2025-02-05, 20:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Johan51
Uppdatering av Revidering av att sammanfatta logiken i denna tråd:

Skytten hade kuggat Matematik 1A pga för mycket datorspelande om nätterna, varpå han, inspirerad TV-spelsvåld, Uffe och SD, men även som en funktion av vänsterpolitik, hämnades och skrek att alla soc tanter ska ut ur Europa?

Åh Flashback … I cant quit you

Men är inte detta ren spekulation? Har du några källor?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma
Skitsnack att det sägs "ni ska ut från europa' från GM om han inte pratar skånska.
Tv4s ljudexperter jobbar nog för expo och har våta drömmar om att GM ens någongång i sitt liv hört på en ultimat Thule låt.

Jag har hört från säker källa att Aftonbladet bla anlitade Bilan Osman som ljudexpert. Diskvalificerande att anlita en partisk svart från Somalia dessutom är hon mig veterligen ingen ljudexpert.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Vem vet men hittills har polisen inte bekräftat något så folk borde chilla. Dessutom hade killen några år tidigare gått på skolan vilket är en stark koppling och ger en uppsjö av motiv, såsom hämnd för mobbning. Det råkar också vara nr 1 motiv för alla skolskyttar...

Som du säger så gick han på skolan när han var yngre och nu när han återvände såg han att hela skolan har tagits över av kulturberikare, han fick insikten om att vi svenskar håller på att bytas ut och detta tror jag är anledningen.

Dom flesta var ju muslimer enligt någon imam i örebro som uttalade sig om att han kände dom flesta av offren.
Det verkar som vi har fått en svensk hjälte som gjorde något åt ockupationen, må fler följa din väg rickard och bli en lika stor hjälte som du!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Blir inte förvånad om ett ljudklipp "verifierat" av TV4 kommer ut snart som lyder:

"Hej, jag heter Rickard, jag älskar SD och Jimmie Åkesson och jag hatar muslimer och profeten Muhammad. Detta är ett terrordåd!"
Hahaha, vadå, skrek han "bort från Europa" till soctanterna som jobbade där eller? Ni är så roliga, jag tycker synd om er, för det går verkligen inte att försvara honom. Det dyker bara upp nya galna grejer hela tiden.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Jag hör "Ut allihopa" i tv4 video
Citera
Medlem
Stonegroves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandskille88
Tycker det låter som någon med panik i rösten skriker Bort allihopa sedan blir han kanske skjuten. Någon som såg gm komma och offrade sig?

Ursäkta, men vem fan uttrycker sig så? Du ser ett par på väg att bli påkörda och istället för "akta", "ducka", "spring" så säger du "bort allihopa!" ? . . nja. Skulle inte ta gift på vad han säger, men pengar skulle jag våga sätta
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma
Skitsnack att det sägs "ni ska ut från europa' från GM om han inte pratar skånska.
Tv4s ljudexperter jobbar nog för expo och har våta drömmar om att GM ens någongång i sitt liv hört på en ultimat Thule låt.

Hade TV4 sagt att han sa allahu ekber då hade alla inklusive dig bekräftat att det stämmer

Sorry

Rasist och terrorist som dödade minst 11 oskyldiga människor. Punkt.
Citera
2025-02-05, 20:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Gärningspersonen är död. Det finns ingen att åtala. Man behöver bara utreda vad som hänt och varför. Det finns ingen gärningsperson som kan dra nytta av någon information för att exempelvis undvika att bli fälld, eller få ett mildare straff.

Det är svårt att reda ut när den som vet varför, tog den fega vägen… och tog med sig det den vet i graven.
Citera
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mudboy1
Haha nu är det plötsligt synd om honom pga livssituation.

Inte en enda livssituation skall nämnas som tragisk när personen i fråga utför något sådant här.
Nej verkligen inte. Däremot ska vapenlicenser starkt ifrågasättas vid så pass psykisk ohälsa att människan går på soc i över tio år.
Citera
Medlem
Harmonizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Svårt veta hans motiv men ett kan ju vara att han anser att "invandrare får hjälp av soc men inte jag"

Tror detsamma, ifall han blev utförsäkrad samt blev av med sitt stöd från socialtjänsten i form av försörjningsstöd och hans hem var hans enda fristad av trygghet så lär han knappast mått bättre efter det med förmodan redan djup deppresion i botten .
Förmodligen kände han sig sviken/utlämnad av socialen och kanske med de tankar du nämnde att samtidigt se" invandrare få hjälp men inte jag " .
Citera
Medlem
Gud vad konstigt det var att kolla på barn och semesterbilder på någon som utfört en stå fruktansvärd handling. Jag ser att många kallar honom incel dock och undrat om det var motivet, men jag som kvinna ser ingenting som antyder på att han skulle varit incel. Om han nu var autist så skulle han snarare kunna vara asexuell. Varken familje, kompis eller kärleksrelationer verkar ha varit viktiga för honom. Han är dessutom lång och normalbyggd, har opartiskt fina drag/symmetriskt ansikte och en bra käklinje (vilket brukar vara något incels gnäller så i i helvete om jämt.) Så är varken kort, ful eller fet, jag tror incelmotivet går bort.

Det är så konstigt att se hur han ler och skrattar på barnbilderna, för att det helt försvinner upp mot tonåren. Kan något allvarligt traumatiskt ha hänt där, eller är det en vanlig "tonårsdepression" vi ser? Blir intressant att se hur familj och vänner beskriver honom sedan.

Någon skrev här att han isolerat sig i ca 15 år, levt på bidrag och kollat på tv i princip. Jag tror det snarare kan handla om sociala medier som han spenderat timmar på. Den här typen av person, autist eller inte, men en person som inte har så mycket för sig i livet, så mycket som intresserar osv. Det är målgruppen för extremister runt om i världen. Oavsett om det är i form av klimataktivist aka Greta Thunberg, eller högerextremism eller incels eller sekter. Något har fyllt den här mannens hjärna med hat, och troligtvis hat mot invandrare i det här fallet (även om offren inte är identifierade än så tyder allt på detta). Det här är en människa som inte har något, och hittar han någon han brinner för, då är det hela hans värld sedan. Det påminner mig lite om serien "kalifat" där det är tvärtom, två svenska bröder som manipuleras av IS att bli självmordsbombare. Det här ger ett syfte till sådana personer, och har man redan en empatistörning eller ett hjärta fullt av hat så kan sådant här ske.

Jag sörjer med Örebro och alla familjemedlemmar. Det här var så onödigt, det hjälper inte någon sida, höger eller vänster, extremister. Ingen. Vi måste bli bättre på att förebygga sådant här. Den där lilla pojken som ler i bilderna, vad hände med honom? Jag jobbar med barn, och man ser ibland på dom och tänker liksom "hur skulle någon av er kunna bli monster i framtiden? Hur kan ni bli våldtäktsmän eller mördare?" Jag undrar vad hans lärare tänker idag. Om det fanns röda flaggor... så jävla sorgligt bara, på alla sätt.
Citera
Medlem
buzzkillers avatar
Newsflash, idiotjävlar.

Han säger inte "ni ska bort från europa". Det är en våtdröm för vänstermuppar.

Enligt poilsens teori var dådet riktat mot socialen. Tydligen ska de ha sagt till honom att han inte sökt tillräckligt med jobb, och därmed har han blivit av med bidraget.

Om ni lyssnar på klippet från tv4 (https://imgur.com/a/D9fami6), så är det mer troligt att han säger "jag kan inte jobba" till socialkärringarna. Detta går dessutom i linje med polisens teori.

Gå inte på massmedia och vänstermupparnas agenda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in