2025-02-05, 21:33
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Ska vi nu tycka synd om honom? Jag kan inte beskriva i ord hur äckligt det är av er och Aftonbladet att gråta över denna monster. Det gör ni för att han är svensk lch offrena har utländska bakgrund. Han har dödat 11 oskyldiga människor med familjer som lider idag, och ni har mage att gråta över mördaren?!

Är du återigen i tråden och sprider falska påståenden? Eller sitter du på en lista med alla offer? Dela med dig av den i så fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Insatsstyrkan förskansade sig utomhus i olika täckta försvarsställningar. Detta enligt ögonvittne som uttalade sig i ett reportage i media. Lite egendomligt, när vanlig polis är beordrade att gå in direkt o avbryta.

Vanlig polis ska avbryta pågående dödlig våld. När detta har skett, dvs skottlossningen har upphört så måste ju byggnaden genomsökas. Polisen måste ju även utgå ifrån att det kan finnas en eller flera gärningsmän kvar. Dessutom finns det ett flertalet oskyldiga kvar i byggnaden som är rätt så stor med många rum. NI är både bättre utbildade och utrustade för att genomsöka byggnaden vid en sådan här situation än en vanlig polis.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Jag är inne på könsdyfori/autism-spåret:

"Forskning indikerar att könsdysfori är särskilt utbrett bland unga med autism eller andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar"
GM var säkert en aspie men transa? Varför tror du det? Han gillade ishockey, bilar och vapen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Jag är inne på könsdyfori/autism-spåret:

"Forskning indikerar att könsdysfori är särskilt utbrett bland unga med autism eller andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar"
exakt VAD tyder på könsdysfori?
Citera
Medlem
Uruzita1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frozen
Vittnen sa ju det redan igår att det de såg bäggedera.

Inget officiellt har sagt om offrens identitet.
Jag tror att anledningen är att det bara är utlänningar
Citera
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Tror inte det är en spontanskjutning utifrån en utebliven utbetalning. Tror mer att det är en längre plan där jaktlicensen var en del av planen och där han har planlagt detta en tid utifrån förebilder.

Med det sagt. Hur förväntas för övrigt en människa med den problematiken fixa mat för dagen om de plötsligt nekas försörjningsstöd från Socialtjänsten för att de inte kan söka ett jobb om dagen och fylla i all formalia som välfungerade akademiker tycker är krångligt?

Instämmer. Den här typen av mördare har länge odlat sitt illdåd och behöver bara en billig ursäkt för att sparka igång det.

Samma sak med Mattias Flink. Hade han inte fått slut med tjejen hade han snart hittat på en annan ursäkt för att gå ut på stan och meja med sin AK5:a.

Förr eller senare.
Citera
2025-02-05, 21:34
Medlem
Ren spekulation här men jag tror föräldrarna har skyddat Rickard hela vuxenlivet. Dom har nog bjudit med honom på utlandsresorna som det lagts upp bilder på. Dom har känt till att han aldrig sökte några jobb, aldrig gjorde något på dagarna förutom att titta på tv och spela CS. Antagligen betalat för det mesta såsom hyran och annat.
Citera
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
En enkel fråga:
Hur menar du exakt att en förbättrad psykvård skulle kunna hjälpa en person som helt gått under radarn för precis alla risk-beteenden?
(Ps, jag är helt med dig att psykvården måste förbättras radikalt men i ett fall som med denna gärningsman hade det ju inte hjälpt).
att ge honom medel att stilla sin hunger?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Tycker det är många klipp i ett. Killen har spelat in när han kunnat och sen har de dragit ihop allt så man vet inte vad som är vad och man hör inget tydligt. Polisen kom ju långt senare efter händelsen i verkligheten

Jag håller med men, ljudklippet jag laddade upp är från mitt i skottlossningen, jag klippte ljudet precis innan nästa skott för att rädda trumhinnorna på folk.
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Tips är att läsa på lite om det du uttalar dig om. Socialförsäkring och neuropsykiatriska diagnoser. Det är många som uppbär sjukersättning/aktivitetsersättning till följd av sina diagnoser och särskilt sett till hur det påverkar förmågan att utföra arbete. Just social fobi kan bidra till att arbetsförmågan är obefintlig.

(Min fetning) Stöd som GM uppenbarligen inte kvalificerade sig för, givet att de i sådana fall synts som beskattningsbar inkomst i hans taxering. Och han var ju nolltaxerare. Stöd som dessutom kommer med krav på grundläggande motprestationer vad gäller (exempelvis) deltagande i diverse åtgärdsprogram.

Ju mer jag läser om det här så framstår GM som en person som blev så kränkt av att han inte fick fortsätta sin fleråriga trend av att kravlöst uppbära ekonomiskt bistånd att han till sist gjorde slag i saken av de fantasier om att hämnas på samhället som han förmodligen närt i flera år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiksDetektiv
De er ikke helt uskyldige om de hr latt aitt barn isolere sig själv hele barndommen, desverre. :/
Man är väl för fan inte barn när man är 20 år. Han började ju isolera sig själv som 20-åring.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 347frama
Man blir inte utsparkad direkt. Man prövas månadsvis. Att aktivt jobba mot självförsörjning är det mest basala kravet. Det är inte menat att leva på flera år. Han verkar ha varit mer lämpad för sjukersättning, men även det är svårt att få såklart.

Jag förstår inte, hur killen aldrig fick förtidspension.
Soc eller AF måste väl sett att han inte är riktigt frisk och behöver en utredning ? Han kan väl inte gått på Soc hela livet? Vad hände med att kunna få förtidspension?
Är man psykiskt sjuk som gärningsmannen och får denna press på sig så smäller det väl tillslut. Att han gått under radarn så länge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in