2025-02-05, 17:12
Medlem
AdolfHimmlers avatar
[quote=goootfrid|90920944]
Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
Skonade han svenskar?

Ja det undrar jag med. Vet vi vilka som blev dödade ? Sköt han bara utrikesfödda? Och kommer media våga skriva om det isf ?

Det är troligen bara babbar som blev dödade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Vacker pojke men med hårt nästan känslolöst ansiktsuttryck. Autist?
Man nästan ser på honom att han inte mår bra.
Tragiskt att han inte fick den hjälp han behövde.

jag tänkte genast detsamma 😢

varför kunde ingen se detta? det är så obegripligt sorgligt alltihop.

han har ju uppenbarligen mått så här dåligt sedan han var tonåring.

det känns som att något har gått sönder inom mig efter att ha läst om hans historia.
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CypherX
Läste att RA hade vapenlicens på 4 olika vapen.
Hur i helvete kan den personen fått ut licens?

Han checkar i många punkter så varningsklockorna klämtar.

Nu gör jag säkert flera jägare upprörda, men att få jägarexamen och vapenlicens är ingen rättighet, det är en förmån som skall förvaltas och tas om hand om de som fått ut den, man har ett förbannat ansvar att ta hand om sin kropp och sitt psyke, så att man är en ansvarstagande vapeninnehavare.
Det borde definitivt göras bakgrundkontroll och intervjuer innan examen och licenser ges ut (om det inte redan gör det, jag vet inte).

Jag tycker också att det borde krävas regelbundna samtal även hos befintliga innehavare, en check för att stämma av, hur mår du, är allt ok? För att förhoppningsvis fånga upp den där promillen som utgör en fara.
Ja jag vet, 99.98% av alla som har licens är det ingen fara med, men de sista promillen är ändå ett antal och är en handfull av dom dårar kan det få såna här konsekvenser.
Maximera chansen att fånga upp dessa innan nåt sker, inte sätta käppar i hjulen för andra. Se det på rätt sätt. För allas bästa.

Känner en enorm sorg, för alla. Hoppas man slipper se en spiral som börjar dra ännu mer nedåt än vi redan har. Det är det sista vi behöver nu.
Hur gör vi med de som köper en ak47 eller en scorpion, uzi eller liknande på torget... Mina barnbarn kan köpa en pang på deras torg... Vill någon skjuta så gärna så är det lätt... Väldigt lätt att skaffa... Bakgrundskoll på kriminella?
Citera
2025-02-05, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Håller fullständigt med. Irrationella företeelser som detta vansinnesdåd kan man varken skydda sig emot eller hantera på ett normalt sätt utan en stridsvagn.

Funderar dock på vem som försett detta olycksbarn med vapen? Är det föräldrarna som var glada att han till sist hittat en hobby?

Han verkade ju inte ha en inkomst.

Borde inte varje större stad som Örebro definitivt är ha åtminstone en "mini-insatsstyrka" redo 24 timmar om dygnet året runt? 3-4 supersnutar som kan åka blixtsnabbt på såna här fall. Martin Riggs-typer.
Citera
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spearlinxx
Hmm, låt oss granska situationen här. En svensk person kliver in på en komvuxskola där majoriteten av eleverna är utländska. Han väljer sina offer med försiktigt, och jag är helt säker på att alla som dog var utländska. Ingen bakomliggande motivation där eller hur?

Tror snarare på hämnd mot enskilda/lärare [oavsett hudfärg] som sett mellan fingrarna när han mobbats/alternativt själv mobbat honom. Tiden lär utvisa.

Rektorn hade kanske skäl att sätta sig själv i säkerhet på Myrorna.
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Man kan vara galen utan att vara psykiskt sjuk. Tror denna kille inte var speciellt psykiskt störd bara galen helt enkelt. Hade klarat ett sådant test du nämner enkelt tror jag

GM var inte "galen" eller psykiskt sjuk. Det här var en snubbe som inskaffade vapnen för flera år sedan. Han har säkerligen byggt upp de här tankarna under lång tid, uppfylld av hat och bitterhet. En tickande bomb som fyller alla boxar vad det gäller den här typen av gärningsmannaprofiler.

Utöver detta är det ju uppenbart att han aldrig skulle beviljats vapenlicens. Ingen inkomst under flera år dvs vad betyder det, kanske krävs tillskärpningar i vapenlagen där man gör en kreditupplysning, standard med Försäkringskassan och hemkommunen och ringer det varningsklockor så får man inställa sig för en personlig intervju innan man kan beviljas licens.
Senast redigerad av DaEzz 2025-02-05 kl. 17:16.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Förmodligen. Och nu är de rädda att muslimer ska hämnas. Fyfan vilket samhälle.

Men för helvete, kan inte ni med hjärnspöken ta er medicin i stället för att fantisera fritt?

Det gäller även de "på andra sidan".
Citera
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zamor
Det tror jag säkert, men det Säpo åstadkommer publiceras inte i media etc. De föredrar att jobba i det dolda men vad man har hört avstyr dem en hel del vidriga händelser utan att vi få reda på det. Mycket för att undvika att andra får dumma infall.

Det låter ju bra, men tycker det förefaller osannolikt att Säpo skulle vara Sveriges enda kompetenta myndighet.
Citera
Medlem
swimmingpools avatar
Är det bekräftat att det inte fanns nåt politiskt motiv?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Fast vi vet ju inte hans motiv… han hade skonat vissa och bara gått förbi.. frågan är om det var utlandsfödda han sikta in sig på, lärare eller kvinnor. Tydligen ska flesta skadade på sjukhus vara kvinnor så vi får se vad utredningen säger..

Hade ju inte blivit förvånad om det är Sveriges första incel som gått amok på kvinnor. Ska bli intressant vad tömningen av mobil och dator kommer ge. Svårt och ta in något sånt här. Man vill ha svar på varför.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Yusuf Abdow, ordförande i Örebro moské, känner många av familjerna som är drabbade. Han var med på sjukhuset när de läste upp listan med skadade och saknade.

”När informationen om vilka det är som omkommit kommer tror han att det kan bli stökigt.

Och polisen är ”beredd på det mesta”.

– Vi gör fortlöpande bedömningar om det får konsekvenser i samhället på något sätt, säger Lars Wirén.

Vad är det ni är oroliga för?

– Det kan vara motdemonstrationer, opinionsyttringar, eller personer som vill agera på egen hand.”

Expressen. Som vi trodde. Det är bara invandrare som blivit avrättade.
Stackars Örebroare.. först händer detta, sedan får man kanske utstå kravaller, bränder, stenkastning och gud vet vad för slags kaos dessa människor kan ställa till med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laddsteffe
Kan någon möjligtvis länka tråden där någon planerade skolskjutning på Flashback?
Det finns flera, där folk säger att de vill begå skolattentat.

Du får försöka använda sökfunktionen. (Trådarna ger däremot inte så mycket.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in