Citat:
Ursprungligen postat av
zunezpratt
Ja, därför att t.ex. sjukvården är offentlig i Sverige men privat i Schweiz. Fast i slutänden betalar du ungefär samma (fast just sjukvården är dyrare i Schweiz). Detsamma gäller barnomsorg. Hur pensionskassor räknas vet jag inte. Där rör det sig ju inte om konsumtion.
Så fort sjukförsäkringar och pensionsförsäkringar blir obligatoriska är skillnaden gentemot finansiering via skatt minimal, anser jag. Men där går åsikterna isär, har jag förstått.
Det där är bara vild spekulation och faktiskt helt fel. Ta t.ex. sjukvården i Sverige:
Vården i Sverige kostar uppåt 500 miljarder kronor / år. Delar man det på antal sysselsatta (varav alla inte tjänar pengar genom något produktivt värdeskapande... så antalet lär vara betydligt färre), dvs 5 190 300 personer, så landar månadskostnaden per skattebetalare på ~6 711 kr. Där har vi inte heller inkluderat det du får betala när du besöker sjukhuset eller vårdcentralen (patientavgift).
En snittförsäkring i USA kostar (för samma år som ovanstående siffror) motsvarande ca 4 500 kr / mån.
Så nej... det blir inte samma. Det beror på en stor mängd faktorer. Dels ekonomin i landet, hur mycket som köps in från andra länder, skatter (och andra avgifter), inflationstakt, LoU m.m., m.m., m.m.