2025-02-05, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agnusdei
Vad gör sjukvården åt Aspergers tror du? Ingenting. Det finns inget att göra. Det är ett sätt att fungera på, går inte terapia bort eller ta ett Aspergers-piller och bli ”normal” om du tror det.

NPF-diagnoser fångas ju upp ofta i barndomen vilket det verkar ha gjorts med RA också. Men sjukvården har inga insatser att ge personer med autism. Habiliteringen har kanske lite kurser i socialt samspel och utbildning i diagnosen. Thats it!

Verkar se väldigt olika ut beroende på region. Har själv ett barn med autism som fått ett helt kit med insatser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Sorry, kanske lite borta här - men den "första" videon ("OH MY GOD") vittnar ju om flera snabba skott i rad. Kan man avlossa så snabbt med ett hagelgevär!?
Han hade 3 vapen, han ska haft med sig samtliga samt en kniv enligt Aftonbladet.
Citera
Medlem
Det verkar som om något verkligt trauma hände i övergången till högstadiet, när han började ha luvan över huvudet och täckte munnen. Innan dess var han ju en vanlig kille i kompisgänget
Kan det ha hänt något i den nära familjen? Något sexuellt som gjorde han så äcklad att han måste täcka sin mun? Tvingad till oralsex tänker jag.
Då är det inte konstigt om man "går in i sig själv" och inte vill synas eller höras längre, personen tror kanske att övergreppet syns på honom.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/W0XXWa/klasskompisarna-om-misstankte-skytten-i-orebro-rickard-andersson
Citera
2025-02-05, 22:50
Medlem
Tänk om han på vägen ut ur skolan såg en skjuten man med gröna kläder och slängde vapnen på den kroppen innan han försvann runt knuten?
Inte så troligt.
Fann de gitarrfodralet med kläder? Det borde de gjort men man har inte hört något om det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Jag tolkade det också som det först. Sen funderar om det inte är så att skotten smäller in i något strax utanför typ en dörr. Och de som faller ner på golvet glas eller något annat. Ljudet är liksom så dovt, en annan tanke som slår mig är hur ljudet påverkas om det är en lång korridor utanför.

Delar åsikten att det låter något dovt, men utgå att det är sådan typisk plastmatta till golv (bilder från insdan på skolan finns på google)

Lyssna på första "hylsan", sedan på andra i direkt anslutning. Första slår i väg+golv, den andra träffar något annat också som en liknande sopkorg som syns i videon för det metalliska ljudet?
Citera
Medlem
Sveppss avatar
Visst hade det varit bra med en sammanfattning på första sidan med alla länkar på ljud, bilder och filmer.

Någon kanske inte kan sova i natt och känner sig manad 👏😉
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Bra påminnelse! Alla autister är verkligen inte lika och det finns enorma skillnader. Om GM nu hade autism kan det nog enbart förklara en liten del av hans beteende i livet generellt sett. Jag tror nämligen att han hade många andra tillstånd också som psykopatiska drag och/eller narcissism, depression, social fobi osv som ledde fram till händelsen.

Jag känner igen mig exakt i gärningsmannens personlighet och agerande.

Jag är inte alls förvånad att han gjorde detta i Sverige 2025.. tyvärr.
Citera
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filuren96
Kan någon länka videon ni pratar om där han säger något?
https://www.facebook.com/reel/1321367325717953
Citera
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellesein
jodå, det finns. Så om det nu kommer ut att GM var autist, och jag säger att jag är autist, så tänker vissa direkt "aha, som GM?"

Det är helt sjukt vilket generaliserande som sker gällande psykiska sjukdomar och funktionsnedsättningar..

Tro mig, ingen kommer kommer säga eller tänka det. Folk är smartare än så i allmänhet. Kanske inte i denna tråden, men i allmänhet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agnusdei
Vad gör sjukvården åt Aspergers tror du? Ingenting. Det finns inget att göra. Det är ett sätt att fungera på, går inte terapia bort eller ta ett Aspergers-piller och bli ”normal” om du tror det.

NPF-diagnoser fångas ju upp ofta i barndomen vilket det verkar ha gjorts med RA också. Men sjukvården har inga insatser att ge personer med autism. Habiliteringen har kanske lite kurser i socialt samspel och utbildning i diagnosen. Thats it!

Verkar som de med npf som är vuxna blir utan hjälp
Citera
2025-02-05, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma
När ska ni fatta att för att det ska klassas som terror så krävas det politiska och ideologiska motiv.

Autismen har skördat liv än en gång, tyvärr.

Fast om GM hette Abdullah eller Fatima hade då skyllt på Autism eventuellt enstöring? Vänder mig till dig som skrev att du inte anser att detta är ett terrordåd.
Citera
2025-02-05, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Vad menar du med "dragning "?

Va bara ett potentiellt exempel. Att socialen eller andra avdelningar visar sig i samhället är väl inget konstigt, snarare bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in