Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Med ett pe tal på 211 lär dom behöva sälja 20miljoner bilar per år för att det ska vara motiverat.
PE talet är högt för att folk satsar på framtiden. Inte på bilarna, för de försvarar inte så högt PE-tal även om en väldigt högt säljande mindre och billigare bil skulle komma. Det som ger högt PE-tal är framtiden för robotar och självkörning/robotaxis. Visst, det kanske inte blir mycket av det i år, det får framtiden utröna, men folk ser längre in i framtiden än närmaste 6 månaderna.
Tesla har en stor skara långtidsinvesterare som ser en 10-15 års horisont. Wallstreet ser inte längre än 12 månader, ofta inte mer än 6 månader.