2025-02-05, 19:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Precis så är det! Bästa inlägget.

Tönt! MiniBreivik har agerat mot Sossarnas valboskap, inte svårare än så!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleerboy1
Tycker det är lite märkligt att snuten inte har hittat någon bakgrund till detta än, då detta verka ändå vart planerat så måste det ändå finnas någon motiv.

Många skriver här att GM ska har blivit mobbad mycket under skolgången, så kan det handla om en sen hämnd attack?
Kan främmande makt ha påverkat GM att utföra detta som ett krigs för att skada landet?

Kan det vara så att GM dator/mobil är rensad på all bevisning, om GM hade vart högerextremism så skulle väl han lämnat efter sig ett manifest?

Han gick ju på komvux där 2021, kan ha blivit "mobbad" under den tiden också och varit en lite mindre sen hämnd.

Komvux räknas som aktivitet för bidrag osv också, kan tänka mig att han fått någon idé om att lärare osv har varit en del av orsaken till att han inte lyckats gå vidare i livet.

Är bara spekulationer men det borde ha varit planerat under en längre tid, går inte att köpa vapen med ekonomin man har från bidrag utan att behöva spara länge eller skippa räkningarna, speciellt nu när allt är svindyrt. Så vidare inte hans föräldrar bidrog med pengar till vapen (med eller utan att veta om det)

Ser också att folk kopplar honom till kontot som skrivit han varit besatt av skolskjutningar och massmördare samt frågat om AR-15 luftgevär får en att hamna på säpos lista, vet inte varför ni skulle tro att det är samma person. Varför skulle någon med vapenlicens till fyra vapen oroa sig över ett luftgevär.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Mycket möjligt. 55 minuter promenad? Imponerande.
Buss?
Citera
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fladdertacka
Kan det vara så att offren inte kan identifierad pga att de är papperslösa?

Nej, anledningen är att dom är totalt sönderskjutna!
Citera
2025-02-05, 19:21
Medlem
nilsjurgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Det låter som en potentiell förklaring, ja.

Man ska nog inte haka upp sig på att det är märkligt att rikta sig mot en komvuxskola om målet varit socialtjänst, och att det vore mer ändamålsenligt att rikta sig mot socialtjänstens kontor. Det är avsevärt vanligare att personer som begår brott gör det på ett inte så ändamålsengligt sätt, än att det sker välplanerat och välgenomtänkt.

Ingen som har erfarenhet av SFI? Kan det vara så att socialen är där på besök pga kontaktyta till invandrare som går på soc och för att förklara om soc arbete för att motverka fördomar tex som att dom snor folks barn utan grund osv...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElakBoll
Jag håller med om att beviljandet av licensen var en dålig idé med facit i hand, men gällande det med lumpen så får man ju hålla i minnet att han diskvalificerades till den pga att han inte hade gymnasiekompetens eller vad det var, det var ju inte att han hade bedömts som olämplig pga instabilitet av nån psykolog eller så (såvitt jag vet av vad som framkommit iaf) så just där behöver det ju inte ha ringt några varningsklockor ändå.

Däremot är det ju en intressant fråga hur lätt det faktiskt är för en person som honom att få den där vapenlicensen, är det någon som har någon insyn i HUR pass synad i sömmarna han faktiskt bör ha blivit under processens gång? Räckte det t.ex för honom att ta jägarexamen och sedan bara fylla i ett papper och skicka in för att få börja handla bössor, eller finns det något krav utöver det att t.ex någon handläggande människa behövde träffa honom och göra en lämplighetsbedömning eller liknande?

Jag har uppenbarligen ingen koll på vapenlicenser men jag övervägde en gång i tiden att skaffa licens på pistol och vill minnas att det var krav att man skulle ha varit aktiv på en skytteklubb i 6 månader eller nåt och att någon därifrån behövde gå i god för en eller liknande, det lät ju i mina öron ändå som ett ganska vettigt grundkrav för att få köpa skjutvapen men det kanske inte finns några sådana krav på jaktgevär (eller vad han nu använde)?

Diskussioner tidigare är hur svår jägarexamen är.
Såvitt jag vet finns det de som går några helgkurser?

Men den är inte trivial, en hel del pluggande.

Sen om du har somliga diagnoser/medecin krävs läkarintyg inför första licensen.
Det vore en horribel adminsitratorisk börda att ändra systemet, om något borde det flyttas till en myndighet seperat från polisen, men då krävs nog först ändringar i sekretesslagstiftningen.

I allmänhet tror jag att det krävs, och det skulle även minska mängden bidragsbrott och spara massa pappersarbete för alla laglydiga medborgare
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holetaker25
Förstår det, jag tror att många utav poliserna som initialt var på plats jobbade med att få bort civila ifrån parkeringen och närområdet, det var ju en del panik där utanför och någon skadad, det var väldigt kaotiskt minst sagt.

Förstår. Fruktansvärt det som hände men gemene man behöver kunna förstå hur händelseförloppet och hanteringen gick till tror jag.
Att folk här i FB länkade till fel personer i sin spekulation om GM är såklart olyckligt men de flesta tror jag ändå gjorde det för det var en chock för många, inte för att vilja hänga ut fel person.
Aftonbladet gjorde inte saken bättre med att lägga upp samtal med GM´s far. Det talade bara om att GM redan var känd för många och satte igång det hjulet.
Likaså kan man fundera på varför skolan var öppen. Nu tror jag inte att det hade hindrat honom men det hade nog varnat några elever om han hade fått skjuta sönder låset.
Allt sånt borde polisen, skolan, kommunen informera om snarast. Folk har förlorat nära och kära, landet har blivit omskakat på nytt. Trygghet får man genom att förstå saker och ting.

Sen kan jag tycka personligen att allt trams om invandrare och svenskar borde tas bort. Ett liv har samma värde och alla vi normala människor är illaberörda av det som hänt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Wolf
Han klarade inte av skolan men klarade av att ta jägarexamen.

Ganska mycket teori - hur kunde han klara av den..?
Själva uppskjutningen är mycket enklare.

Lika med körkortet. En hel del teori där också.

Samt - hur fick han med sig 3 vapen i ett gitarrfodtal...

Spelar mycket gitarr själv, finns många olika typer av gitarrfodral. För större, akustiska gitarrer. 12-strängade osv. så finns det gott om plats för en skytt att rymma dessa typer av vapen. Inga konstigheter där.
Citera
2025-02-05, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
De kanske hade stängt pga utbildning... Återkom nästa vecka, vilket blev droppen.

Jepp. Det brast kanske vid receptionen redan..
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tixmarken
Buss?

Då kan vi väl invänta videoklipp från övervakningskamerorna snart med tanke på att media verkar rapportera som om det är vilda västern.
Citera
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Nix, det blev vinst, MiniBreivik sa "ni ska ut ur Europa" sen fortsatte han att döda!

Lyssnade på det ljudklippet just precis nyss.. Antar att om man nu vill att det ska vara en "högerextrem" så kan man höra man lite vad man vill.

Kan vara allt ifrån "ni ska ut ifrån Europa!"
till "Vem kallar du oompa loompa?"
till någon arg svensk som ligger där på marken o säger "vem fan skjuter nån i rumpan?"
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Absolut. Att TV4 överhuvudtaget försöker "gräva" om motiv innan polis har gått ut med information, eller TV4 åtminstone har tillgång till extremt övertygande bevis, är en skam. I ett normalt samhälle, där medier inte drivs av Anchorman-logik, hade detta heller inte publicerats.

Dom lär ha mer på fötterna än detta, som dom inte kan publicera än. Men det här var en redan utlagd video man kunde publicera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in