2025-02-05, 16:54
Medlem
på ett vis så är det synd att han tog livet av sig... Hade gärnat velat höra varför på alla frågor
Citera
2025-02-05, 16:54
Medlem
Zingo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george-nada
Invandrarna själva gör det ganska svårt att tycka om dom.
Hur tänkte du där?
Citera
2025-02-05, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Tänkte också på det. Ska bli intressant att se vad han fått för hjälp. Solklart att han mådde riktigt dåligt, och underkänt i alla ämnen är väl ändå nåt som sticker ut ordentligt. Vad gjordes? Av skolan? Av psykiatrin? Föräldrar? På den tiden han var tonåring och ung vuxen
Varför skyller du detta på muslimernas terrorism?

Uppenbart varför han valde muslimer
Citera
2025-02-05, 17:02
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo2
Hade det varit tvärtom, så hade invandrarna fått ett helvete!

Har det varit tvärtom, har det hållits demonstrationer mot rasism idag. Rasism har fastställts som motiv från gärningspersonen, som vi kan kalla 'Svensson'. Det rasistiska samhället har fått skulden. Rikspolischefen har gått ut och uttryckt sympati för gärningspersonen.

Rikspolischefen Dan Eliassons egna ord efter mordet på ett asylboende av en asylsökande 2016.

Citat:
Ursprungligen postat av Dan Eliasson
Man blir naturligtvis förtvivlad å alla inblandades vägnar, naturligtvis den som blir dödad och dennes anhöriga, men också för en enskild ung kille som begår en sån här förskräcklig händelse, vad har den personen varit med om för någonting, vilka omständigheter har den killen växt upp under, vad är det för trauman han bär med sig? Hela den här flyktingkrisen visar ju på hur orättvist livet är i många delar av världen, och vi får hjälpa till och försöka lösa det här efter bästa förmåga
Citera
2025-02-05, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aerostatic
Det är roligt att se hur många som försöker bevisa att Andersson är en galenpanna, samtidigt som de svenska myndigheterna vägrar att kalla det som hände för en terrorattack mot invandrare.
Det känns som att det finns en stor blå
elefant i rummet som både nyhetsflödet och
myndigheter inte vill se.
Citera
2025-02-05, 17:05
Medlem
the_creators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Hur är det relevant för det inlägg du svarade på?

Nästan hälften av alla unga svenska män röstar på SD. Om du tror att ett avsevärt antal av dessa är "vidriga människor" som bara är en hårsmån från att börja massmörda invandrare, hur smart var det då att börja importera rasmotsättningar till att börja med? Och vad är planen, att sätta dessa "vidriga människor" i dödsläger för att bereda plats åt er härliga mångkulturella utopi där invandrare har ensamrätt på terrordåd?

Försök fatta att ert vidriga mångkulturella samhällsexperiment har misslyckats totalt och måste avvecklas å det snaraste. Annars kommer enskilda galningar att begå terrordåd då och då, och inte alla kommer att vara riktade mot svenskar. En vacker dag kanske det hettar till på allvar och alla de där unga SD-röstande männen och de unga radikala muslimerna blir beredda att börja döda de också.

Hade det inte varit bättre att låta Sverige förbli ett homogent land utan terrordåd och utan risk för framtida inbördeskrig?
Citerat för sanning.
Allt blod är på våra korrupta politikers händer. Historien ska dömma dem åt helvete.

Citat:
Ursprungligen postat av Ingenvetvemhihi
En kritvit man, inte alls förvånad. Säga vad man vill om invandrare hit och dit men det är endast vita äckliga, mobbade och utstötta vita män som gör dessa dåd. Riktiga pissluffare.
Käften på dig och utvisa dig själv.
Citera
2025-02-05, 17:05
Avslutad
Ja det kunde ju ha varit jag det där om Chang Frick och hans vänner lyckats ta sönder mitt äktenskap och förstört livet för mina barn.

Det är ju tur att man är rehabiliterad.

edit: eller rättare sagt, tur att jag har ekonomi. Hade jag varit fattig och obildad hade de säkert kunnat driva mig till sånt där. J-vla avskum.
Senast redigerad av MonitorLizard 2025-02-05 kl. 17:08.
Citera
2025-02-05, 17:09
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElementarSturgeon
Jag kanske inte är den vassaste kniven i lådan, men kan någon som är smartare än jag förklara för mig varför det skall startas "en politisk diskussion" om en masskjutning på en skola?

Jag förstår inte vad politik har med en sådan här sak att göra, någon som troligtvis är mentalsjuk dödar 10 människor samt sig själv. Vad tusan har det med politik att göra ?

Politikerna monterade ner den svenska psykvården på 1990-talet. Kanske kan diskuteras i den andra tråden.

Hur kunde gärningsmannen få vapentillstånd när han redan vid mönstringen ansågs som olämplig att göra lumpen? Kanske kan diskuteras i den andra tråden.

Och så vidare.
Citera
2025-02-05, 17:11
Medlem
Två frågor som poppar upp i mitt huvud nu,

1. Kommer vi se muslimska hämnddåd utföras mot lokalbefolkningen som svar?
Kanske tom uppmanade av källarmoskens imamer.

2. Har vi sett ett seriöst försök att koppla detta rysk hybridkrigföring?
Oksanen, Pasakivi och Wilderäng kan säkert se tydliga tecken på detta.
Citera
2025-02-05, 17:12
Avstängd
HajPaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Svensk man med vapenlicens (jaktlicens?) dödar ett tiotal personer med automatvapen (ar 15?).
Är detta spiken i kistan för att få ha såna vapen på jaktlicens? Kommer man få ett brev i låda nästa vecka att man måste skicka tillbaka sin bössa?

Polisen har förstått att utseendet på ett gevär inte gör det "farligare". Förr fick man inte licens på ett vapen som ser ut som ett militärt. Det finns rätt många halvautomater med klassisk stock. Det går att skruva fästen på dom för ficklampa och laser. Med stort bananmagasin är det bara utseendet som skiljer.

Ett tag var det en a4 sida med olika vapen som var halvsutomster med vanlig stock som ingen fick licens på. Då jag var hos en vapenhandlare så visade han mig listan. Det var klassiska vapen dom Browning tex. Han var klart irriterad och sa att jag kan gå ner i källaren och tillverka en k pist. Det går snabbt och är enkelt.
Senast redigerad av HajPaDig 2025-02-05 kl. 17:15.
Citera
2025-02-05, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Jag tror inte att det här dådet kommer leda till några politiska handlingar alls. Sveriges makthavare har i decennier importerat amerikansk kultur och nu sitter vi med amerikanska problem. Vid det här laget känner jag mig relativt säker på att politiker vill ha ett osäkert samhälle med oförutsägbara våldsdåd lite då och då.

Ingen politiker kommer driva på för förbud för halvautomatiska vapen. Finns ingen anledning att ha AR-15 som privatperson men hela riksdagen verkar ge sig fan på att vi ska bli lill USA.

Polisen kommer inte heller bli bättre på att fånga upp dylika enstöringar innan dåd sker

Alltså, det här leder inte till något

Angående AR-15 så har jag en egen teori.

Det har under ÅRTIONDEN varit helt jävla omöjligt att tänka sig den typen av vapen på jaktlicens.

Nu helt plötsligt i samband med NATO sker det.

Jag gissar bara, men jag tror inte dom kommer bli förbjudna.
Jag gör kopplingen till inträdet.
Citera
2025-02-05, 17:17
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbbakushThor
Kognitiv dissonans much? Haha sluta ljug för dig själv, alla vet att en majoritet av mass shootings med liknande modus operandi begås av white, motiven varierar ofc.

https://www.statista.com/statistics/476456/mass-shootings-in-the-us-by-shooter-s-race/

Du länkar till en rapport som visar att vita är underrepresenterade i masskjutningar för att visa att vita är överrepresenterade i masskjutningar.

År 2000, som ligger ungefär i mitten av intervallet som används i din länk, utgjorde vita 75,1 procent av USA:s befolkning (orkar inte räkna ut snittet under perioden som varit den korrekta metoden). Kommer av någon orsak inte in på .gov-länkarna men statistiken finns här: https://www.iowadatacenter.org/datatables/UnitedStates/usstracehispanic2000.pdf

Vita begick 54 procent av masskjutningarna enligt din länk, en kraftig underrepresentation. De "borde" ju ha begått lika många som sin andel av befolkningen, 75 procent.

Svarta utgjorde 12,3 procent av befolkningen och stod för 17 procent av masskjutningarna, en kraftig överrepresentation. Asiater utgjorde 3,6 procent av befolkningen och stod för 6,6 procent av masskjutningarna, en kraftig överrepresentation. För latinos är det mer oklart, möjligen är de underrepresenterade men den kategorin räknas ibland som en språklig/kulturell kategori så att du kan klassas som Hispanic samtidigt som du räknas som White, Black eller Other.

Sedan finns det en viss osäkerhetsfaktor eftersom det finns ett antal skjutningar (13 av 151 fall) där rasen av någon orsak anges som "oklar". Men vita är definitivt underrepresenterade och svarta definitivt överrepresenterade, även om samtliga "oklara" skulle vara vita.

Lite sjukt att folk tror att svarta är underrepresenterade i masskjutningar bara för att de är betydligt mindre överrepresenterade än de är för mord/dråp totalt. (De begår närmare 50 procent av samtliga mord/dråp i USA trots att de utgör 13 procent av befolkningen.)

Jag gissar i och för sig att vita är de effektivaste massmördarna när vi väl bestämmer oss för det, så det är fullt möjligt att vita masskyttar har ihjäl fler per capita trots att vi begår färre dåd per capita. Men om så är fallet framgår det åtminstone inte av rapporten du länkar. Det vore inte heller särskilt relevant annat än för att bevisa att vi är överlägsna i det mesta, även när någon av oss bestämmer sig för att begå onda handlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in