2025-02-05, 17:00
Medlem
Skonade han svenskar?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0VqOLA/uppgifter-skolskytten-i-orebro-skonade-vissa-gick-bara-forbi
Citera
2025-02-05, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Var det inte ett halvautomatiskt? Med ett sådant kan man skjuta skotten väldigt tätt.

Ja, halvautomatiskt. Men de delas in i halv-och hel-. Så påståendet automatvapen stämmer ju.
Citera
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent62
Det går att köpa en AR15 på en vanlig vapenlicens. Är det ingen som tar upp att det inte är ett vanligt jaktvapen. Varför är det tillåtet?

För att det fungerar likadant som vilket halvautomatiskt jaktvapen som helst. Om det förbjuds är det enbart för att folk är rädda för utseendet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Polisen har redan sagt att han var okänd och inte kriminell. Vad mer vill du ha? Vill du ha en tankeläsar-journal där det står vilka som ev. kommer begå ett dåd om 10 år?

Jag skrev att det behöver inrättas offentliga journaler för folk med vapenlicens. Tror du att medierna eller poliser får ut läkarjournaler hur som helst?
Citera
2025-02-05, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
var ju det där babbekontot på x som la ut han som gärningsman
Ja och som idioter i tråden gick på och vidarebefordrade skiten.

Det här är inte bra för flashback.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T2Frank
30-06 säljs det knappt nu för tiden, 308w är i ledningen.

Det är säkert köpt av släktingar sedan långt tillbaka eller arvegods kanske.

Halvautomat hagel låter långsökt. 556 halvsutomat med dämpare är poppis idag. Sedan AR plattform blev fri. Men utan pengar är det svårare.

Butiker säljer inte hagel med utrymme för så många skott. För hagel med magasin krävs IPSC licens och föreningsintyg.
Vilket du inte får bara sådär heller.

Det kommer nog visa sig att det finns en klass2a halvautomat och ett hagel av normal sorten. Det rör sig nog om en helt vanlig vapengarderob. 4 vapen som 250.000 andra har.

Det är inte svårt som ostraffad att få jägarexamen idag. Om inte en psykolog har markerat personen som opassande så flaggas det inte.

Är personen inte sucicidal vid kontakt med vården så finns det ingen anledning att dra tillbaka licenser.

Ja, jag säger ju just det, hade det varit AR-15 hade det framkommit.

Att Aftonbladet säger 30-06 borde tyda på att någon sett en tomhylsa?

Jag vet inte vad för hagel, men är det verkligen omöjligt att förlänga magasinet på en halvautomat eller pumphagel?

Se om du finner en video, jag tycker inte det låter som .223, absolut ingen ljuddämpare.

Jag tycker det låter som hagel, eller .308/30-06
Citera
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormaren
Utbildningen för jägarexamen behöver ses över generellt. Även om det inte är svårt, så är det är inte rimligt att man ska kunna klara av detta på en helg.

När jag tog jägarexamen för länge sen pågick kursen i mer än ett halvår.
På första träffen var det flera stycken uppenbart gangster wannabes som enbart var där för att just kunna skaffa vapen. Men iom längden på utbildningen orkade dom inte hålla ut, och föll bort en efter en.

Så utbildningen måste vara längre för att sålla bort såna som inte är intresserade egentligen, och polisen behöver göra bättre bakgrundskontroller på personerna som ansöker om licens istället för att haka upp sig på om ett gevär "ser" farligt ut eller inte. Det är helt irrelevant. En kula i 308w gör samma skada ur ett gevär du hittat i gammelmorfars garderob, som från ett gevär du köpt på hightechmässan i Milano.

Mer viktigt att se om personen verkar psykiskt stabil och har ett normalt leverne.
Jakt är dyrt om man inte har egen mark. Skulle det skada att fråga den som söker licens var denne tänkte jaga när den inte haft inkomster på 15 år tex. Sen kanske be om ett intyg på det denne ljuger ihop.

Korttidsjakt är inte dyrt, köper dygnskort typ.
När jag tog jägarexamen var det precis som för dig, vi håll på i ca 6 månader.
Själv var jag inte intresserad egentligen men eftersom det var flera som jag kände som gick så tog jag examen.

Fast jag är helt värdelös inom jakt eftersom jag saknade det genuina intresset och har aldrig skaffat egna vapen.

Men visst skulle utbildningen vara på minst 6 månader, då inser även kursledaren vilka han bör underkänna eller i alla fall kunna tipsa polisen om att inte bevilja personen vapenlicens.
Citera
Medlem
trickydicks avatar
Dom sa på radion att han gillade att spela Couterstrike, precis som skytten i Christchurch, Gillade inte Breivik att gamea också? Var det kanske också Conterstrike?

dags att förbjuda FPS-spel.
Citera
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turco-Sueco
Kort och gott: Rickard tog ut all smärta från ett misslyckat liv på oskyldiga människor. Typiskt dum svensk logik.

Inte för att låta alldeles gör cynisk, men om man känner sig som ett sådant misslyckande och vill avsluta livet med en smäll, så varför inte bara åka till Ukraina?
Om du liksom inte bryr dig om du dör och inte bryr dig om andra dör så kan du lika gärna agera kanonmat.
Fördelen är att du istället blir ihågkommen som en hjälte snarare än en skam för familjen.

Antar att det bästa vore ändå att söka hjälp, men som sagt...
Citera
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
Skonade han svenskar?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0VqOLA/uppgifter-skolskytten-i-orebro-skonade-vissa-gick-bara-forbi

Nej, en av tjejerna som vittnade om att han kollade på henne och gick förbi var faktiskt en invandrare..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallvattenberedare
Det ungefär lika konstigt som att bilderna heter t.ex. Richard-2013-Pic034643.png. Namnet felstavat med ch då.
https://freeimghost.net/i/vgnst

Ja mycket tyder ju på att det inte är en släkting som laddat upp det där bilderna för 11 månader sen. Man borde kunna stava till sin släkting eller väns namn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sydsten
Efternamnet: SIMÓN

Låter SPANSKT.

Kan han ha varit halv-spansk?

Jag tror inte denna man går att göra utländsk hur mycket man än försöker…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in