2025-02-05, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbenabbe
Man VET att SSRI har klinisk effekt. Så sluta snacka bs.

Vet man ens om han haft kontakt med psykvården? Han kan ju lika gärna varit omedicinerad?
Citera
2025-02-05, 17:30
Medlem
Har polisen gått ut med hur lång tid det tog för dem att gå in i skolan och bekräfta att GM var död?
Citera
2025-02-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Om Örebro kvalar in i ”större stad” låter jag vara osagt. Problemet är väl som vanligt brist på resurser. Särskilt efter det senaste decenniets gängkriminalitet med skjutningar och sprängningar. Förstå hur mycket pengar dessa skitungar kostar samhället..

I Örebro finns den Regionala Insatsstyrkan, så dom var på plats kort efter larmet. Det finns en uppsjö bilder i media på dessa insatspoliser när dom är på plats vid den aktuella skjutningen.
Citera
Medlem
Våffelnylles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Några frågetecken här tycker jag:
1. Vad levde han på? Nolltaxerat i åratal. Han måste ha ärvt/vunnit pengar? Eller har föräldrarna hållit honom under armarna?
2. Han hade tydligen vapenlicens för jakt. Det kostar pengar att jaga, man måste ha tillgång till jaktmark och man gör de i regel inte ensam. Passar inte in i bilden av GM, som helt asocial och en person med ytterst begränsad ekonomi.
3. Var det en bostadsrätt eller hyresrätt han bodde i? Hur får man en hyresrätt om man inte har någon inkomst?
Sannolikt föräldrarna som försörjt honom och köpt bostadsrätten åt honom. Vapenlicensen gissar jag är på initiativ av någon jaktintresserad i familjen för att hjälpa honom hitta lite intressen och få honom att gå utanför sin bubbla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fladdertacka
Varför säger de att han inte hade vänner eller familj, när det har lagts ut bilder på honom som ändå verkar tyda på motsatsen?

Dessutom i sociala sammanhang. Har samma fundering.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Vi vet inte vad för uppfostran han fick. Vad vi däremot kan konstatera är att Sverige är ett land fullt med mobbare. Psykiskt svaga människor med dåligt självförtroende som är stora i käften när de är i grupp.
Men eftersom det svenska folkets mentala tillstånd är gravt sjukt, kan inte en med synliga psykiska problem få leva normalt, utan skall frysas ut och mobbas.
"En Arg Blatte Talar" beskriver det svenska tillståndet ganska bra, även om jag kan tycka att han inte är helt rättvis i sin beskrivning, då han verkar sakna förmågan lite att se saker och ting ur svenskens synvinkel. Han har rätt, men på ett sätt samtidigt fel.
Jag vill påstå att detta dåd är ett direkt resultat av den svenska kulturen som är full av passiv aggressivitet, subtil mobbning m.m.

Inget svenskt; dessa killar finns i hela västvärlden. Han som sköt Trump i örat var ganska lik. Många av skolskjutningarna i USA är liknande typer. De finns nog i Bosnien också angående AF/AB,
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, det saknas en pusselbit.

Jag har en svag misstanke att han varit en del i ett tätt sammansvetsat community på nätet av något slag (kanske något 4chan-board, ett forum för personer med ett visst specialintresse, online-spel etc.) där han suttit dagarna i ända och chattat. Där visste folk vem han var och har läckt bilderna vidare. Kanske visste de vad som var på väg att hända och kan ge en förklaring.

Tänker något i stil med detta fallet:
https://www.independent.co.uk/news/world/americas/perfect-world-documentary-mehnaz-zaman-b2034470.html

Men vi får se!

Polisen döljer motivet helt klart. Detta kan vara mycket större än vad vi kan föreställa oss. Polisen vet inte ens nu plötsligt om han tog livet av sig eller hur han dog? Igår var de rätt säkra. Men som du skriver vi får väl se förhoppningsvis.
Citera
2025-02-05, 17:32
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Bara gissningar, men gissningsvis fick han väl ekonomiskt bistånd eller studiebidrag men det är väl möjligt att föräldrarna hjälpte honom ekonomiskt en del de med.

Vad gäller vapenlicens så räcker det väl med att man jägarexamen för att få det beviljat. Att aktivt jaga så länge man har licensen är nog inget krav mig veterligen.

Hans boendeform har jag ingen aning om.

Han hade nog några miljoner sparade, ett år fick han 120.000 i ränta och utdelning. Har han jobbat hårt när han var yngre och bott billigt i sin etta så kan han möjligtvis sparat ihop äckligt mycket pengar.
Citera
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Polisen tar höjd för kommande bråk så MiniBreivik lär ha varit noga när valde ut de han dödade, antar att vi kommer att ha 10 MENA-namn på de dödas lista! (10 med Socbidrag eller andra bidrag iom att de gick på SFI eller Komvux).
Läste nånstans att han undvek elever och siktade in sig på lärare.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
nolltaxering betyder fk (bidrag som för autism och adhd barn), skjukersättning (fk), aktivitetsstöd (fk), akassa kan han inte haft då han inte jobbat. kanske socialbidrag och placering i lgh av örebro kommun?
Ja, så kan det ju vara förstås. Jag är inte helt insatt i hur bidragssystemet fungerar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Han är isolerad men inte helt och hållet, för han sitter ju inte i isoleringscell. Han har kontakt med familjen och möter även en och annan person i mataffären, tvättstugan, kollektivtrafiken o.s.v. då han tvingas öppna munnen. Att förlora mål och mening i livet gör dock en människa väldigt uppgiven och likgiltig inför sin egen framtid. Folk som hamnar där reagerar också väldigt olika beroende på sociala förutsättningar, personlighet och intelligens. Många tar sig ur det, ett mindre gäng tar sina liv, och en på halvmiljonen väljer att meja ner folk. Så kommer det alltid att vara och eftersom vi blir alltfler på jorden talar allt för att liknande dåd kommer fortsätta ske med jämna mellanrum.

Kloka åsikter. Får även känslan av att det inte bara blir fler människor på jorden utan att även att en större andel av populationen kommer leva isolerat (mer eller mindre) i framtiden pga att många inte känner sig anpassade till dagens samhällsklimat vilket ökar risken för dåd som detta ännu mer.
Citera
Medlem
Tubalkains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Tror inte det är viktigaste anledningen. Viktigast är att lugna ner situationen och låta det gå några dar.

Jo och det är enda anledningen, tro mig. Polisen har koll.

Tyvärr finns det offer som också är svåra att identifiera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in