Citat:
Ursprungligen postat av
ElakBoll
Jag håller med om att beviljandet av licensen var en dålig idé med facit i hand, men gällande det med lumpen så får man ju hålla i minnet att han diskvalificerades till den pga att han inte hade gymnasiekompetens eller vad det var, det var ju inte att han hade bedömts som olämplig pga instabilitet av nån psykolog eller så (såvitt jag vet av vad som framkommit iaf) så just där behöver det ju inte ha ringt några varningsklockor ändå.
Däremot är det ju en intressant fråga hur lätt det faktiskt är för en person som honom att få den där vapenlicensen, är det någon som har någon insyn i HUR pass synad i sömmarna han faktiskt bör ha blivit under processens gång? Räckte det t.ex för honom att ta jägarexamen och sedan bara fylla i ett papper och skicka in för att få börja handla bössor, eller finns det något krav utöver det att t.ex någon handläggande människa behövde träffa honom och göra en lämplighetsbedömning eller liknande?
Jag har uppenbarligen ingen koll på vapenlicenser men jag övervägde en gång i tiden att skaffa licens på pistol och vill minnas att det var krav att man skulle ha varit aktiv på en skytteklubb i 6 månader eller nåt och att någon därifrån behövde gå i god för en eller liknande, det lät ju i mina öron ändå som ett ganska vettigt grundkrav för att få köpa skjutvapen men det kanske inte finns några sådana krav på jaktgevär (eller vad han nu använde)?
Efter godkänd jägarexamen söker du licenser på upp till fyra gevär hos polisen, förekommer du inte i deras register för allvarliga brott så blir du automatiskt godkänd. Ingen annan lämplighetsprövning. Vill du ha fler än fyra vapen måste du motivera varför. Inget krav på jaktlag eller skytteklubb. För pistol däremot måste du vara medlem i en skytteklubb och kunna skjuta väldigt exakt, mycket högre krav än för poliser.