2025-01-29, 20:37
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Kul trivia. Skulle du säga att ditt liv blivit bättre eller sämre sedan trådstarten? Ekonomin generellt?

Bra fråga!
När träden startades hade vi fått ett barn, nyligen köpt hus och mitt i allt så kom frun in på en utbildning som tog tre år.
Barn , husrenovering och csnlån.
Så då var det inte så fett

Nu har den dottern flyttat hemifrån, vilket märks på ekonomin. Andra dottern flyttar väl om några år.
Vi har hunnit betala av en hel del på huslånet,fått bättre jobb så det går bra nu 👍
Citera
2025-02-04, 10:34
Medlem
Jordgubbes avatar
Första avsnittet i denna nya säsong som drar igång ikväll verkar avgrundsdjupt. Expressen skriver "(Deltagarens fd man) mådde så dåligt att polisen senare fick köra honom till psykakuten. För att understryka hur illa det var hade polisen med ett självmordsbrev (denne) hade skrivit, för att visa personalen. Han blev utskriven efter ett och ett halvt dygn. Han uppfyllde inte deras kriterier". Så avsnittet sätter frågetecken för landets psykiatri, men ser också ut att bjuda på ett rekord.
Citera
2025-02-04, 20:14
Medlem
VoktorDodkas avatar
Få se om det här går att posta, provar lägga en del i spoilertagg även om det troligen tar längre tid att posta än Lyxfällan håller på.

Tungt avsnitt, inte som det gamla vanliga tjötet, tragiskt åt alla håll. Men;

Citera
2025-02-05, 00:26
Medlem
Undrar vad som utlöste spelmissbruket, något bör ha triggat honom.
Citera
2025-02-05, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Få se om det här går att posta, provar lägga en del i spoilertagg även om det troligen tar längre tid att posta än Lyxfällan håller på.

Tungt avsnitt, inte som det gamla vanliga tjötet, tragiskt åt alla håll. Men;

Någonting bakom sanering från 1,7 miljoner till 91 702 ville Magnus inte berätta. Blev huset pantsatta eller någonting annat villkorat?
Citera
2025-02-06, 07:21
Medlem
mhns avatar
Lånen blev alltså avskrivna från ca 1,7 miljoner till 91 tusen. Om jag googlar på avskrivning så får jag: "innebär att du får dra av utgiften för inköpet genom att dela upp den på flera år". Så hon måste betala av hela beloppet på 1,7 miljoner, men hon behöver inte betala av allt i år, utan i år räcker det med att hon betalar 91 tusen. Är det korrekt uppfattat? Jag fick först för mig att (nästan) alla kreditbolag hade "nollat" lånen han hade tagit hos dem.
Citera
2025-02-06, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Lånen blev alltså avskrivna från ca 1,7 miljoner till 91 tusen. Om jag googlar på avskrivning så får jag: "innebär att du får dra av utgiften för inköpet genom att dela upp den på flera år". Så hon måste betala av hela beloppet på 1,7 miljoner, men hon behöver inte betala av allt i år, utan i år räcker det med att hon betalar 91 tusen. Är det korrekt uppfattat? Jag fick först för mig att (nästan) alla kreditbolag hade "nollat" lånen han hade tagit hos dem.
Du har nog inte riktigt förstått vad du googlade.
Du uppfattade situationen korrekt från början.
Att en fodran skrivs av innebär att borgenären drar tillbaka sin fodran och tar förlusten.
Däremot så en avskrivning av en investering t.ex en fastighet innebär vad du googlat fram
Nu har jag inte sett programmet, men läst lite om familjen.
Jo kreditbolagen har tagit tillbaka de mesta av sina fordringar, men troligen för att blidka massmedia och ev kommande lagstiftning.
Är ju inte direkt bra reklam att man bidragit till någons självmord, och sen fortsätter " trakasera" familjen
Citera
2025-02-06, 07:57
Medlem
mhns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du har nog inte riktigt förstått vad du googlade.
Du uppfattade situationen korrekt från början.
Att en fodran skrivs av innebär att borgenären drar tillbaka sin fodran och tar förlusten.
Däremot så en avskrivning av en investering t.ex en fastighet innebär vad du googlat fram
Nu har jag inte sett programmet, men läst lite om familjen.
Jo kreditbolagen har tagit tillbaka de mesta av sina fordringar, men troligen för att blidka massmedia och ev kommande lagstiftning.
Är ju inte direkt bra reklam att man bidragit till någons självmord, och sen fortsätter " trakasera" familjen
Tack för förtydligande. Skönt för familjen att slippa dras med den stora skulden resten av livet.
Citera
2025-02-06, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanRepes
Någonting bakom sanering från 1,7 miljoner till 91 702 ville Magnus inte berätta. Blev huset pantsatta eller någonting annat villkorat?
Gissar på att det fanns något påtryckningsmedel: kanske publicitet eller ett rättslig hantering.
En mediabolag kan ju ha vissa muskler att hänga ut ett företag: Och att ha bidragit till någons självmord vore nog inte den bästa "Reklamen" ett låneinstitut kan få.
Men det är ju ganska ruskigt hur lånemarknaden fungerar i vårt samhälle: En lättpåverkad person kan lätt dra på sig skulder den inte kan klara av.
Blir lite irriterad själv på den reklam man får, och i vissa fall när man vill köpa nåt kan det vara svårt att få fram vad den kostar bara en summa per månad.
Citera
2025-02-06, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Gissar på att det fanns något påtryckningsmedel: kanske publicitet eller ett rättslig hantering.
En mediabolag kan ju ha vissa muskler att hänga ut ett företag: Och att ha bidragit till någons självmord vore nog inte den bästa "Reklamen" ett låneinstitut kan få.
Men det är ju ganska ruskigt hur lånemarknaden fungerar i vårt samhälle: En lättpåverkad person kan lätt dra på sig skulder den inte kan klara av.
Blir lite irriterad själv på den reklam man får, och i vissa fall när man vill köpa nåt kan det vara svårt att få fram vad den kostar bara en summa per månad.
Där fanns en busslast vuxna ungar vilka eventuellt står bakom samlingslån.
Citera
2025-02-06, 09:23
Medlem
VoktorDodkas avatar
Magnus var noga med vilka som varit omöjliga, något på bi-nånting och loanstep. Jag uppfattade det som att han faktiskt fick alla lån avskrivna efter att ha förklarat läget och hota med att dom skulle nämnas om dom vägrade.

Men sen var heller inga problem med 92000:- eftersom Mikaels försäkring täckte dessa, alltså var det nog inte riktigt 1,7 miljoner, eller 1,2 miljoner, som i praktiken skulle in.
Citera
2025-02-06, 21:09
Medlem
Jag tycker Lyxfällen borde lista de långivare som var vänliga nog att skriva av sin fodringar resp de två svinföretagen, Loanstep och SBL Finans/Brixo som vägrade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in