2025-02-05, 20:15
Medlem
buzzkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schaefer
Säg mej, O' du kunnige,
Varför går då -både- polis -och- en muslimsk präst eller vad han nu var i media och varnar för att det kan bli "stökigt" när namnen på dom döda kommer ut.
För att socialkärringarna och de som kom i kläm var mestadels invandrare, så motivet kan misstolkas.
Citera
2025-02-05, 20:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Virgo1
Jag undrar också. Tror inte på det där. De vill inte svara på om socialförvaltningen använder lokalerna. Varför inte det?

Dessutom saknas flera studenter efter skjutningen, så knappast enbart riktat mot socialförvaltningen. De vågar inte säga som det är angående motiv

Förmodligen kan socialförvaltningen jobba tillsammans med Campus Risbergska, även om de inte har ett officiellt kontor.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Vänsterknullade idioter verkar ha fått nån låsning här.

Det finns 0 som tyder på att det är ett rasistiskt dåd.

Socpersonal befann sig i lokalerna och verkar vara flera av de döda.

Han själv har varit inskriven på Komvux där för några år sen.

Det enda vaga som idioter går på är att det råkar finnas en SfI klass där också.

Herregud alltså…
Citera
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Ja inte fan har vi haft skolskjutningar. Kriminella som skjuter varandra och släkten är illa, sprängningar ännu värre, men det här är fan next level.
Nej men detta är så klart högst marginellt om man jämför med all skit som hänt de senaste 15 åren. Då snackar vi hundratals mord, sprängningar, våldtäkter etc etc. Det fina Sverige försvann för länge sedan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellesein
Gud vad konstigt det var att kolla på barn och semesterbilder på någon som utfört en stå fruktansvärd handling. Jag ser att många kallar honom incel dock och undrat om det var motivet, men jag som kvinna ser ingenting som antyder på att han skulle varit incel. Om han nu var autist så skulle han snarare kunna vara asexuell. Varken familje, kompis eller kärleksrelationer verkar ha varit viktiga för honom. Han är dessutom lång och normalbyggd, har opartiskt fina drag/symmetriskt ansikte och en bra käklinje (vilket brukar vara något incels gnäller så i i helvete om jämt.) Så är varken kort, ful eller fet, jag tror incelmotivet går bort.

Det är så konstigt att se hur han ler och skrattar på barnbilderna, för att det helt försvinner upp mot tonåren. Kan något allvarligt traumatiskt ha hänt där, eller är det en vanlig "tonårsdepression" vi ser? Blir intressant att se hur familj och vänner beskriver honom sedan.

Någon skrev här att han isolerat sig i ca 15 år, levt på bidrag och kollat på tv i princip. Jag tror det snarare kan handla om sociala medier som han spenderat timmar på. Den här typen av person, autist eller inte, men en person som inte har så mycket för sig i livet, så mycket som intresserar osv. Det är målgruppen för extremister runt om i världen. Oavsett om det är i form av klimataktivist aka Greta Thunberg, eller högerextremism eller incels eller sekter. Något har fyllt den här mannens hjärna med hat, och troligtvis hat mot invandrare i det här fallet (även om offren inte är identifierade än så tyder allt på detta). Det här är en människa som inte har något, och hittar han någon han brinner för, då är det hela hans värld sedan. Det påminner mig lite om serien "kalifat" där det är tvärtom, två svenska bröder som manipuleras av IS att bli självmordsbombare. Det här ger ett syfte till sådana personer, och har man redan en empatistörning eller ett hjärta fullt av hat så kan sådant här ske.

Jag sörjer med Örebro och alla familjemedlemmar. Det här var så onödigt, det hjälper inte någon sida, höger eller vänster, extremister. Ingen. Vi måste bli bättre på att förebygga sådant här. Den där lilla pojken som ler i bilderna, vad hände med honom? Jag jobbar med barn, och man ser ibland på dom och tänker liksom "hur skulle någon av er kunna bli monster i framtiden? Hur kan ni bli våldtäktsmän eller mördare?" Jag undrar vad hans lärare tänker idag. Om det fanns röda flaggor... så jävla sorgligt bara, på alla sätt.

Var ser du dessa bilder?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Så mycket motsägelsefullt.
Uppgifter om att han inte fick delta i militärtjänatgöring, oftast kan det vara att du inte är kapabel/ får ej hantera vapen om du har en psykisk bakgrund men samtidigt har han vapenlicens.

Helt plötsligt saknas socialmedarbetare och detta ska vara riktat mot socialen? Varför inte gå till deras kontor? Varför gå till komvux? Står det i deras panna vem som jobbar med ekonomiskt bistånd?

Fanns inga teorier varför ham begått detta? Exempelvis att han ska bara höger extrem mem samtidigt sköt han vissa och andra inte? Han verkar ha skonat en viss typ av geupp.

Han fick inte göra lumpen för att han inte hade nåt slutbetyg.
Citera
2025-02-05, 20:17
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Erbarmligt illa skött av polisen i Närke att ta 168 minuter på sig från det att första larmet kom till att gärningsmannen var död (genom att skjuta sig själv).

Det enda man hör från klåparen/polischefen i Närke Roberto Eid Forrest (vad är det för ett jävla namn, egentligen?) är att "massor av poliser fick föras bort gråtande" eftersom de hade "traumatiserats för livet" eftersom "de tvingades se alla dödsoffer och skadade".

Totalt haveri från Närkepolisens sida. Deras tafatthet och feghet kostade människoliv, enligt min mening.

Det fetade. Vad i hela helveteshelvete?!? Om det stämmer så är det ta mig fan en skandal i paritet med själva skjutningen. Är det nån jävla syjunta eller är det poliser?

Bara att hoppas att man aldrig behöver bli räddad av svensk polis...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Inget är någon bra plan om sådan här situation pågår, men att få stopp på det direkt är det bästa av alla dåliga alternativ, om du tänker lite djupare på det.
Första patrull är dom som drar kort sticka i värsta fall, men dom har också bäst chans i alla avvägningar du kan föreställa dig.

Jo, så är det nog men ändå hemskt om någon oskyldig polis skulle bli svårt skadad eller dö i sin tjänst för att man har gjort det jobbval.
Min pappa var polis så det kanske är extra känsligt för mig.
Citera
Medlem
Om den där tomtenisseprofilen som skapat trådar om att göra nåt sånt här (inklusive suspekta frågor om jaktvapen) är gärningsmannen så tyder det på att "man" låtit detta ske för något större agenda-intresse. Finns väl inte en chans att Säpo m fl inte dammsuger Flashback regelbundet för att föregripa något liknande?
Vi får se vilka lagändringar och åtgärder våra folkvalda makthavare har i kikaren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantona4President
Vittnen hörde skott i två timmar. Svensk polis handlingsförlamade och väntar tills det inte skjuts mer, sen går man in.

Fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferrytale
Vapenintresserad man..som inte fick göra lumpen..ville göra avtryck på något vis genom att ta med sig ett antal andra människor in i döden.

Finns det något alls som tyder på att han ville göra lumpen? Det var ca 30 år sedan (mitten av 1990-talet) eller mer som de flesta unga män i varje årskull gjorde lumpen. Efter det då så har en stor majoritet varken fått ellet velat göra det.
Citera
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trongen
Jag vet att folk inte vågar diskutera detta då det väcker känslor men sätter man känslor åt sidan och bara ser det som att personen pga sina ”svårigheter” inte kunna knyta kontakt med folk och därför utvecklat ett utanförskap vilket dom påstår att han haft så är det väl inte så långsökt?

Det går inte att generalisera så . Inte med någon funktionsvariation öht .

Det är individer vi pratar om och dessa individer täcker ett spektrum som är så brett att det nästintill är omöjligt att hitta två som fungerar likadant . Det är både arv och miljö som skapar " den perfekta stormen " tyvärr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in