2025-02-05, 09:30
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Det beror på. SFI finns precis överallt, och det är inte endast den typen av undervisning som bedrivs på platsen såvitt jag förstår.

Det var en "vanlig" gymnasieskola fram tills 2016 när den lades ned. Om han själv har gått på skolan så kan det vara en förklaring till varför den valdes om då han helt enkelt visste om planlösningen.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Även om jag håller med dig i sak är det ju värt att notera att polisens uttalanden har väldigt lite vikt just nu. Dels för att dom konstant felciteras av media. Dels för att dom än så länge inte vet speciellt mycket.

Tänk dig följande:

”Var attacken rasistisk?”
”Vi vet inget om motivet, vi jobbar brett och öppet”
”Men har ni hittat något som tyder på rasistiskt motiv?”
”Vi har inte hittat något som tyder på det, men vi är inte klara än”

Rubrik:
”motivet inte rasistiskt”

Polisen vet naturligtvis extremt mycket, är massor av folk och har alla resurser. Vittnen, anhöriga osv. Dom vet allt med sin information och underrättelser. Man skriver att inga ideologiska, terror eller politiska motiv finns. Därmed lär motiven vara personliga och psykologiska gör honom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Jag ser ju på artiklarna att dom anhöriga och dom man söker är exempelvis 44 år. Läs artiklarna på dom stora tidningarna så finns olika anhöriga där som söker svar.
Tack
Citera
2025-02-05, 09:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gigglewiggle
Jag reagerar på att man säger att detta aldrig hänt i Sverige förut. Har man glömt Mattias Flink som sköt 7 pers och skadade 3?

Dom syftar på att det hände på en skola och särskilt med skjutvapen.

Sen tycker många det är extra hemskt på en skola. Dom tänker barn, men här är det komvux och dom jag läst om är 28-44 år, hemskt såklart, men inte barn eller ungdomar som folk direkt tänker.
Senast redigerad av Krimkoll 2025-02-05 kl. 09:34.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monkeyboy
Detta är lite intressant denna person gick på samma skola som i från låg till hög. Väldigt speciell person stämmer, bra in på enstöring spåret. Hade vänner men höll sig ofta för sig själv med ofta väldigt konstiga idder och tankar. Försvann från min radar efter högstadiet

Hej,

Om du har en låda med gamla skolkataloger vore det toppen om du kunde jämföra med den pixlade bilden som media publicerat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Även om jag håller med dig i sak är det ju värt att notera att polisens uttalanden har väldigt lite vikt just nu. Dels för att dom konstant felciteras av media. Dels för att dom än så länge inte vet speciellt mycket.

Tänk dig följande:

”Var attacken rasistisk?”
”Vi vet inget om motivet, vi jobbar brett och öppet”
”Men har ni hittat något som tyder på rasistiskt motiv?”
”Vi har inte hittat något som tyder på det, men vi är inte klara än”

Rubrik:
”motivet inte rasistiskt”

Låt oss då "rättcitera dem". Såhär säger nämligen Polisen:
Citat:
– Jag kan inte kommentera uppgifterna i detalj, men jag kan konstatera att det i nuläget inte finns något i utredningen som tyder på att gärningsmannen agerat utifrån ideologiska motiv, säger Fredrik Svedemyr.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/flera-skjutna-vid-skola-i-orebro?inlagg=38486206ec79353e5cb9a0574a065b4e

Återigen: var försiktiga med alla påståenden i detta läget nu när alla (re)agerar i affekt. Naturligtvis är vi alla upprörda, men låt inte känslorna styra och frånta er ert förnuft.
Citera
2025-02-05, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malbakr
Kan någon på Flashback vänligen släppa sin håriga kuk och slabba lite på tangentbordet.

Snälla snälla vänligen, ge mig en recap av alla de viktiga detaljer som framkomit.

GM - ras?
GM - motiv?
GM - finns ett manifest, vad säger det?
GM - TESTO - nivå?
GM - NARK / ALKA?
BO - raser?
BO - vuxna / barn?
VPN - typ? Semi-auto?
KALIBER - 5.56 eller 7.62?
LICENS? - jakt / tävling?

Tack!

Människa
Okänt
Inget känt
Okänt. Relevans?
Okänt
Människor
Jaktvapen, semiauto
Okänt
Licens för jakt

Allt detta står på förstasidan på alla nyhetssajter
Citera
Medlem
joceks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Varför ändrade man reglerna och tillät AR för jakt. - Jag tycker det var idiotiskt....
/WTF

Det fanns aldrig några regler som förbjöd "militärliknande" vapen, det var bara polisens godtycke som ansåg det. När naturvårdsverket fick kontrollen så sade de till polisens handläggare att följa vapenlagen. AFAIK
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigglewiggle
Jag reagerar på att man säger att detta aldrig hänt i Sverige förut. Har man glömt Mattias Flink som sköt 7 pers och skadade 3?
Det var också en hemsk händelse men de räknar kanske som att det här var snäppet värre. Oavsett så var båda händelserna fruktansvärda
Citera
2025-02-05, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrinsValliant
Om MGM är RA så har han varit rektor tidigare. (Inte i Örebro) Vad hände de sista åren som fick honom att begå något så fruktansvärt.

Men alltså seriöst.
Rickard och Andersson är typ vanligaste för- och efternamn i Sverige.
Kan folk sluta leta upp olika RA och tro det är GM. Det finns precis hur många som helst.

Herregud! Fan trött man blir.
Citera
2025-02-05, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Om detta stämmer så är det ju helt fatala misstag som gjorts av Polisen. De kan ju inte på några som helst grunder ha tillåtit honom att gå in i skolan efter en skottlossning utomhus. Har det ens skett en sådan skottväxling, stod så i media med det har skrivits mycket som sen visar sig inte stämma.

Men med tanke på all damage kontroll som ser ut att pågå, så skulle jag inte bli förvånad. Även om jag har svårt att tro på det.

Frågan om GM sköt sig själva eller tog sitt liv helt själv är intressant och en berättigad fråga.
Det kan ju vara så att han gick in för att skjuta sina offer och sedan gick ut och att han då hamnade i skottväxling med polisen.
Citera
2025-02-05, 09:36
Medlem
Vill minnas det bara för nån eller ett par veckor sedan stod om att Risbergska hade övat inrymning just för sånt här, men att det skedde enbart för lärare just för att inte ge tips åt ev potentiella gärningsmän.

Rätt creepy såhär i efterhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in