2025-02-05, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
Mitt svar på TV4's artikel:

Typiskt TV4 att direkt haka upp sig på något som kan antyda högerextremism... I min mening så kan jag inte alls utesluta det... Men det låter faktiskt också som om skotten är alldeles utanför dörren och "bort från Europa" eller "kan inte ropa" är avlägsnare eller i en anslutande toalett... Kan just lika väl vara en tjej som faktiskt säger "Kan inte ropa"... Men frågan kvarstår om varför hon säger så just då och var hon befinner sig (naturligare reaktion vore ju att vara tyst eller tappa kontrollen men hon skulle just kunna vara i en toalett alldeles intill eller något sådant). Och det saknas ju vittnesmål därifrån så kan alla där ha blivit avrättade (inkl den gråtande tjejen) då? Inga dumma politiska spekulationer från stora tidningar som ska tjäna politiska poäng tack (men viktigt att utreda såklart)! RIP

Ja för det är mer sannolikt att det var en kvinna med mansröst som ropade att hon inte kunde ropa. Smart.
Citera
2025-02-05, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Att polisen inte kan identifiera alla offren har väl att göra med att han skjutit dom i huvudet och ansiktet?

Det tar tid.
Skriver det för 111e gången.

"Det finns tre verktyg för att en identifiering ska betraktas som färdig: Tänder, DNA eller fingeravtryck. Så kallad visuell identifiering, att anhöriga får titta på den avlidna, används aldrig, enligt Lars Bröms.

– Allt annat som vi kan få från anhöriga i form av beskrivning av kropp, tatueringar, smycken och kläder gör att det här kan gå lite snabbare, säger han."
Citera
2025-02-05, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CypherX
Fast att NPF personer är ganska överrepresenterade är ändå ganska vedertaget? Impulskontroll osv?
Betyder inte att just du som person är kriminell men att man ska ta personer med dessa diagnoser på allvar och följa upp. Just för att minimera risken något händer.
Återigen för allas skull. Även såklart de med NPF.

Vi behöver absolut som samhälle erbjuda mer hjälp till personer med NPF. Jag tror det största problemet är att ju äldre du blir desto mindre bryr sig samhället om dig, och för någon med NPF så känns inte ålder på något speciellt sätt, många stannar en viss mental ålder resten av livet. Jag tex är snart 30 och tror jag kommer känna mig mentalt som 16 resten av livet, så när saker runt om mig förändras, men jag inte förändras, så blir det ett problem. Så tänk dig att du tex får stöd, pengar, hjälp osv, sen åldras du och poff är allt borta. Ingen bryr sig. Dina föräldrar börjar tröttna på att du lever på dom och vill att du ska stå på egna ben. Men för dig är du lika beroende av dom nu som för 20 år sedan. Samma sak i skolan, i trean har du resurslärare, privat undervisning med läraren, en ståbänk och stressboll och bildstöd. Sen kommer fyran och plötsligt har du inget av det plus högre krav, betyg, pubertet osv. Jo och har du tur så får du lite mobbning, äcklig skolmat och svåra sociala situationer på köpet också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Att polisen inte kan identifiera alla offren har väl att göra med att han skjutit dom i huvudet och ansiktet?
Identifieras de med ansiktsigenkänning, eller hur menar du?
Citera
Medlem
tomyhockeys avatar
Kan regeringen styrda m och sd och polisen tagit bort hans motiv hans facebook instagram eller blogg för att det ska inte ses som rasistiskt motiv .
Citera
Medlem
GM påminner om Bryan Kohberger Idaho mördaren
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Toffiefee
Ja för det är mer sannolikt att det var en kvinna med mansröst som ropade att hon inte kunde ropa. Smart.
Men det kan vara en kvinnoröst... Man hör inte att det säkerligen är en mansröst
Citera
Medlem
Rodrigos avatar
Är det någon som vet om det lutar åt att vara slumpvis utvalda eller om det finns något tecken på selektivitet? jag tänker särskilt på den nyhetsnotis om att 'Ett flertal anställda på socialförvaltningen saknas'.

Om det nu stämmer att ett flertal anställda på socialförvaltningen saknas och inte återvänder så är nog det ett tydligt tecken på att sista ordet om detta inte är sagt på väldigt länge, både politiskt och medialt.

Det lär bli hårda diskussioner om den partilinje man talat sig så varm om att: 'få ut folk i arbete till vilket pris som helst'.
Senast redigerad av Rodrigo 2025-02-05 kl. 23:20.
Citera
2025-02-05, 23:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
När jag gick skallgång med missing people gick vi i grupp. Vi fick instruktioner om vi hittade en ev kropp skulle alla stanna, vända sig om och gå bort från kroppen utom gruppledaren som fick gå fram. Det handlade både om gravfrid samt skydda oss som gick från trauma och att inte trampa sönder bevis (vilket kanske inte spelar någon roll vid PDV). Så din tes tror jag stämmer bra!

Rimligt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Och vad gjorde de där 12.30? På lunchtid. Hade de nåt lunchseminarium? Det borde i så fall varit utannonserat nånstans.

De jobbar där, fasta kontor i skolans lokaler.
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Ok men man blir insläppt eller är det bara att öppna dörren. Tänker mig att det kanske är för förbokade möten och inte drop in

Du kan gå rakt in till receptionen utan att bli insläppt. Jag har själv varit på möten där, visserligen inte av samma anledning som GM, men de har både kontor och samtalsrum precis bakom den låsta glasdörren i receptionen. Man har alltså insyn från receptionen.

Min poäng är att om GM haft som huvudavsikt att attackera Socialtjänstemän så hade Socialens kontor, som återigen ligger ungefär 200m från hans bostad, känts som ett rimligare mål.
Citera
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hahaxoxo666
Är också kluven gällande detta. Det känns som att det finns en annan mörkare sida kring allt detta som allmänheten inte får ta del av..

Tror det är viktigt att inte bli för konspiratorisk i detta skede, men ja, tycker ändå att det börjar kännas lite märkligt faktiskt.
Absolut att prio i förrgår kväll var att rädda skadade, och att socialtjänsten givetvis inte ville ringa kollegor som varit på plats sådär på kvällen, kanske inte heller direkt på morgonen kl. 08 liksom, men att så oerhört mycket kring offren skulle vara så enormt oklart, så här 1,5 dygn senare? Nej, det känns faktiskt märkligt.
Identifikation via tandkort brukar gå tämligen snabbt, och åtminstone idag vid lunch eller under dagen så borde ju någon chef eller liknande på socialtjänsten ha (försökt) etablera kontakt med de som var på plats i skolan, om inte annat för krisstöd. Att de bara skulle vara "borta", utan att någon; vare sig polis eller anhöriga vet någonting, när det nu gått 1,5 dygn, känns oerhört märkligt, på ett väldigt illavarslande sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in