2025-02-05, 21:58
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommysnewtits
Nej, det hördes inte tydligare.
Jag höjde volymen sjukt mycket för att kunna höra.
Nej, det hördes inte. Hade det varit så tydligt varför behövde tv4 texta det då?

Dom hade lika gärna kunnat textat "sju sjösjuka sjömän" och alla hade hört just dom orden.

Detta med att texta kan vara problematiskt. När jag lyssnade på ljudklippet och kollade på texten tyckte jag också direkt att jag hörde det som stod. När jag testade att täcka texten med handen tyckte jag mig även kunna höra "jag måste jobba".

Tycker du eller någon annan också att det låter som att han säger "snälla" på slutet?
Citera
2025-02-05, 21:59
Medlem
BrunteVIs avatar
Hur i helvete kan en så missanpassad individ få vapenlicens? Trodde att vi här i Sverige var lite anala när det kom till vapen men om en arbetslös dåre kan få tillgång till en AR15? Ångrar att jag själv inte fixat ett gevär, lär ju bli locket på efter det här..

Absurd tanke att det kan sitta autister med mer eller mindre militärgevär inne i svenska städer...
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Så kan det vara men om han vet att socialtjänsten är där och han anser att de är skyldiga till något så kan det också vara en slump. Vi vet ju inte så mycket om offren mer än rykten. Man kan faktiskt vara sur på socialtjänsten utan att hata invandrare. Många invandrare är också sur på socialtjänsten och nu när jag tänker efter så verkar alla hata dem. Inte ett populärt yrke

Det beror helt på ifall han dödat/försökt döda fler än bara socialare då.

Känns orimligt att det skulle varit typ 20-30 socialarbetare där samtidigt? Men jag kan ha fel.

Verkar saknas "några" socialarbetare enligt media. Om resten är skjutna invandrare är det ju en kombination. Om uppgifterna stämmer att han lät bli att skjuta vissa, så är det ännu tydligare.
Citera
Avstängd
Grannen som uttalar sig i AB. Lägg till en halskrage och han ser ut som grannen i Beck med de gula glasen i brillorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trisslotterna
”Sedan läste Rickard Andersson på Wadköping Utbildningscenter i Örebro. Där gick han i specialklass för personer med asperger och högfungerande autism, han fick blandade betyg. I estetisk verksamhet och historia fick han godkänt, i alla andra ämnen underkändes han.” Står det t.ex. på TV 4 och motsvarande innehåll även i andra medier.

Hur kan en så autistisk person få vapenlicens??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CypherX
Ett enkelt samtal? Se hur personen presterat i skolan?
Är du underkänd i vartenda ämne, ja då är chansen jävligt stor att du ör retad nog att inte handha ett vapen.
Finns en anledning till att du i mönstringen får genomgå kontroller och IQ-tester.
Men i det civila, ja då är det nöje och livsstil som är viktigast, inte lämplighet att handhålla vapen.
Jävla idioter är vad ni är.

Mönstringen är för att maximera kvaliteten "maximera impact per investerad krona", om vi förlorar 1 miljon soldater kan jag lova att frågan om tester flyger ut genom fönstret.

Vad har du för IQ som föreslår att låta polisen hantera 30-90 minuter långa intervjuer med 50k personer per år när de inte ens lyckas koppla fram telefonsamtal till rätt avdelning för frågor om inköpstillsrånd.

Din tilltro till svensk polis och deras byråkrati är vacker men naiv
Citera
2025-02-05, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
Ursäkta fel länk men alldeles efter 45 sekunder här: https://whyp.it/tracks/254585/untitled2?token=UzrBP

Tycker inte att det går att höra exakt vad som sägs i ljudklippet. Europa? Allihopa? Ropa? Anropa? Och så får jag verkligen inte ihop tidslinjen. Som jag förstått det skedde skjutningarna av offren långt innan polisen slutligen gick in i byggnaden. Detta klipp avslutas med att polisen hjälper en kille ut från den toalett där killen låst in sig samt spelat in ljudet. Borde inte ljudklippet alltså avse upplösningen av dramat? Är det gm eller polis man hör i klippet? Får inte ihop detta.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Får inte ihop det med att han bytte om på toaletten. Ett offer är utanför skolan så om han gömde vapnen i ett gitarrfodral när sköt han då den där killen utanför eller öppnade han dörren inifrån och sköt killen som ser ut att vara i riktning på väg till skolan?

Antingen gick han direkt in med vapnet i handen eller så gick han in och tog fram vapnet på toaletten men då blir killen utanför väldigt märkligt offer

Det kan bara GM svara på… vi var inte där och bevittnade händelsen. Det spelar ingen roll hur vi vänder och vrider för att förstå vad som pågick i GMs tankemönster.

Det togs upp i aftonbladet att GM skonade vissa, dvs lät vissa leva. Varför GM gjorde det vet vi inte heller.

Var det en röst som sa åt honom? Siktade han in sig på några specifika individer? De som hamnade emellan, dvs de som skadades eller mördades bara collateral damage. Dvs de som mördades, var det med flit eller inte med flit. Det vet vi inte och det hjälper ingen att spekulera.
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungfisefader
Hur blir det i ett sånt här ärende när GM är död, blir förundersökningen offentligt?
Förundersökningen blir offentlig först när åtal väcks, och åtal kan inte väckas mot död person.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunteVI
Hur i helvete kan en så missanpassad individ få vapenlicens? Trodde att vi här i Sverige var lite anala när det kom till vapen men om en arbetslös dåre kan få tillgång till en AR15? Ångrar att jag själv inte fixat ett gevär, lär ju bli locket på efter det här..

Absurd tanke att det kan sitta autister med mer eller mindre militärgevär inne i svenska städer...
autister är inte mer våldsamma än andra. Fan om detta blir ett ytterligare skäl för folk tt mobba och hata folk med NPF. Precis när det äntligen började normaliseras.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Att någon skulle ropa allihopa är mycket troligare än att just mördaren skulle ropa Europa.

Varför skulle han ropa det om han sköt en svensk kvinna(oklart men rykten) hon har ju bott i Europa hela tiden
Citera
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Den här ljudfilmen som det pratas om, är riktigt disturbing, jag lyssnade genom AI och ljudförstärkning X4:

GM säger högt och argt: Ni har kommit till Europa!
Offret: Försöker lugna GM genom att förklara sig och prata lugnt.
GM skjuter ett skott, offret låter plågat när han träffas.
GM skjuter ett skott till. Offret skriker dovt i smärta två gånger.
En kvinna låter hysterisk. Offret stönar dovt igen av smärta.
Offret fortsätter att stöna andfått, kvinnan låter emellanåt kontinuerligt chockad och hysterisk.
Offret fortsätter att låta som han har ont från sina skottskador.
GM avslutar med ett skott till och ljudklippet tar slut.

Motivet är väl det gamla vanliga, en oförrätt mellan en etnisk vit svensk i utanförskap som tar ut sin hämnd på några ur den grupp han anser han skapat oförrätten. Synd när oskyldiga personer drabbas.

Den som andas/stönar är väl ändå killen på toaletten som filmat videon som ljudet är plockat ifrån.

Och vi har ingen aning om vems röst det är som hörs. Det är bara ett påstående att det är Rickard. Kan vara vem som helst. Så som han beskrivits låter han mer som någon som inte skulle säga ett ord eller interagera med offren överhuvudtaget, utan bara gå runt i tystnad och skjuta. Precis som Anton Lundin Pettersson attackerade med svärd i tystnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in