2025-02-05, 09:23
Medlem
frisedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Trams. Jägarnas olika förbund, företrädare och aktivister har ju tvärtom ofta varit helt lojala med systemet och Polisen och motarbetat olika former av moderniseringar och lättnader i vapenlagstiftningen. Att AR15 plötsligt och mycket oväntat blev tillåten för jakt beror helt och hållet på Naturvårdsverket. Kanske var det nån där som till slut tröttande på Polisens inkonsekventa tramsande men oavsett vad som låg bakom så var det inte resultat av någon lobbyism från en icke-existerande lobby.

Lust att länka till vad Naturvårdsverket har sagt i frågan? för detta är vad jag hittar

"20.7.1 AR-15 och liknande halvautomatiska gevär bör inte få innehas för jakt"
https://www.naturvardsverket.se/4a8d31/globalassets/om-oss/yttranden/2024/2024-10-11-yttrande-over-sou-andamalsenlig-vapenlagstiftning-1.pdf
Citera
2025-02-05, 09:25
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det polisen verkar säga är att man inte har några uppgifter om POLITISKA motiv då man inte har några uppgifter alls om motivet än. Att det skulle vara en slump att han är inne på sfi och skjuter är naturligtvis osannolikt.

Klart det ligger nära till hands att det riktade sig mot invandrare, men samtidigt så vet vi faktiskt inte om han har någon koppling till varför han just valde den skolan. Om han till exempel har gått där själv (han ska enligt uppgift vara uppväxt i Örebro) så kan det vara möjligt motiv. Visste han om att större delen på skolan hade hemmastudier och således inte var i skolan?

Vissa säger nu att han riktade in sig mot lärare, men det kan ju vara för att majoriteten av elever inte var där...
Citera
2025-02-05, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toffiefee
Vad snackar du om? Vet du ens vad en AR är? Det är ingen skillnad i funktion jämfört med tidigare halvautomater som varit godkända i decennier. Köttet skiter väl i hur geväret såg ut.

"Köttet skiter väl i hur geväret såg ut" är ett uttjatat MÖP-argument. Du får måla din bössa rosa och pryda det med fjädrar om du trivs med det, helt irrelevant för mig.

Gamla halvautomater var klumpiga så in i helvete, bara stockholmare som inte kan sikta som orkat släpa runt på dem... enda skälet till att ha AR på jakt är om man behöver tömma magasinet i djuret för att få det på fall, och i så fall ska man inte jaga över huvud taget. Har du någonsin tagit ur ett djur eller hör du till dem som sätter sig i bastun och låter andra ta hand om det du ställer till med?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
3500(!!!) elever går på den skolan. Det låter ju helt absurt. Jag vet ingen normal skola med ett sådant antal elever. Det säger mycket om invandringen när en enda skola i Örebro med komvux och sfi har 3500 elever. Men vissa lever ju på sfi år efter år och vill inte ens lämna systemet därmed.

Tydligen var det ovanligt få personer där just igår eftersom dom haft nationella prov av något slag. Tänk om alla varit där. Då hade det nog varit 100 döda istället för 10 döda.

Jag tror de flesta på skolan pluggar på distans så det är ju inte så att alla sitter i klassrummen samtidigt.
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Du inser att GM kommer garanterat "få" en film efter detta, dvs familjen kommer få sin del av kakan? Sedan har polisen gått ut med att det inte finns några etniska motiv? vänsterblivna har ju svårt att ta in information det vet vi alla.

Även om jag håller med dig i sak är det ju värt att notera att polisens uttalanden har väldigt lite vikt just nu. Dels för att dom konstant felciteras av media. Dels för att dom än så länge inte vet speciellt mycket.

Tänk dig följande:

”Var attacken rasistisk?”
”Vi vet inget om motivet, vi jobbar brett och öppet”
”Men har ni hittat något som tyder på rasistiskt motiv?”
”Vi har inte hittat något som tyder på det, men vi är inte klara än”

Rubrik:
”motivet inte rasistiskt”
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WestCoastman
Vart ser du information om att anhöriga verkar söka personer som är över 40 år?

Jag ser ju på artiklarna att dom anhöriga och dom man söker är exempelvis 44 år. Läs artiklarna på dom stora tidningarna så finns olika anhöriga där som söker svar.
Citera
2025-02-05, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
3500(!!!) elever går på den skolan. Det låter ju helt absurt. Jag vet ingen normal skola med ett sådant antal elever. Det säger mycket om invandringen när en enda skola i Örebro med komvux och sfi har 3500 elever. Men vissa lever ju på sfi år efter år och vill inte ens lämna systemet därmed.

Tydligen var det ovanligt få personer där just igår eftersom dom haft nationella prov av något slag. Tänk om alla varit där. Då hade det nog varit 100 döda istället för 10 döda.

Kanske något för CSN och Skatteverket att kolla upp.
Citera
2025-02-05, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Skottväxlingen med polisen skedde utomhus.

Om detta stämmer så är det ju helt fatala misstag som gjorts av Polisen. De kan ju inte på några som helst grunder ha tillåtit honom att gå in i skolan efter en skottlossning utomhus. Har det ens skett en sådan skottväxling, stod så i media med det har skrivits mycket som sen visar sig inte stämma.

Men med tanke på all damage kontroll som ser ut att pågå, så skulle jag inte bli förvånad. Även om jag har svårt att tro på det.

Frågan om GM sköt sig själva eller tog sitt liv helt själv är intressant och en berättigad fråga.
Citera
2025-02-05, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Men man skjuter inte 3 skott/sekund med repetergevär som jag hörde i en av filmerna...

/WTF

Bump stock? Gör halvautomatiskt nästan till automatisk. Kanske hade ett sådant.
Citera
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audix
Ja, det är osannolikt, för att få licens på ett automatvapen måste han vara aktiv skytt i en skytteklubb och få ett föreningsintyg utfärdat, kötiden till dessa skytteklubbar är ofta flera år, du ska också vara aktiv skytt och delaktig i föreningslivet ett bra tag (Ofta 1 år) innan klubben utfärdar något intyg och en licens kan bli aktuell.

Däremot en studsare eller ett hagelvapen kan man skaffa på några dagar, allt som krävs är en kurs för jägarexamen vilken man kan klara över en helg numera, kostar inte många kronor, sedan fritt fram att handla jaktvapen och söka licens vilka beviljas utan problem om du har ett fläckfritt polisregister.

Jag ska väl pudla till dej med då när jag nyvaken utan första kaffet inte ens såg att den tråden är startad i februari -24
Citera
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkeyboy
Detta är lite intressant denna person gick jag på samma skola som i från låg till hög. Speciellt person stämmer bra in på enstöring spåret. Försvann från min radar efter högstadiet
Vad finns det att säga om honom ?
Enstöring säger du, på vilket sätt? Autism... har du bilder på honom ?
Ax*ood tycks vara något de jobbar på inom familjen S*món.
Vapen intresse bevisligen.. vad mer fanns?
Vet du om han hade kontakt med psykiatrin ?
Berätta gärna det du vet
Citera
2025-02-05, 09:29
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Är det bekräftat att denne R.A är GM, eller är det en spekulation utifrån gärningsmannaprofilen?
Så här mycket bekräftat är det.
Citat:
Ursprungligen postat av ett2ett2ett2
Det finns två personer på 53ansom är 35 år. En heter R A och har hetat Simon i efternamn.

Här går polisen in i hans trappuppgång
nr 53 med tandläkarskylten ovanför sig

Några sekunder senare i klippet springer polisen runt i Lucas lägenhet. Han kom aldrig in och bor i ettan ovanför R A. Lucas lägenhet går att hyra för 5 655 kr/mån med tillträde 2025-03-01 Ovanför Lucas bor den andre 35 åringen han har bara bott där sedan den 2 juli 2024

Det som inte bekräftat är om han sköt sig själv eller om det var snuten som sköt honom i huvvet. Här 13:38 säger polisen att han inte vet om han sköt sig själv.
Senast redigerad av ett2ett2ett2 2025-02-05 kl. 09:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in