Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Vad som gör mig mest förvånad är att det tog nästan fem timmar innnan polisen och svensk gammelmedia (t ex SVT) medgav att det faktiskt var flera pers som hade dödats. Ännu vid femtiden kunde man läsa på DN och SVT "5-6 personer förda till sjukhus med skottskador men inga dödsoffer". Vid det laget hade t ex BBC redan länge haft uppgiften om uppåt tio döda.
Visserligen har jag inte höga förväntningar på SVT numera, men de borde vara bättre än så här, när det är en tung händelse här i Sverige.
I en kritisk situation ska man kunna lita på att viktiga sakuppgifter kommer ut och publiceras snabbt och tydligt - tänk om det här hade varit ett bombanfall under krig eller ett terroristattentat? - och det kan knappast ha varit någon hemlighet för polisen hur många som hade dött på skolan.
Det stora frågetecknet är ju varför polisen valde att inget säga på första presskonferensen kl 15.30. Några motiv ansåg de sig ju såklart ha, men de tappade givetvis rejält i trovärdighet eftersom det var uppenbart att det fanns döda. (Det räckte med att läsa hur statsministern formulerade sig.)
Sedan har du fel i ett antal påståenden.
SVT publicerade faktiskt uppgiften om ett 15-tal skadade och flera döda medans den första presskonferensen fortfarande pågick strax före klockan 16. Jag reagerade på det eftersom hela situationen blev absurd då polisen fortfarande i direktsändning påstod att man inte hade uppgifter om döda.
Dessförinnan hade TV4 och Aftonbladet publicerat uppgifter om döda medan Expressen hänvisade till de två nyss nämnda.
Undantagit Expressen valde de medier som INTE hade egna källor (tänk exempelvis DN) att avvakta uppgifter om döda tills polisen bekräftade. Det i sig är inget konstigt utan mer regel än undantag.
När SVT, som ofta är försiktiga, valde att gå ut med flera döda långt före polisen så var det solklart att de hade inte bara en utan flera säkra källor. Och att man inte ansåg att detta gick att ”hålla på” trots att polisen fortsatte att tiga.
Med undantag av Aftonbladets katastrofala fadäs angående MGM:s pappa är min bild att media har skött detta bra och gjort vad de ska. Hittills är bäst att tillägga…