhöriga får titta på den avlidna, används aldrig, enligt Lars Bröms.

– Allt annat som vi kan få från anhöriga i form av beskrivning av kropp, tatueringar, smycken och kläder gör att det här kan gå lite snabbare, säger han."
Ser i alla fall ut som de samkör en del med DNA mot familj. Då borde det komma fram hyfsat snabbt om inte mamman varit ute och svirat.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Givetvis ska inte några "snaskiga" detaljer ut, det är verkligen inte det jag efterfrågar, utan just den fetmarkerade sista meningen. Menar inte att de ska ha någon live-chatt för varje de identifierat, att "nu är vi uppe i 3/11, 4/11, 5/11 osv", men snarare åtminstone kanske ett omvänt meddelande typ i eftermiddags, att "nu är det x många som fortfarande inte kunnat identifieras, kontakta gärna oss om du inte fått kontakt med din anhörig sedan igår". Den typen av meddelande hade jag ändå någonstans faktiskt förväntat mig åtminstone framåt kvällen idag, inte att anhöriga och arbetskamrater fortfarande lever i total ovisshet utan den minsta uppdatering.

Förstår ditt svar, det finns väl fördelar och nackdelar. Antagligen finns det en anledningen till varför de inte gör som du och säkert många andra önskar.
Citera
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Spekulerar bara nu. Men om polisen gör bedömningen att tio döda individer tillhörande en viss demografi kan trigga väldigt mycket kaoz från denna demografi, då är ett medvetet lååååångsamt utsläpp av information via säkerhetsventil ett bra sätt att förhindra explosion.

Vad jag menar är att polis och övriga myndigheter kanske har precis allt det de i vanliga fall behöver för att gå ut med id på offren. Men att de medvetet väntar med det för att muslimerna inte ska starta upplopp eller bilda mordkommandon*.

*Vilket i sin tur skulle kunna trigga dito från svenskar.

Det kan ju rent av vara så enkelt att 1 av dom döda inte var en socialsekreterare. Då tar det hus i helvete om det visar sig vara en nyanländ
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipapo
Jag är helt införstådd i hur en myndig person blir omhändertagen. Men kanske borde en lagändring göras nu? Man pratar om att vräka gäng kriminella och dra tillbaka medborgarskap. Varför diskuteras inte detta fenomen för?
Jag bor i en storstad och ser konstant halvpsykotiska människor ute i samhället. Främst är det genom mitt yrke jag kan de detta på förhand.

Sverige är tyvärr ett för tamt land i många olika aspekter. Ju mer information som kommer fram med tiden ju mer kommer folk undra. Hur den s person kunde gå under radarn. Man måste ställa krav på anhöriga det är enda lösningen.
Hoppas detta leder till en förändring i lagen. Annars finns risken att vi för det som i staterna där psykotiska individer går runt med vapen.

Ställa krav på anhöriga? Jag vet flera som inte har kontakt med anhöriga! Är det rimligt att föräldrar, syskon, kusiner osv äger en skyldighet till vad deras släkting hittar på? Du är ju helt borta från verkligheten.
Citera
2025-02-06, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiggzor
Svenska skolor har väl inget högtalarsystem? Det där låter som något man sett på amerikansk film bara.
Alla äldre skolor har garanterat ett högtalarsystem. Det fanns ju till och med interntelefoner i alla klassrum förr. Men år 2025 är det inte säkert att högtalarsystemen är i bruk längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in