2025-02-05, 21:34
Medlem
Citat:
En tidigare skolkamrat minns hur han drog upp luvtröjan för att täcka ansiktet, gömde ena handen i tröjärmen och sedan gick runt och täckte sin mun.
– Han höll handen för munnen för att inte prata, tolkade jag det som. När jag tänker på honom i dag är det den bilden jag får upp.

En annan klasskamrat säger:

– En gång hamnade han i bråk och skulle försvara sig. Och jag minns att han även då, mitt i den situationen, höll handen för munnen. Ingen förstod riktigt varför. Jag vet inte om han mådde dåligt, men det var tydligt att något var fel.

Citat:
Vid ett tillfälle, efter gymnasiet, mötte en tidigare klasskamrat Rickard Andersson på en gata i Örebro.

– Då förde han åter handen till munnen, precis som på högstadiet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/W0XXWa/klasskompisarna-om-misstankte-skytten-i-orebro-rickard-andersson

Hur kan han ha gått från normal i mellanstadiet till detta? Utsattes han för något mellan mellanstadiet och högstadiet?
Citera
2025-02-05, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Det går inte alltid att förebygga såna här saker. Man får helt enkelt "deal with it" när det händer. Omöjligt att ligga steget före även om det fanns klara varningssignaler i just detta fall som borde ha undersökts närmare. Tex trådstarten av vad vi förmodar är av GM.

Vad menar du för tråd?
Citera
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Jag tycker GM ser ovanligt normal ut för den här typen av brott. Han är också lite väl gammal. Jag skulle också vilja veta vad det är man baserar misstankarna mot RA på. Om det finns teknisk bevisning eller om man bara misstänker killen som är lite udda med tillgång till vapen. Inte så proffsigt skött det här så det har garanterat skett fler misstag.

Det är nog inte så svårt för polisen att rikta misstankarna till RA om det som kommit fram är sant. Man har sett honom gå in på toaletten med ett gitarrfodral/väska och kommit ut klädd i grönt och med vapen i handen.
När han hittas, tydligen straxt efter att polis kommit på plats och kanske till och med ser RA skjuta sig själv eller bara ser en person med vapen i hand och bortskjutet huvud.

Hur länge har RA haft vapenlicens? Är det något man kunnat läsa här i tråden eller annat ställe?
En person som går på soc, är arbetslös och dessutom saknat inkomst kanske inte är rätt person som ska ha licens för vapen.

Det skrevs också tidigare i någon tråd här på FB av en person som ville skaffa licens, skaffa vapen och utföra en skolskjutning, kan det vara RA som gått från ord till handling? Stämmer datum och årtal med RA:s anskaffning av licens och vapen?
Citera
Medlem
Bara av att se semesterbilderna som länkades här någonstans kan man ju konstatera att det rent kliniskt är något mellan öronen som inte står rätt till.

Ingen normal kille i 20-30 årsåldern klär sig på det viset med piratbyxor, långa strumpor och outdoorskor. Detta tillsammans med den fullständigt frånvarande blicken får i alla fall mig som hobbypsykolog att reagera.

De som såg ut på det viset när man själv gick i plugget hade sällan något socialt umgänge då de ofta hade någon märklig kobination som gjorde dem helt omöjliga att interagera med. Naturligtvis tragiskt, men man kan inte alltid klandra andra för att man är socialt utstött.
Citera
Medlem
MGM bodde 100 meter ifrån socialtjänstens kontor i Örebro där bla försörjningsstöd mm sitter. Han skulle nästan ha kunna skjuta från sin lägenhet på deras kontor. Däremot har socialförvaltningen vissa utbildningar för sin personal på Risbergska.

Hade det varit socialtjänsten/försörjningsstöd som var målet så förstår jag inte varför han beger sig till andra sidan stan när han som sagt har kontoret precis bredvid sitt boende…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filteer
Vänta, är det i det här klippet som de påstår att han ska ha sagt "ut ur europa? Lr bort från europa?" Låter verkligen inte som det, snarare ska döda er allihopa eller ni ska dö allihopa. Vadå ut ur europa...
Nej, folk hör nog det de vill höra (confirmation bias). Plus att säkrt 95% av alla i tråden just nu är helt uppslukade av sina känslor och skriver i affekt. Det är i och för sig bra att detta väcker känslor! Men det är helt omöjligt att diskutera i denna tråd idag. Har aldrig sett folk såhär splittrade och arga, totalt kaos.
Citera
2025-02-05, 21:36
Medlem
arnekos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netxis
Personligen tycker jag att det låter som "Ni ska dö allihopa". Men intressant hur man kan uppfatta ljudsekvenser så olika.
Visserligen anser jag att "ni ska dö allihopa" känns mer relevant om det nu var en attack på socialstyrelsen.
Instämmer.
Ni ska dö allihopa., de är de han säger.
Citera
Medlem
Sorry om jag missat men tycker uppgifterna om automatvapen klingat av lite, var det jaktgevär han sköt med främst?
Citera
Medlem
kukflashs avatar
Har det framkommit vilken typ av vapen som GM använt? Stod någonting om hagelbrakare
Citera
Medlem
Stonegroves avatar
Jag tycker det känns som mer och mer en typisk "school shooter", en enstöring med psykiska problem som bägaren rann över för. När jag hörde "europa" i videon så gjorde jag det med ett skorrande r, men då folk säger att man inte har det om man är från Örebro tycker jag "Jag kan inte jobba" låter mycket rimligare. Och som någon annan påpekade är det rätt märkligt att säga "ni ska bort från europa" i den situationen (även om man antar nynasse med rashat), låter som bara styltigt och oemotionellt.

Det har spekulerats i tråden att GM fått bidrag indragna och haft träff bokad med soc på campus. Vet inte om det finns belägg för det eller om det bara är rena spekulationer, men det skulle verkligen förklara varför polisen verkar betona att det inte verkar ideologiskt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Jo, det är lite det man hoppas på. Att det är solklart att det är rätt person. Men fel har skett förr. Förhoppningsvis har polisen skjutit GM. För det kommer bli rörigt att reda upp i allt det här.

Det handlar också om vinklar och positioner. Exempelvis är en hypotetisk GM vänsterhänt, och ska ta sitt liv. Då gör denne det på ett som visar att denne är vänsterhänt. Det kan även bevisas med hjälp av positioner av ingångshålet respektivutgångshålet, kan därmed visa att det överenstämmer med hur ett självmord begås.

Likaså krutrester kan bevisa om det är självmord osv om det nu finns kroppsdelar kvar som kan bevisa att GM skjutit sig själv. Likaså blodstänk, hur blodet är utspritt osv.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nu hör jag anropa. Kan det vara polisen där
Alltså det är konstigt... Låter som en kille blir brutalt ihjälskjuten och en tjej som säger "Kan inte ropa" men inte lika panikartat men kommer ju ihåg tjejen som gråter (senare i videon tror jag)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in