2025-02-05, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetquq
Men fattar inte, vad är det för typ av blatte? Vad hette han innan han bytte namn? Ser väldigt svensk ut?

Jonas Simon om jag inte missminner mig.

Moderns flicknamn, skilda föräldrar?

Han tog nytt namn (RA) (faderns efternamn)? 2017

För guds skull det mest självklara, använd inte detta som källa, verifiera med andra inlägg, expressen och Aftonbladet!
Citera
Medlem
Utbildningen för jägarexamen behöver ses över generellt. Även om det inte är svårt, så är det är inte rimligt att man ska kunna klara av detta på en helg.

När jag tog jägarexamen för länge sen pågick kursen i mer än ett halvår.
På första träffen var det flera stycken uppenbart gangster wannabes som enbart var där för att just kunna skaffa vapen. Men iom längden på utbildningen orkade dom inte hålla ut, och föll bort en efter en.

Så utbildningen måste vara längre för att sålla bort såna som inte är intresserade egentligen, och polisen behöver göra bättre bakgrundskontroller på personerna som ansöker om licens istället för att haka upp sig på om ett gevär "ser" farligt ut eller inte. Det är helt irrelevant. En kula i 308w gör samma skada ur ett gevär du hittat i gammelmorfars garderob, som från ett gevär du köpt på hightechmässan i Milano.

Mer viktigt att se om personen verkar psykiskt stabil och har ett normalt leverne.
Jakt är dyrt om man inte har egen mark. Skulle det skada att fråga den som söker licens var denne tänkte jaga när den inte haft inkomster på 15 år tex. Sen kanske be om ett intyg på det denne ljuger ihop.
Citera
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ochotnyryad
Nej men allvarligt! Jag har en åsikt ang identifiera döda som inte verkar ligga i tiden

Läste precis en artikel om hur det går till att få veta om ens avlidna är ett av offren eller inte

Varför får inte de anhöriga identifiera sina döda visuellt? Under lång tid ska de behöva vänta/ svara på massa frågor om tatueringar, kännetecken mm.
Vem bestämmer över en död kropp?
Man vill ju bara rusa in och se, är min nära här?
Jag hade blivit galen om jag haft en anhörig som saknades.

Jobbar dock på hospis och är van vid att se döda. Men jag blir arg att de anhöriga inte får vara med en del i detta !
Kan tänka mig att det är väldigt svårt men de blir ju inte friskare ?
Offtopic:

Med tanke på anhöriga till RA.
Citera
Medlem
Aftonbladet - "Hade licens för fyra vapen"

Well no shit. ALLA jägare får ha licens för fyra vapen.
Citera
2025-02-05, 16:52
Medlem
Eftersom tråden har över 300 sidor nu:

Kan man få en sammanfattning av vad Flashback "vet" om MGM?

Hur lång tid tog det från första skottlossningen tills dess att polisen kom, och tills dess att MGM var immobiliserad dvs död i det här fallet?

Vad vet vi om hans bakgrund och person förutom det som står i Aftonbladet/Expressen?

Vad vet vi om de som han INTE sköt på? Vilka var det han sköt på?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille631
Gick in på en av bilderna, i bildalbumet finns länkar till flera andra sidor med fler bilder
https://freeimghost.net/a/1.richard.C8N6
https://freeimghost.net/a/noname2.CCOk
https://postimg.cc/gallery/38nhPJq

Alla uppladdade för 11 månader sedan.

Vacker pojke men med hårt nästan känslolöst ansiktsuttryck. Autist?
Man nästan ser på honom att han inte mår bra.
Tragiskt att han inte fick den hjälp han behövde.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetquq
Men fattar inte, vad är det för typ av blatte? Vad hette han innan han bytte namn? Ser väldigt svensk ut?

Han är svensk. Tidigare efternamnet Simón är franskt, han härstammar från en fransk katolsk familj som invandrade på 1800-talet.
Citera
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spearlinxx
Hmm, låt oss granska situationen här. En svensk person kliver in på en komvuxskola där majoriteten av eleverna är utländska. Han väljer sina offer med försiktigt, och jag är helt säker på att alla som dog var utländska. Ingen bakomliggande motivation där eller hur?

I en TikTok-video (jo, jag vet) så ska åtminstone en svensk kvinna vara bland de döda. En del säger att han ska ha riktat sig mot lärare, vilket är i så fall är åtminstone en förklaring.

Han ska ha varit inskriven där senast 2021 enligt uppgifter, men inte klarat kurser. Kan vara så enkelt att han kände att detta var ännu en lång rad i misslyckanden att få ordning på sitt liv och därmed så gick han på lärare specifikt.

Men som sagt, så vet vi inte. Vi får se hur det utvecklar sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holger123
Jag har inte läst att det var militärkläder han bar utan bara gröna kläder, jag bara försöker få er att förstå att allt måste utredas så inte fel person får skulden

Allt ska självklart utredas. Det finns uppgifter om att GM dolt ansiktet under dådet och skjutit av det när han tog sitt liv. Det kan så klart finnas en medveten förvirring i detta. Teoretisk skulle han kunna tvinga någon att byta kläder med honom innan han skjuter honom och tar en på förhand uppgjord flyktväg. Eller något annat vi inte tänker på omedelbart. Mycket osannolikt att en sådan plan går i lås, men jag är tacksam om polisen fastställer att det är gärningsmannen de har på bårhuset så vi vet att vi kan andas ut.
Citera
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Vem fan har lagt upp dom bilderna, han själv?
Upplagda för 11 månader sedan ena albumet. Det finns två album på sidan om man trycker sig fram.
Citera
Medlem
Cameltotems avatar
Kan någon bekräfta om han hade automatvapen?

Om i så fall, hur i helvete får man tag i ett automatvapen med jaktlicens..
Citera
2025-02-05, 16:53
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille631
Gick in på en av bilderna, i bildalbumet finns länkar till flera andra sidor med fler bilder
https://freeimghost.net/a/1.richard.C8N6
https://freeimghost.net/a/noname2.CCOk
https://postimg.cc/gallery/38nhPJq

Alla uppladdade för 11 månader sedan.

Alltid helsvarta kläder i Thailand och på Jamaica… Blek efter långa TV-nätter. Han fungerade inte som vi andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in