2025-02-05, 19:38
Medlem
buzzkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
"Jag kan inte jobba." Hör jag i TV4-klippet. Säkert lika fel som alla andra förslag.
Detta hör även jag. Kombinerat med att han är ute efter socialen, så verkar det mest logiskt dessutom.
Citera
2025-02-05, 19:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Nej.
Hur vet du det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Verkar ju som att han var en svårt sjuk person utifrån det man läser om honom. En person som går runt och gömmer sig i hoodie, är isolerad, inte ens grannen kände till honom, som hade svårt för det sociala.

”– Han såg ingen vinning i sociala sammanhang. Om man frågade honom hur det är, så svarade han bara kort på frågan.
– Han var inte den som stod i köket och pratade. Han tog en kopp kaffe och gick och tittade på tv i stället. Det fanns inget intresse att veta något om mig.”

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-anderssons-granne--tanker-pa-vad-som-kunde-hant/

Man SER det i ögonen på honom, i den tomma och mörka blicken, att han är svårt sjuk. Jag ser det inte i bilder från hans barndom direkt utan det börjar dyka upp i bilder från det att han är tonåring.

Återigen har samhället misslyckats. Han fick inte hjälp för sina svåra psykiska problem och i hans värld fanns det ingen annan utväg än självmord. Han passade på att hämnas mot andra verkar det som i samband med självmordet. Vi får vänta och se vad motivet bakom var. Hämnd mot någon specifik grupp människor eller yrke som någon spekulerade om tidigare i tråden.

Hemskt tragiskt och skrämmande, och jag tror det här hade kunnat förhindras OM han fick ordentlig hjälp av psykvården och samhället. Men eftersom det sparas in på allt sådant i samhället så ser det tyvärr inte ljust ut för framtiden. Politikerna måste tänka om och satsa mer pengar på psykvården. Det är inte normalt att isolera sig, att inte klara av skolan, att inte arbeta, att inte ha vänner, fritidsintressen osv. Varför fångade man inte upp det här i tid? Hur många fler tickande psykiskt dåligt mående individer finns där ute?

Hur vet vi att han ens hade kontakt med psykvården? Vissa psyksjuka vill inte ha med dem att göra!
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Blir så när någon textar vad dom vill att folk ska höra. Samma sak som om en "expert" sätter sig och lyssnar på det ljudklippet och börja anta vad han sagt.

Confirmation bias.

Hade gett mer om dom hade crankat upp volymen till max och gett fasen i att texta.
Tänker på ubåtsexperterna och deras sonar proffs som var säkra på att det var en ubåt.. Det var en laxkutter i ena fallet och minkar i det andra... Det ljudklippet har endast ett användningsområde... Att vilseleda och piska upp stämningen
Citera
2025-02-05, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Någon info om vilka som skjutits?

Ryktas att det enbart var lärare och inga elever...

Enligt tidigare uppgifter bör det vara minst två elever som är skjutna. Deras anhöriga väntade utanför skolan sent men fick ingen info. De hade redan varit på sjukhuset och fått reda på att personerna inte fanns där.
Citera
Medlem
Stonegroves avatar
Exakt vad som sägs i videon är svårt att uttyda, men både "bort" och "europa" eller åtminstone "iropa" är ganska glasklart. Dessutom vet vi alla att det är högerytterkanten som är samhällets största last idag. Jag är rätt säker på om du frågat folk på gatan utan kontext "en person har skjutit flera oskyldiga, vad tror du motivet är? så hade den stora majoriteten antagit en rasse/nynasse. Det krävs jävligt mycket höger-copium för att tycka att tv4 är helt orimliga här, när det uppenbarligen låter som att han säger vad vi alla förväntar honom säga.
Citera
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euromixers
Vad är det där för skola egentligen? Klassrum med sängar?

"En av dem som gömde sig i ett klassrum tillsammans med tre kompisar under skolskjutningen var Hellen. Skytten var så nära att de kunde höra fotstegen utanför dörren. Hon berättar att de låste dörrarna och gömde sig under sängar som var uppställda i klassrummet i ungefär två timmar."

https://www.tv4.se/artikel/sJlcK06eFGBuXErFc53gX/skolmassakern-i-oerebro-haer-aer-timmarna-som-skakade-sverige

Yrkesutbildningar hölls där. Gissar på utbildning för USK eller dylikt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Verkar ju vara mycket babbar i Örebro, R kanske var rasse, sen verkar han ju haft gott om tid att strosa runt o göra som han vill, kolla hans psykopat blick...

Örebro är nästa lika Babbetätt som Malmö och Göteborg, dvs mer än halva städernas invånare är Babbar. Att MiniBreivik inte verkade gilla detta fenomen har Sverige fått veta nu.
Citera
Medlem
Enligt polisen finns inget som tyder på ett ideologiskt motiv just nu?

Känns som totalt skitsnack.. en skola med, vad det framstår, främst vuxna med invandrarbakgrund? 1+1 = 2?

Varför valde han inte att skjuta i en skola med barn annars?

Främlingsfientligt till 110%!
Citera
Medlem
Så lågt av tv4. Polisen hade bett specifikt att inte sprida obekräftade uppgifter.
De lägger ut en film med dessutom ledande text, på något ohörbart skrik.
Mkt mer troligt att det är ngn som skriker ”vi måste härifrån/bort allihopa” i panik; speciellt med tanke på att det tidigare förklarats av vittnen som att GM gått helt lugnt omkring och skjutit utan att prata alls.
Citera
Medlem
Vill nån länka toalettvideon?
Citera
Medlem
DARYLs avatar
redigering

Citat:
Ursprungligen postat av ElakBoll
Jag håller med om att beviljandet av licensen var en dålig idé med facit i hand, men gällande det med lumpen så får man ju hålla i minnet att han diskvalificerades till den pga att han inte hade gymnasiekompetens eller vad det var, det var ju inte att han hade bedömts som olämplig pga instabilitet av nån psykolog eller så (såvitt jag vet av vad som framkommit iaf) så just där behöver det ju inte ha ringt några varningsklockor ändå.

Däremot är det ju en intressant fråga hur lätt det faktiskt är för en person som honom att få den där vapenlicensen, är det någon som har någon insyn i HUR pass synad i sömmarna han faktiskt bör ha blivit under processens gång? Räckte det t.ex för honom att ta jägarexamen och sedan bara fylla i ett papper och skicka in för att få börja handla bössor, eller finns det något krav utöver det att t.ex någon handläggande människa behövde träffa honom och göra en lämplighetsbedömning eller liknande?

Jag har uppenbarligen ingen koll på vapenlicenser men jag övervägde en gång i tiden att skaffa licens på pistol och vill minnas att det var krav att man skulle ha varit aktiv på en skytteklubb i 6 månader eller nåt och att någon därifrån behövde gå i god för en eller liknande, det lät ju i mina öron ändå som ett ganska vettigt grundkrav för att få köpa skjutvapen men det kanske inte finns några sådana krav på jaktgevär (eller vad han nu använde)?

Efter godkänd jägarexamen söker du licenser på upp till fyra gevär hos polisen, förekommer du inte i deras register för allvarliga brott så blir du automatiskt godkänd. Ingen annan lämplighetsprövning. Vill du ha fler än fyra vapen måste du motivera varför. Inget krav på jaktlag eller skytteklubb. För pistol däremot måste du vara medlem i en skytteklubb och kunna skjuta väldigt exakt, mycket högre krav än för poliser.
Senast redigerad av DARYL 2025-02-05 kl. 19:45. Anledning: redigering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in