2025-02-05, 18:29
Medlem
Ion-Cannon,
Du skrev allt det jag ville skriva. Skolan och livet är fördjävligt när man är utanför ramarna sas.
Detta låter som han blivit tappad mellan stolarna i så otroligt många år.

Citat:
Ursprungligen postat av Ion-Cannon
Du verkar inte förstå hur pass isolerade människor som Rickard är.
De går inte ut och dricker dyr öl.
De går inte på restaurang.
De har inga vänner och många gånger knappt kontakt med sin familj.
De har ingen bil för det kostar för mycket och de skulle aldrig åka någonstans för att göra något ändå.
De är helt isolerade.

Många med högfungerande autism eller de andra problemen Rickard hade, blir förstörda i skolan då den svenska skolan inte är anpassade för dem. Den svenska skolan är grupparbete efter grupparbete, redovisning efter redovisning. De elever som klarar sig bäst - även om de inte har läshuvud - är de utåtriktade elever som vågar ta plats.

Vuxenliv med jobb brukar gå bättre om man lyckas klara sig genom skolan någorlunda bra, eller om man haft bra med stöd från antingen familj eller olika statliga instanser, alternativt om man lyckas jobba med sina problem och skapa sig ett okej liv ändå.

Många med högfungerande autism(eller asperger som det hette förut) kan leva på bidrag och ha tillgång vad som kallas "daglig verksamhet" fram till att de fyller 30 år. Hur lätt det är att bli beviljad detta är väldigt olika beroende på var i landet man bor(har hört att det är svårast i Stockholm), men också under vilken tidsperiod man ansökt om det här stödet. Högerregeringar brukar strama åt detta och göra det svårare, vänsterregeringar brukar sedan inte göra någon förändring såvida det inte är en massa skriverier i media om hur svårt det är att få hjälp.

Men sen när man fyller 30 blir det svårt, för då dras aktivitetsersättningen(som det heter) in och man måste istället ansöka om sjukersättning(som tidigare hette förtidspension). Vad jag vet är det dock extremt svårt att få detta runt om i hela landet om man har högfungerande autism. Många får nog börja på Samhalls, andra kanske har turen att lyckas hitta extremt anpassade arbeten, men då är det nog många gånger genom socialen så man lever ändå på bidrag istället för att få en riktig lön. Ett fåtal lyckas få sjukersättning och vissa tar säkert livet av sig för att det blir för att försöka passa in i samhället samtidigt som man har noll vänner och noll chans till ett förhållande eller intimitet.

Hur det var för Rickard vet jag inte. Kanske levde han på sina föräldrar? Hur mycket pengar man får i bidrag för sjukersättning beror också väldigt mycket på vilken regering det är, och bidraget brukar halka efter väldigt kraftigt när det är lågkonjunktur. Men jag tror det har höjts senaste åren, så nu får man kanske runt 11 000 i månaden, men man har då också i regel rätt att ansöka om ett annat bidrag som heter bostadstillägg, som brukar täcka nästan hela ens hyra. Så har man en hyra på 4 000, får man totalt ut 15 000 kronor i månaden efter skatt.

Så för personer som Rickard handlar det inte om att det finns hundratals olika bidrag som man sitter och söker på måfå hemma på kammaren, utan det är socialarbetare som har kolla på vilket eller vilka få bidrag man har en chans att få, och som hjälper en att ansöka om dem. Sen måste man göra intervjuer med Försäkringskassan, göra olika utredningar på vuxenpsyk för att få diagnoser fastställda, antagligen genomgå arbetsträning och så vidare.
Men det är alltså väldigt svårt att få sjukersättning. Dels för att Försäkringskassan kan säga att man skulle klara av ett jobb som egentligen inte finns i verkligheten, dels för att personer med högfungerande autism inte behöver ha något fysiskt funktionshinder och kan verka någorlunda normala för personer som inte känner dem - speciellt om de har blivit bra på vad som kallas "masking"(spela normala), men som är psykiskt utmattande.

Så det kan hända att Rickard lyckades få sjukersättning för att han har så pass allvarliga sociala problem, och då kan han leva i princip helt isolerat från samhället. Det fixar ju dock inte ens ensamhet, som till slut kan bli för psykiskt påfrestande, och kanske var det det som fick honom att genomföra den här masskjutningen?
Det här fallet påminner mig om dubbelmordet i Linköping(finns en serie som heter "Genombrottet" om det på Netflix just nu). Den gärningsmannen levde också helt isolerad från samhället. Han hade bara ytterst lite kontakt med sin bror och rörde sig i princip bara mellan sin lilla lägenhet och affären där han köpte mat. Det var mycket därför han var så svår att hitta för polisen.
Citera
Medlem
Nu har de publicerat namn och bild på GM

Läs mer: https://samnytt.se/rickard-35-lag-bakom-massakern-i-orebro
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Måste bara få ventilera hur fruktansvärt besviken och bedrövad jag är över nivån på den här tråden. Så många som verkar vilja förstöra för FB och göra yttrandefriheten mer inskränkt, för det är följder som lär komma av hur så många betedde sig igårkväll och under natten. Jag har aldrig varit med om hur respektlöst man slängde ut länkar på riktiga människor hit och dit trots att det inte fanns tillstymmelser som ens stämde in på signalement eller detaljer som redan blivit bekräftade av media.

Jag var en av många som försökte krympa ner och stävja tråden igår kväll då det så lätt blev fastställt exakt vilken lägenhet polisen var i, Wasabi hade även grävt fram namnbytet, detta till trots fortsatte användare hänga ut andra vid namn R.A helt skrupelfritt, man skäms ju rent utav för fan.

Man räknar markplan som 10, sedan våning 1 blir 11, 2 blir 12 och så vidare. Det var bevisat exakt vilken port de gick in i, ändå fortsatte folk hänga ut namn på de som bodde i porten bredvid trots att åldrar och andra helt uppenbara detaljer inte stämde, det är under all jävla kritik.
För mig är FB frihet under ansvar och detta har ni ställt till med nu att det kommer skruvas åt tumskruvarna rejält på regelverket då de pratat om detta hela jävla eftermiddagen i media, det är bedrövligt.
Vad vi visste sent igår är allt bekräftat nu:

https://x.com/Daily_Mon_/status/1886828725599150519
Videobevis på att polisen är inne i port 53, kolla tandläkarskyltarna på street view samt att det är klottrat samma motiv på både 55 såväl som 53.

https://tinypic.host/image/ra.2eaIQf
Solklart bevis på namnbytet.

https://gofile.io/d/qIaCIe
Album med videoklipp. Traumatiska klipp inspelade inifrån lokalen. Obs, inget gore.

Och sedan idag har det då tillkommit:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rickard-andersson-35-misstanks-for-massmordet-i-orebro

Samt har någon grävt upp ett helt bildgalleri på R.A:
https://gofile.io/d/QnMwuz

Det hela är en fruktansvärd händelse och jag önskar alla anhöriga kraft att kunna gå vidare, men även att de som blivit oskyldigt uthängda här inte drabbats på något sätt.

Ja det var fastslaget redan igår tidigt vem som var misstänkt gärningsperson.

Däremot uppträdde folk här inne som om dom fått rabies eller något, när dom inte lyckades hitta hans sociala medier eller bild. För dom är det helt ofattbart att man inte har sociala medier.

Därför börjar man istället slängs ur sig alla möjliga andra namn och personer, som då blir hotade till livet trots att dom inte har ett skit med detta att göra.

Har hänt förr också, men i begränsad omfattning. Folk brukar ta det försiktigt med att hänga ut personer. Men här var full on retard mode och alla möjliga personer blev uthängda på måfå.

Största haveriet jag sett här. Kan vara Gen Z som är lost.
Citera
2025-02-05, 18:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBVVP35
Om en avliden människa saknar ansikte eller huvud är det kanske inte så enkelt att identifiera den? Och att ge ett dödsbud till anhöriga utan att vara helt säker är inte vidare lämpligt.

Som sagt de har olika saker på sig som identifierar dem. De kan t.ex. ringa senaste numret på deras telefon och få veta vem som har det numret om inget annat funkar. Eller bara nummerupplysning.

Det är inte heller lämpligt att hålla folk i okunskap om deras anhöriga lever eller inte. Hur som, helst är det upp till polisen att förklara och försvara sig, inte bara säga att de inte vet något. Ska någon bara säga att de inte vet något behöver de ju inte visa sig.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Kanske Mobbad och taskigt behandlad i skolan!

Precis vad jag tänkte på. Undrar hur han blev behandlad som konstig svennebanan av de övriga han stötte på, på skolan? Det var ju trots allt på just den platsen han valde att utföra sitt illdåd, måste ha burit på mycket hat tänker jag även om det var ett tag sen han slutade där. Kanske var bemötandet där droppen som fick bägaren att rinna över?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Han verkar ju ha rest en del ändå.
Ja, samma kläder oavsett land han befinner sig i. Han ler inte på en enda bild.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Redigera ditt inlägg, detta är inte pappan till PA.

Det är hans morbror skulle det stå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Hur många random personer har den här tråden hängt ut hittills?
Ja, men Ab ringde fel Pappa. Älskar du gammelmedia?
Citera
Avstängd
Verkar ju vara mycket babbar i Örebro, R kanske var rasse, sen verkar han ju haft gott om tid att strosa runt o göra som han vill, kolla hans psykopat blick...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Måste bara få ventilera hur fruktansvärt besviken och bedrövad jag är över nivån på den här tråden. Så många som verkar vilja förstöra för FB och göra yttrandefriheten mer inskränkt, för det är följder som lär komma av hur så många betedde sig igårkväll och under natten. Jag har aldrig varit med om hur respektlöst man slängde ut länkar på riktiga människor hit och dit trots att det inte fanns tillstymmelser som ens stämde in på signalement eller detaljer som redan blivit bekräftade av media.

Jag var en av många som försökte krympa ner och stävja tråden igår kväll då det så lätt blev fastställt exakt vilken lägenhet polisen var i, Wasabi hade även grävt fram namnbytet, detta till trots fortsatte användare hänga ut andra vid namn R.A helt skrupelfritt, man skäms ju rent utav för fan.

Man räknar markplan som 10, sedan våning 1 blir 11, 2 blir 12 och så vidare. Det var bevisat exakt vilken port de gick in i, ändå fortsatte folk hänga ut namn på de som bodde i porten bredvid trots att åldrar och andra helt uppenbara detaljer inte stämde, det är under all jävla kritik.
För mig är FB frihet under ansvar och detta har ni ställt till med nu att det kommer skruvas åt tumskruvarna rejält på regelverket då de pratat om detta hela jävla eftermiddagen i media, det är bedrövligt.
Vad vi visste sent igår är allt bekräftat nu:

https://x.com/Daily_Mon_/status/1886828725599150519
Videobevis på att polisen är inne i port 53, kolla tandläkarskyltarna på street view samt att det är klottrat samma motiv på både 55 såväl som 53.

https://tinypic.host/image/ra.2eaIQf
Solklart bevis på namnbytet.

https://gofile.io/d/qIaCIe
Album med videoklipp. Traumatiska klipp inspelade inifrån lokalen. Obs, inget gore.

Och sedan idag har det då tillkommit:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rickard-andersson-35-misstanks-for-massmordet-i-orebro

Samt har någon grävt upp ett helt bildgalleri på R.A:
https://gofile.io/d/QnMwuz

Det hela är en fruktansvärd händelse och jag önskar alla anhöriga kraft att kunna gå vidare, men även att de som blivit oskyldigt uthängda här inte drabbats på något sätt.

Obehagligt att han ser så normal ut och till och med som en ganska snäll person. Uppenbarligen var han inte det och jag vet att det inte är ovanligt att mördare ser ut precis som alla andra. Ändå lika märkligt varje gång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Vilka var de som sa att de var nån afrikan? Herrejävlar vad fel🤣 de va nån psyksjuk svensk, dock e de synd att idioten lyckades ta sitt eget liv, hade gärna sätt han ruttna bort på livstid som breivik

Det är troligtvis nästa incel-skytt.
Citera
2025-02-05, 18:31
Medlem
T2Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Hörde från en expert att man ska skilja på jaktlicens och tävlingslicens.
Hagelvapen för tävling får ha fler skott i magasinet.
Dock inte troligt att han var aktiv i en förening om han nu var så isolerad. Det är ett av kraven.

Precis så är det. Du får dessutom inte en tävlingslicens på hagel eller gevär för den delen i första taget.

Pistol först och loggade aktivitet, intyg från förening, närvaro mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in