2025-02-05, 22:53
Medlem
Det är anmärkningsvärt hur narrativet kring händelsen i Örebro formas. Att gärningsmannen klädde sig i militära kläder och riktade in sig på invandrare nämns knappt. Inte heller diskuteras han som en terrorist, utan snarare som en ensam person med psykiska problem. Det väcker frågan om hur reaktionerna hade sett ut om gärningsmannen haft ett annat namn och bakgrund. Sverige verkar förändras, och det är svårt att inte reflektera över vilken riktning vi är på väg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marabouchoklad123
Men exakt! Håller med till 100%. Mobbning är aldrig okej. Men folk verkar ju tycka att mobbning är extra okej om en person har npf... Men det visar ju bara att vi med npf är snäppet smartare än alla andra o forumet.

NPF även här - ja det är tragiskt. Finns det något som säger att han var mobbad dock? Verkar mer som han själv valt att dra sig undan?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Fast om GM hette Abdullah eller Fatima hade då skyllt på Autism eventuellt enstöring? Vänder mig till dig som skrev att du inte anser att detta är ett terrordåd.

Almedalsmordet? Har skrivit det i tråden tidigare. Länk: https://www.domstol.se/nyheter/2022/12/man-doms-till-rattspsykiatrisk-vard-for-mord-i-visby/
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svana
Jag känner igen mig exakt i gärningsmannens personlighet och agerande.

Jag är inte alls förvånad att han gjorde detta i Sverige 2025.. tyvärr.

Jag är inte heller det minsta förvånad med alla dessa skjutvapen som är i omlopp och hamnar i händerna på ”fel” personer. Att alla svenskar är så förvånade och chockade idag visar bara återigen hur naiva det svenska folket är.
Citera
Medlem
Helt otroligt hur han kunnat få licence för vapen. Vilket misslyckande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eskimannen
Och varför i hela helvete ska en person utan bevisad psykologisk diagnos få tillgång till förtidspension framför FLERTALET äldre människor som har stora problem med att få befintlig pension att gå runt.

Pengar från statskassan bör och ska gå till mer rimliga saker än att skydda gravt obegåvat folk

I o m att han gick i en klass för autistiska eller aspergers, så lär han ju haft en diagnos.
Citera
2025-02-05, 22:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gedan
Det är anmärkningsvärt hur narrativet kring händelsen i Örebro formas. Att gärningsmannen klädde sig i militära kläder och riktade in sig på invandrare nämns knappt. Inte heller diskuteras han som en terrorist, utan snarare som en ensam person med psykiska problem. Det väcker frågan om hur reaktionerna hade sett ut om gärningsmannen haft ett annat namn och bakgrund. Sverige verkar förändras, och det är svårt att inte reflektera över vilken riktning vi är på väg.

Har vi glömt almedalsmordet? https://www.domstol.se/nyheter/2022/12/man-doms-till-rattspsykiatrisk-vard-for-mord-i-visby/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElakBoll
Den här tråden har verkligen blivit något av en ögonbrynshöjare för hur olika bedömningar människor tydligen gör av andra människor och vem som bör anses utgöra en potentiell hotbild eller ej.

Från mitt perspektiv så uppvisar båda de där bilderna exakt samma typ av ansiktsuttryck, personlighetsdrag och därmed stora röda "varning för psykopat"-flagga. Den enda skillnaden som jag ser är att den nedre yngre snubben spärrar upp ögonen lite mer, men i mitt tycke gör det honom bara lite mer komisk och MINDRE obehaglig än den övre bilden, snarare än tvärtom.

För det må vara en sak att vi alla kan se lite "cp" ut då och då om man t.ex råkar trycka av selfiekameran när man inte är medveten om det, men att ta en avsiktlig selfie eller vara medveten om att man blir fotograferad av någon annan och ÄNDÅ visa upp enbart det där kalla psykotiskt stirriga stenansiktet ger åtminstone mig sjukt obehagliga vibbar. Särskilt om man ser exakt likadan ut på 20 olika bilder spridda över flera år och tagna i många olika sammanhang med olika personer runtom sig.

De flesta människor försöker liksom oftast se åtminstone LITE mer avslappnade och kanske rentav vänliga ut på bild, kanske försöker man sig t.o.m på ett litet leende mot fotografen som tar bilden av en, men det gör aldrig den här killen pga att "medmänskligheten" som vanligtvis får folk att uppvisa den typen av "speglande mimik" gentemot en medmänniska som en del av vårt sociala samspel saknas helt hos honom. Snubben är uppenbart trasig i huvudet och det GÅR att se på personens ansiktsuttryck, särskilt om man har ett stort antal bilder som underlag.

Och halva tråden tycker att han "ser ut som vem som helst" och är "någon man skulle vilja hänga med".

Jeebus.

Filmade han händelsen med gopro kamera alltså GM?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Verkar som de med npf som är vuxna blir utan hjälp
Kan 100% instämma med det här efter att själv ha upplevt ett helvete med psykiatrin. Stämmer att man ej får hjälp. Min kusin har fått boendestöd för hon är lågfungerande, men psykiatrin är helt värdelös.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan678
Det verkar som om något verkligt trauma hände i övergången till högstadiet, när han började ha luvan över huvudet och täckte munnen. Innan dess var han ju en vanlig kille i kompisgänget
Kan det ha hänt något i den nära familjen? Något sexuellt som gjorde han så äcklad att han måste täcka sin mun? Tvingad till oralsex tänker jag.
Då är det inte konstigt om man "går in i sig själv" och inte vill synas eller höras längre, personen tror kanske att övergreppet syns på honom.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/W0XXWa/klasskompisarna-om-misstankte-skytten-i-orebro-rickard-andersson

Det kan ju vara en teori. Men jag tänker mer att han inte orkade med alla intryck så han ville avskärma sig från omvärlden.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Jo, förvisso. Mycket möjligt. Jag tycker bara att om Socialen var hans enda mål borde han ju gått till kontoret på Ribbingsgatan.
Han hade väl sina anledningar, jag tycker bara det känns osannolikt att han skulle haft Socialen som huvudmål förutsatt att dom inte har en gedigen verksamhet på skolan som jag inte känner till. Jag har trots allt gått på Risbergska, om än för X antal år sen.

Vet inte hur det är där men brukar inte socialtjänsten ha vakter och annat. Iallafall mer skydd
Citera
2025-02-05, 22:55
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toffiefee
Det är väl inte alls bekräftat att det är en AR.
På smällarna som hörs utomhus står det klart att det rör sig om halvautomat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in