2025-02-04, 12:12
  #22801
Medlem
raskenss avatar
Försäljningen av model 3 sjönk med 36% i Teslas kärnområde Kalifornien. Undrar om det är "virusminded woke-libs" som ska bråka?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-02-03/tesla-sales-decline-in-california-with-model-3-plunging-36

Men vänta bara, När Teslaführern tagit hand om dom "kriminella" på USAID ska han spotta i nävarna och bygga en optimusrobotfabrik och spotta ut miljarders robotar som ska patrullera Kanadas gräns så horderna med kinesiska fentanylsmugglare kan stoppas. Sieg Elon!
__________________
Senast redigerad av raskens 2025-02-04 kl. 12:17.
Citera
2025-02-04, 12:17
  #22802
Medlem
wwrs avatar
Tesla ned 44% i Sverige och 38 i Norge jämfört med jan förra året trots stigande bilförsäljning generellt i våra länder.

https://finance.yahoo.com/news/tesla-loses-market-share-sweden-145801825.html
Citera
2025-02-04, 12:50
  #22803
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tesla ned 44% i Sverige och 38 i Norge jämfört med jan förra året trots stigande bilförsäljning generellt i våra länder.

https://finance.yahoo.com/news/tesla-loses-market-share-sweden-145801825.html


Hmmm ja det kanske är en nazihälsningstrumpärond-effekt men mer troligt väntar man på nya MY.

"Mr Reuters. Do your research first.

Model Y the best selling is transitioning to updated version.

But that doesn’t get clicks. The owners name does.

I too am waiting the new model."


Får se hur siffrorna ser ut i Q2 helt enkelt.
Citera
2025-02-04, 23:58
  #22804
Medlem
raskenss avatar
Ser inte så bra ut i Frankrike heller. försäljningen faller 63% . Teslaführern får spotta i nävarna nu:

https://www.brusselstimes.com/1425547/tesla-sales-fall-63-in-france
Citera
2025-02-05, 12:21
  #22805
Medlem
raskenss avatar
Tesla är till 100% ett förhoppningsbolag numera. Skillnaden mellan Tesla och bitcoin är marginell:

https://www.realtid.se/it-tech/tesla-trotsar-tyngdlagen-vem-bryr-sig-om-estimat/
Citera
2025-02-05, 17:25
  #22806
Medlem
raskenss avatar
Det haglar in rapporter nu om försäljning som störtdyker:

https://www.di.se/live/teslas-forsaljning-i-tyskland-stortdok-i-januari/

Botten går ur i tyskland. Undrar om Teslaführern är lite för upptagen med sina sex fjuniga gossar som ska städa upp offentlig förvaltnig i usa?

https://www.wired.com/story/elon-musk-government-young-engineers/
Citera
2025-02-05, 17:53
  #22807
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det haglar in rapporter nu om försäljning som störtdyker:

https://www.di.se/live/teslas-forsaljning-i-tyskland-stortdok-i-januari/

Botten går ur i tyskland. Undrar om Teslaführern är lite för upptagen med sina sex fjuniga gossar som ska städa upp offentlig förvaltnig i usa?

https://www.wired.com/story/elon-musk-government-young-engineers/

Kände mig nödgad att köpa 20 st Teslaaktier p g a ditt envetna baissande.
Citera
2025-02-05, 18:30
  #22808
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det haglar in rapporter nu om försäljning som störtdyker:

https://www.di.se/live/teslas-forsaljning-i-tyskland-stortdok-i-januari/

Botten går ur i tyskland. Undrar om Teslaführern är lite för upptagen med sina sex fjuniga gossar som ska städa upp offentlig förvaltnig i usa?

https://www.wired.com/story/elon-musk-government-young-engineers/

Det handlar inte så mycket om försäljning i Tyskland. Enbart bilförsäljning kan inte motivera dagens aktiekurs. Det handlar om autonomi och robotar. Jag är övertygad om att Tesla inte lyckas med något av dessa saker och då ska de värderas som vilken biltillverkare som helst. Jag tror dessutom att tillväxten bryts.

Jag ser framför mig att bubblan spricker någon gång under de närmaste åren. Frågan är när? Jag tror den kan gå ner 70-80 procent utan att det vore anmärkningsvärt sett till fundamenta. De kan till och med öka bilförsäljningen utan att det skulle bli en för låg värdering.

Jag ser det här nästan som en straffspark.

Nej, jag hatar inte Tesla. Jag kör Tesla sen många år och kommer nog köpa en Juniper till hösten.
__________________
Senast redigerad av Locifer 2025-02-05 kl. 18:33.
Citera
2025-02-05, 19:33
  #22809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det haglar in rapporter nu om försäljning som störtdyker:

https://www.di.se/live/teslas-forsaljning-i-tyskland-stortdok-i-januari/

Botten går ur i tyskland. Undrar om Teslaführern är lite för upptagen med sina sex fjuniga gossar som ska städa upp offentlig förvaltnig i usa?

https://www.wired.com/story/elon-musk-government-young-engineers/

De störtdyker för att de har en nyare variant på gång av sin överlägset bäst säljande modellen, Model Y.
Ingen vill köpa den bäst säljande modellen nu när de vet att den nya är runt hörnet.
Vänta och se.. det kommer smälla till!
Citera
2025-02-05, 19:54
  #22810
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
De störtdyker för att de har en nyare variant på gång av sin överlägset bäst säljande modellen, Model Y.
Ingen vill köpa den bäst säljande modellen nu när de vet att den nya är runt hörnet.
Vänta och se.. det kommer smälla till!

Med ett pe tal på 211 lär dom behöva sälja 20miljoner bilar per år för att det ska vara motiverat.
Citera
2025-02-05, 20:07
  #22811
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Med ett pe tal på 211 lär dom behöva sälja 20miljoner bilar per år för att det ska vara motiverat.

PE talet är högt för att folk satsar på framtiden. Inte på bilarna, för de försvarar inte så högt PE-tal även om en väldigt högt säljande mindre och billigare bil skulle komma. Det som ger högt PE-tal är framtiden för robotar och självkörning/robotaxis. Visst, det kanske inte blir mycket av det i år, det får framtiden utröna, men folk ser längre in i framtiden än närmaste 6 månaderna.

Tesla har en stor skara långtidsinvesterare som ser en 10-15 års horisont. Wallstreet ser inte längre än 12 månader, ofta inte mer än 6 månader.
Citera
2025-02-06, 11:11
  #22812
Medlem
Med tanke på all skit runt Musk så är jag personligen ganska säker på att Tesla kommer få det jobbigt framöver. Tesla är en typisk bil för de som varit lite "woke höger" och det känns som det är just den kundkretsen Musk har vänt sig mot. Jag säger givetvis inte at det är alla kunder men väldigt många och det tappet i försäljning kommer att bli kännbart.

Jag kan bara gå till mig själv som har kört elbil i 4 år och som för 4 veckor sedan beställde en ny bil. För ett par år sedan hade jag bestämt mig att min nästa elbil skulle bli en Tesla för att de senaste månaderna gå över till att jag absolut inte skulle vilja ha en Tesla pga Elon. Man kan tycka vad man vill om det men det är sanningen.

Jag har även svårt att se hur "maga kultens drill baby drill" crowd ska fylla upp detta tappet då det är petrol heads ut i fingerspetsarna.

Med detta sagt så får vi se hur det går men jag tror att det inte spelar någon roll att det kommer en uppdaterad Y-model, nedåtspiralen har redan börjat och kommer vara svår att stoppa. Först viker försäljningen, efter ett par ytterligare månader av fallande försäljning börjar aktien att darra och sedan kommer det gå fort. Den höga förhoppningsprissättningen kommer snabbt att falla ner.

Väldigt många kunder vill slippa förknippas med Musk, vill slippa bli heilade när de kör förbi, bli vandaliserade etc. Det kommer få impact vad vissa än verkar tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in