2025-02-05, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Några frågetecken här tycker jag:
1. Vad levde han på? Nolltaxerat i åratal. Han måste ha ärvt/vunnit pengar? Eller har föräldrarna hållit honom under armarna?
2. Han hade tydligen vapenlicens för jakt. Det kostar pengar att jaga, man måste ha tillgång till jaktmark och man gör det i regel inte ensam. Passar inte in i bilden av GM, som helt asocial och en person med ytterst begränsad ekonomi.
3. Var det en bostadsrätt eller hyresrätt han bodde i? Hur får man en hyresrätt om man inte har någon inkomst?

nolltaxering betyder fk (bidrag som för autism och adhd barn), skjukersättning (fk), aktivitetsstöd (fk), akassa kan han inte haft då han inte jobbat. kanske socialbidrag och placering i lgh av örebro kommun?
Citera
2025-02-05, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CypherX
Men herregud, handlar om att minimera risken. Nej jag vet att det går få tag på annat sätt.
Men att sitta med en licens i 40 år utan någon som helst kontroll är ju sjukt.
Hinner hända sjukt mycket i en människas liv på den tiden.
Minimera riken, inte eliminera för det går inte.

Polisen lägger redan alltför mycket resurser på ett uråldrigt dysfunktionellt system för vapenlicenser.

Hade systemet/polisen setts över hade säkert miljoner varje år kunnat sparas, dessutom med bättre kontroller som resultat.

Men att lägga krav på exempelvis aktivitet, föreningsintyg, 5-års licenser införts så kan jag lova dig att det skulle markant sänka polisens förmåga att utreda exempelvis gäng-kriminalitet.

Och ändå hade det troligen inte fångat fler olämpliga vapenägare än de som redan åker dit för bristande vandel.
Varför är folk så oändligt dystopiskt auktoritära i sitt tankesätt?
Citera
Medlem
Radikalatoms avatar
Enligt media har han varit inskriven på Komvux på skolan men inte varit där / fått betyg sedan 2021. Motivet lär vi få vänta med eftersom han verkar vara totalt osynlig även på nätet. Det talar väl iofs för någon typ av psykisk ohälsa som ”motiv”. Förhoppningsvis går det snabbt att få fram motivet, men det kan säkert dröja.

Känns lite väl långsint om han går tillbaka till skolan fyra år efter han hoppade av matte 1a och skjuter utvalda (uppgifter om att han skonar vissa i media)?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubalkain
Skytten ska alltså blåst ansiktet av sig själv med hagelbössa när han tog livet av sig.

Skulle inte förvåna mig om han gjort samma sak med en del av sina brottsoffer vilket därmed gjort det svårare att identifiera dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Spelar datorspel. Många killar blir fast i det.

Intensivt dataspel som i längden leder till att spelandet blir hans verklighet och därmed växer tanken på att göra spelandet till verklighet som han nu gjorde menar du? Intressant teori
Citera
Medlem
ladrimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Vet inget om offren men jag såg någon som skrev att det stod rip på vissa individer i sociala medier. Vet ej om det stämmer men det var kanske 3 pers och de verkade vara närmare 50 år alla 3. Är det så att han skjutit äldre personer eller personer som ser äldre ut

Jag tror att han var ute efter lärare/auktoriteter.
Citera
Avstängd
spookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Rickard Andersson saknar gymnasieexamen. Av det samlade betygsdokumentet framgår att han blev underkänd i sju ämnen. Han fick betyget väl godkänd i estetisk verksamhet, historia och psykologi.

Låter inte direkt som något en högerextremist skulle läsa.
Hur länge sen var det här? 15-20 år sedan? Finns säkert bättre halmstrån du kan hitta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spearlinxx
Alla som har omkommit eller skadats är utlänningar, det kommer snart att bli erkänt på nyheterna. Ingen svensk har skadats förutom pajasen som låg bakom attacken.
Hur vet du det? Länk till lista tack.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spearlinxx
Alla som har omkommit eller skadats är utlänningar, det kommer snart att bli erkänt på nyheterna. Ingen svensk har skadats förutom pajasen som låg bakom attacken.

Fel

Bla en äldre svensk kvinna är ett av offren
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Flashback sjönk nog i mångas ögon nu.
"Grävandet" i den här tråden har varit pinsamt. Vad beror det på? Har det tillkommit en massa medlemmar som bara vill skriva för att få uppmärksamhet?
Var väldigt många nya konton som kom med felaktig information.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Vet inget om offren men jag såg någon som skrev att det stod rip på vissa individer i sociala medier. Vet ej om det stämmer men det var kanske 3 pers och de verkade vara närmare 50 år alla 3. Är det så att han skjutit äldre personer eller personer som ser äldre ut

Kanske lärare/personal han haft kontakt med om han nu gått på skolan?
Citera
2025-02-05, 17:28
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Några frågetecken här tycker jag:
1. Vad levde han på? Nolltaxerat i åratal. Han måste ha ärvt/vunnit pengar? Eller har föräldrarna hållit honom under armarna?
2. Han hade tydligen vapenlicens för jakt. Det kostar pengar att jaga, man måste ha tillgång till jaktmark och man gör det i regel inte ensam. Passar inte in i bilden av GM, som helt asocial och en person med ytterst begränsad ekonomi.
3. Var det en bostadsrätt eller hyresrätt han bodde i? Hur får man en hyresrätt om man inte har någon inkomst?

Bara gissningar, men gissningsvis fick han väl ekonomiskt bistånd eller studiebidrag men det är väl möjligt att föräldrarna hjälpte honom ekonomiskt en del de med.

Vad gäller vapenlicens så räcker det väl med att man jägarexamen för att få det beviljat. Att aktivt jaga så länge man har licensen är nog inget krav mig veterligen.

Hans boendeform har jag ingen aning om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in