2025-02-05, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzi
Han kanske var mycket ute och jagade , vi vet ju ingenting i dagsläget , så anhöriga kanske inte tyckte det var så konstigt att han hade vapen?

Hade han jaktlicens så kunde han troligtvis sikta och träffa var han tänkt. Jaktlicens innebär ju att du utfört och klarat av ditt skytteprov.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag hörde den presskonferensen i realtid på radio och det lät så konstigt med allt "pågående insats", olika skolor och platser etc men "bara" några skadade och inga döda. De sa också att de flyttade patienter från sjukhuset för att få plats där.

Polisen och etablissemanget är livrädda för att muslimerna skall ställa till med kravaller. Alla vet ju vilka som har våldskapitalet och styr Sverige.
Citera
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaLLM/uppgifter-skolskjutningen-i-orebro-kan-ha-varit-riktad-mot-socialen

Teorin: Dådet kan ha varit riktat mot socialen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnuttePang
Men det är begränsat till två-tre skott i taget, väl?

Enligt lagen, ja. Men det går att göra mer.
Citera
Medlem
Var det verkligen folk på SFI han sköt ger det högerextrema vibbar. Han ska dock tydligen ha gått på skolan 2021, vilket kan indikera någon sorts hämndaktion för mobbning. Fast det var ganska längesen vilket sänker troligheten för det en aning...

Fast han var så konstig person han gick med luva neddragningen och handen över ansiktet och munnen och inte talade alls när han var yngre, vilket indikerar han kanske kan göra hur underliga saker som helst?
Citera
Medlem
Är det inte dumt att låsa in sig på toaletten när något sådant här sker?

Om skytten går förbi kommer han ju se att toaletten är låst och förstå att någon gömmer sig där, då kan han skjuta genom dörren.

Om man gömmer sig på toaletten är det väl smartare att INTE låsa, då kommer skytten inte reflektera att det skulle vara någon inne på en olåst toalett.
Citera
Medlem
Gonkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Tillslut berättade media att han varit inskriven på kurser på Risbergska. Matematik. Latmasken kunde inte ens räkna. Förklarar hans koppling till skolan.

Svårt förstå vad hans problem var. Npf eller bara en lat bortskämd skitunge?

Definitivt NPF, RA:s ögon ger mig Adam Lanza-vibbar.
Citera
2025-02-05, 18:43
Medlem
Enl Norska VG blev det avlossad långt över 200 skott.

Såklart vet vi inte än om detta stämmer.

https://www.vg.no/nyheter/i/25ggXq/norske-fabian-backlund-16-havnet-midt-i-skoleskytingen-i-orebro-trodde-jeg-skulle-doe
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzi
Tror man ska vara väldigt försiktig med att beskylla föräldrar och anhöriga. Detta är nog en stor chock för dom.

Att ha ett udda barn i detta fall ”ett vuxet barn” innebär inte med automatik att något sånt här fruktansvärt ska hända.
Redan försent pappan har bytt bild 4 timmar sedan troligtvis för att ha blivit trakasserad
Citera
Medlem
Tuors avatar
Den här killen behövde ett syfte. Inte mediciner eller tvångsvård. Detta dåd har byggts upp sedan han gick på högstadiet.

Det verkar som att alla har vänt honom ryggen sedan dess. Har hans familj ens gjort allt för att hjälpa honom? Det känns inte så.

Samtidigt så kanske inte alla har förmågan att hjälpa sina barn heller. De kanske ville hjälpa honom men visste inte hur. Alla fungerar ju på helt unika sätt.

Det går nog alltså inte riktigt att skylla på föräldrarna heller.
Så, ur en deterministisk synvinkel så kanske detta dåd var oundvikligt?
Senast redigerad av Tuor 2025-02-05 kl. 18:46.
Citera
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z70
Jag har haft sömnproblem i över 20 år och kan hantera min vardag utan problem eller udda beteenden.
Så ser inte riktigt varför det skulle vara en orsak

Jag har haft en röd tröja i 20 år men inte är jag homosexuell för det. Kanske är du homosexuell för att du haft en röd tröja? Förstår du var jag försöker komma? Alla är olika och hanterar olika saker olika.

Ta stress till exempel, några hanterar det skitbra, andra jävligt dåligt.
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbaa
har du läst fel?
Tital döda har dom skrivit och 15st skadade.
11 döda och 5 el 6 skadade... Ink GM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in