Citat:
Problemet med vår statsmedia är att de inte behöver vara bättre än såhär.
Vad som gör mig mest förvånad är att det tog nästan fem timmar innnan polisen och svensk gammelmedia (t ex SVT) medgav att det faktiskt var flera pers som hade dödats. Ännu vid femtiden kunde man läsa på DN och SVT "5-6 personer förda till sjukhus med skottskador men inga dödsoffer". Vid det laget hade t ex BBC redan länge haft uppgiften om uppåt tio döda.
Visserligen har jag inte höga förväntningar på SVT numera, men de borde vara bättre än så här, när det är en tung händelse här i Sverige.
I en kritisk situation ska man kunna lita på att viktiga sakuppgifter kommer ut och publiceras snabbt och tydligt - tänk om det här hade varit ett bombanfall under krig eller ett terroristattentat? - och det kan knappast ha varit någon hemlighet för polisen hur många som hade dött på skolan.
Visserligen har jag inte höga förväntningar på SVT numera, men de borde vara bättre än så här, när det är en tung händelse här i Sverige.
I en kritisk situation ska man kunna lita på att viktiga sakuppgifter kommer ut och publiceras snabbt och tydligt - tänk om det här hade varit ett bombanfall under krig eller ett terroristattentat? - och det kan knappast ha varit någon hemlighet för polisen hur många som hade dött på skolan.
De är fullt medvetna om att deras lön alltid kommer komma eftersom det har staten garanterat och i ett sånt läge är det inte konstigt om folket istället kommer hit.
Visst, tråden är tyvärr fylld med idiotiska spekulationer helt utan tanke och utpekningar som är så absurda att ingen normal kan ta dem på allvar...men någonstans är det såhär detektiven Flashback jobbar, även om jag verkligen hade hoppats på att detektiven hade mognat lite vid det här laget.
Att analysera de fakta som finns, dra slutsatser av dem och presentera dem för forumet, den biten kommer förhoppningsvis snart när polisen släpper någon som helst information...men tyvärr är polisen lite väl återhållsam med information av någon anledning.
Visst, VET de inte vem som är mördaren så spekulera inte, men är han död - som vi alla vet att han är - så finns det få eller inga anledningar att hålla inne med informationen till folket.
Så länge de närmast anhöriga är informerade så fram med det, att ruva på den som en häckande beckasin är bara fånigt i det här läget.
För ärligt talat, finns det något annat lands polisstyrka som beter sig likadant?
De flesta länder verkar rätt snabbt gå ut med vad som hänt, just för att informera sin befolkning, men i Sverige är tydligen "säger man inget så kan man i alla fall inte säga fel!" vara mer regel än undantag och det är helt enkelt inte bra nog en dag som den här.