2025-02-05, 20:56
Medlem
qups avatar
Nån som känner gärningsmannen eller har han existerat i ett vacuum? Han har GARANTERAT en eller flera användare här på Flashback. Det borde vara lätt att leta upp info om honom.
Citera
2025-02-05, 20:56
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Alltså jag fattar inte kopplingen. Var flertalet anställda på socialförvaltningen just på Campus Risbergska?

Kan de ha haft något informationsmöte, temadag, konferens just den dagen, typ för arbetslösa eller något kopplat till bidrag och arbetsmarknaden. En vild gissning, det var ändå komvux….konstigt ändå att han visste de var där, dvs om kontoret inte alls ligger i skolan (vilket det inte borde göra).
Citera
2025-02-05, 20:57
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson2727
Morsan jobbar på sjukhuset och tog hand om dem skjutna på röntgen när dem kom in igår, DET VAR SVENSKAR SKJUTNA, så ni som säger att de bara var invandrare snackar skit, sen om det var medvetet att skjuta svenskar är en annan fråga men det finns svenskar bland dem omkomna/skadade

Du är medveten om att sån information kan riskera din mammas jobb
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Den person som har gett det där psykfallet vapenlicens borde fängslas omgående innan det inträffar fler skjutningar som den här. Och inga jaktlicenser för AR-15, bara att plocka bort dem omedelbart.
Bäst inlägget jag läst i denna tråd. Hur i hela friden har detta kunnat gå förbi anhöriga/nära personer/vänner. Detta måste diskuteras mer.
Med tanke på brottets magnitud. Tycker jag faktiskt att fler borde stå tills svara. Detta är en unik situation i svensk historia. Utredningen kommer vara gigantisk. Licens för jaktvapen kommer att stramas till.

Men ärligt talat hur fan har ingen i mongots närhet LARMAT för detta i tidigare skede??

Må de avlidna vila i frid…
Citera
Medlem
Jag tror fortfarande att det är 20-30 döda. Vad är beläggen för att det ”bara” skulle vara 10? Enda jag sett var igår under presskonferensen när polisen sa ”tiotal” döda. Tiotal kan vara betydligt fler än 10. Hade det varit runt 10 döda hade man sagt ”ca 10 döda” och inte pratat om tiotal.

Kanske att 10 st är identifierade och anhöriga underrättade, men har en känsla av att det är betydligt fler än så och att polisen köper sig tid till att plantera ursäkter till varför det tog så lång tid att agera..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Ja jävligt lik Adam Lanza! Det var det första jag tänkte på. Samma obskyra lockiga frisyr med mittbena och konstig lugg. Samma blick.

100% Extrema likheter faktiskt. Alltså skrämmande, både till utseende, personlighet och beteende.

GM är med andra ord 100%, 100-procentigt autistisk, vilket även hans beteende från skolan tydligt visar på. Man kan alltså inte dra några som helst slutsatser av vad hans motiv må vara. Jag är säker på att, precis som Lanza så lämnade han inga skrivna texter bakom sig för att klara sitt motiv. Just i och med att hans motiv enbart fanns i hans egna huvud.

Dessa herrar får Daniel Nyström i Linköping att framstå som sociala genier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filteer
Såg precis ditt inlägg och det kan vara logiskt. Tyvärr förknippas socialen med utlänningar så han måste ha tänkt "jävla babbar, de får bidrag och inte jag. Om inte jag får ska ingen få." Många är beroende av soc, och ekonomiskaförluster kan få en att göra sjuka saker. T.o.m. ta sitt eget liv. Så jag tror nog att du är inne på rätt spår. Han måste ha varit riktigt förbannad. Han kanske kände att han hade rätt till det som svensk medborgare. "Ni kommer till mitt land och tar det jag ska ha" vem vet

Känns som ett rimligt motiv. Hur ska ett sádant brott klassificeras? Ett slags hatbrott blir det väl tal om. Det är inte dessa individers fel att han eventuellt inte fár pengar. Samtidigt som det kan finnas en strukturell diskriminering mot Andersson och Svensson. Sverige är ett splittrat land. Socialt, kulturellt och ekonomiskt.
Citera
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Inte alls, bara ett inlägg kring hur man förhindrar detta. För det är väl viktigt eller? Att försöka förstå hur detta hemska kunde hända? Klart som fan att en indragen försörjning för en psykiskt sjuk person kan vara ett motiv allra helst när personen ser hur man prioriterar mot andra grupper.
Kan bara konstatera att du väljer samma narrativ som GM själv sanolikt gjorde, om nu detta var ett rasistiskt motiverat brott.

För övrigt skriver du att han var psykiskt sjuk för andra gången. Var har du fått den uppgiften ifrån?
Senast redigerad av RutgerFuchs 2025-02-05 kl. 21:01.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det kan ju vara så att polis vet men inte bekräftat. Misstänker att tandkort osv får snabbspår vid en sån här händelse. De som jobbar inom förvaltningen är ändå etablerade i Sverige och inte nyinkomna som kan vara svåra att identifiera
Är dom träffade i huvudet kanske tandkort inte fungerar. Då är det DNA som gäller
Citera
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Ni ska bort från Europa 7 stavelser
Ni tog bort min skolplats 6 stavelser

Borde väl ändå gå att räkna, har inte hört själv
Örebro är gnällbältet så knappast självklart.
Citera
2025-02-05, 20:58
Medlem
Jag tycker det låter som ”ni ska dö allihopa” på videon.
Citera
2025-02-05, 20:58
Medlem
jesuskristuss avatar
Är det avlidna med flera identiteter som försvårar identifieringen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in