2025-02-05, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Tycker tvärtom att han verkar uppvisa många drag som sammanfaller med schizoid störning. Verkar inte ha uppvisat autistiska dag när han var yngre.

Schizoid personlighetsstörning, förkortat SPD eller SzPD, är en psykiatrisk diagnos och personlighetsstörning. Störningen karaktäriseras av brist på intresse för sociala relationer, en tendens till en ensam livsstil och emotionell kyla.

Personer med schizoid personlighetsstörning är ointresserade av umgänge; isoleringen beror dock inte på rädsla för att bli sårade, avvisade eller liknande.”

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Schizoid_personlighetsstörning

Utesluter inte schizoid störning som tillhörande sjukdomsbild. Med det sagt - beteendet från högstadiet, med s.k. luvan är klassiskt autism.
Citera
Medlem
Dickassos avatar
TV4 kör hårt med "Bort från Europa" även på kl 22 nyheterna.

Vågar påstå bestämt att dom har mer på fötterna än videoklippet. Känns för kaxigt köra så hårt på det annars.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nej det är jag undrar om är om uppgifter som media skriver verkligen stämmer. Vi vet inte så mycket mer än vad media skriver och ibland så skriver de saker som motsäger nästa artikel.

Precis, källkritik är a och o.
Citera
Medlem
kukflashs avatar
Om GM hade 4 vapen, och det billigaste AR-geväret ligger på runt 20 tkr, så måste han ha lagt runt 80-90 tkr på gevär och ytterligare några tusenlappar på licenser samt jägarexamen. Runt 100 lök har han pungat ut, någon släkting som han övertalat att finansiera vapen och dylikt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jantelovzzz
Jag förstår inte, hur killen aldrig fick förtidspension.
Soc eller AF måste väl sett att han inte är riktigt frisk och behöver en utredning ? Han kan väl inte gått på Soc hela livet? Vad hände med att kunna få förtidspension?
Är man psykiskt sjuk som gärningsmannen och får denna press på sig så smäller det väl tillslut. Att han gått under radarn så länge

Du har missat att välfärden kollapsat…? Personer som är sjuka får inte självklart någon hjälp längre..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Medelålders menar du.
Han var ju märklig redan som 12-åring.
När en unge beter sig på det viset måste man steppa in med LVU/tvångsvård om föräldrarna inte klarar av att söka hjälp.
Jag menar att vi måste förhindra sådana här individer från fortsatt isolering både för deras egen skull och för samhällets skull.
För hundra år sedan hade han varit på instutition, inte lämnad åt sina mörka tankar i ensamhet, det är så det alltid är med sådana här gärningsmän. Varningsklockor har ringt under många år men ingen har gjort något för så ser vår samhälle ut idag.
Det måste bli en förbättring när det gäller den här typen av psykisk ohälsa hos unga killar/män. Det finns såklart kvinnliga gm också men det är försvinnande få.
Senast redigerad av Gamlaskor 2025-02-05 kl. 22:06.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovant-och-Ovanligt
Soc ligger på Ribbingsgatan. Bara att gå rakt in där ju - så varför, varför, varför skulle det vara rimligt att soc är målet när allt skett på helt annan plats?

Soc och arbetsförmedlingens personal verkar tydligen vara placerade på skolan på heltid.
Det är inget ovanligt att så är fallet, vi har det så i våran kommun och jag vet att grannkommunerna har likadant.

Kollar man "skolans personal" på denna länken så finns det flertalet handläggare, administratörer och samordnare under skolans tak.
https://gymnasieskolor.orebro.se/komvux/kontaktakomvux/kontaktuppgiftertillskolanspersonal.4.789dc18d1605 ed75f54e18.html#Administration

Gick in på första personen jag hittade och där står arbetsbeskrivningen: handläggare och söker man på personen så står det "Arbetsförmedlare och rekryterare".
En person som mycket väl hade kunnat vara i nära samarbete med MGM och en av personerna som dådet varit riktat emot.
Citera
2025-02-05, 22:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Grannen som uttalar sig i AB. Lägg till en halskrage och han ser ut som grannen i Beck med de gula glasen i brillorna.

Hur social skulle du va om du hade sådana grannar?
Citera
Medlem
ncr04s avatar
Låt oss använda lite logik här, tror ni att polisen hade utryckt sig så här om t ex alla de skjutna var muslimer?
Citat:
Polisen ser att felaktiga narrativ sprids på sina håll i sociala medier avseende skjutningen i Örebro. Vi vill därför vara tydliga med att det enligt utredningsuppgifter samt underrättelseuppgifter i nuläget inte finns några uppgifter som pekar på att gärningspersonen agerat utifrån ideologiska motiv.
Polisen visste vid den tidpunkten ungefär vilka offren var även om de inte identifierat alla. De har också många vittnesuppgifter som ingen här har tillgång till.

Med tanke på hur försiktigt polisen brukar uttrycka sig så är det här polisens sätt att säga DET VAR INGEN RASISTSKJUTNING!.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Svårt att dra den slutsatsen efter att en dåre skjutit ner en massa invandrare. Väldigt enskild händelse.

Men ser du inte att vi har krig, svält, kriminalitet och skit överallt globalt? Det finns mycket som är bra fortfarande och de flesta människor är goda till naturen skulle jag säga, men ondskan försöker ta över. Kanske var det inte så vackert i världen för 500 år sedan heller i och för sig…

men att det skjutits invandrare vet vi inte. Vi vet inte än motivet så vi kan bara spekulera. Vissa saker kan vi däremot konstatera, dvs att GM mådde psykiskt dåligt. Det vet vi eftersom många vittnar om ett starkt avvikande beteende som inte är normalt. Kanske var han rasist uppepå det. Kanske inte. Vi får nog reda på mer snart.
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Den som andas/stönar är väl ändå killen på toaletten som filmat videon som ljudet är plockat ifrån.

Nej, det är inte han inne på toaletten som stönar, det är en person utanför som blir skjuten.

Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
Kan du ladda upp ljudfilen?

Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackatme
Var finns den?

Det är filmen som är en minut, den inifrån toaletten. Längst ner i listan här: https://gofile.io/d/qIaCIe
Jag tänker inte lägga upp min förstärkta ljudfil som jag skapat med AI, av respekt för han som blir skjuten. Jag tycker inte det passar sig.
Citera
Medlem
Vill minnas att FUP mot Anton Lundin Petterson blev offentlig. Så denna lär väl också bli
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in