2025-01-19, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Men det är ju så privata försäkringar fungerar. Man väljer vad som ska ingå och betalar därefter. Det finns därtill flera försäkringsbolag som konkurrerar. Sen sätts premier på sedvanligt vis utifrån statistiska parametrar. Att sjukförsäkringen är obligatorisk i Schweiz innebär egentligen bara att alla som bor där ska ha tillgång till sjukvård. Jag antar att Schweiz har någon form av selektivt socialt skyddsnät som hjälper individer ekonomiskt ifall de inte har pengar att betala för sjukförsäkringen.

Vid låga inkomster får man bidrag, och lever man på socialbidrag så betalar det sociala sjukförsäkringen.
Citera
2025-01-19, 12:32
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zunezpratt
Vid låga inkomster får man bidrag, och lever man på socialbidrag så betalar det sociala sjukförsäkringen.

Ja, det var ungefär så jag trodde att det fungerade. För mig verkar det vettigt. Det är ett selektivt/behovsprövat välfärdssystem i motsats till det generella/kollektivt finansierade som t.ex Sverige har.
Citera
2025-02-03, 14:59
Medlem
Citat:
"Skattetryck" är svårt att jämföra. Man måste ta med i beräkningen vad som ingår i skatterna också. I Schweiz betalas den största delen av sjukvården via försäkringsavgifter, som för en normalinkomsttagare ligger på omkring 10% av lönen. Inte heller AHV-pensionen (och en del andra sociala avgifter) ingår i skatten, så där tillkommer ytterligare 7% för arbetstagare och arbetsgivare. Och sen tjänstepensionen på det.
Jag antar att det är något liknande i USA.

Nu gick jag bara på de siffror som publicerats som statistik utåt...
Citera
2025-02-03, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Nu gick jag bara på de siffror som publicerats som statistik utåt...
Ja, och siffrorna stämmer säkert.

Jag ville bara påpeka att man får ungefär lika mycket för de pengar man betalar i skatt i Sverige som i skatt och obligatoriska avgifter i Schweiz. Detta gäller normalinkomsttagare.

Sen kan man förstås anse att det är bättre med privata pensionskassor och sjukförsäkringar än med statliga. Jag är lite kluven där. Å ena sidan känns det en aning osäkert att ha sin pension i en pensionskassa som faktiskt kan gå i konkurs (fast det inträffar ytterst sällan). Å andra sidan har man koll på vem som sitter i styrelsen och hur de placerar sina (mina) pengar.
Citera
2025-02-03, 19:45
Avslutad
Blir den starkes rätt. Psykopater och andra empatistörda bryr sig inte om "non-aggression principle"
Citera
2025-02-04, 11:23
Medlem
Citat:
Ja, och siffrorna stämmer säkert.

Jag ville bara påpeka att man får ungefär lika mycket för de pengar man betalar i skatt i Sverige som i skatt och obligatoriska avgifter i Schweiz. Detta gäller normalinkomsttagare.

Sen kan man förstås anse att det är bättre med privata pensionskassor och sjukförsäkringar än med statliga. Jag är lite kluven där. Å ena sidan känns det en aning osäkert att ha sin pension i en pensionskassa som faktiskt kan gå i konkurs (fast det inträffar ytterst sällan). Å andra sidan har man koll på vem som sitter i styrelsen och hur de placerar sina (mina) pengar.

Det stämmer förstås inte. Räknar du skatt, moms och annat, dvs per varje hundralapp du tjänar och sedan konsumerar är det betydligt mycket mer i Sverige som pumpas in i det offentliga. Det samma gäller offentlig ekonomi som del av BNP o.s.v., där Sverige ligger skrämmande högt.
Citera
2025-02-04, 12:45
Medlem
Citat:
Det stämmer förstås inte. Räknar du skatt, moms och annat, dvs per varje hundralapp du tjänar och sedan konsumerar är det betydligt mycket mer i Sverige som pumpas in i det offentliga. Det samma gäller offentlig ekonomi som del av BNP o.s.v., där Sverige ligger skrämmande högt.

Ja, därför att t.ex. sjukvården är offentlig i Sverige men privat i Schweiz. Fast i slutänden betalar du ungefär samma (fast just sjukvården är dyrare i Schweiz). Detsamma gäller barnomsorg. Hur pensionskassor räknas vet jag inte. Där rör det sig ju inte om konsumtion.

Så fort sjukförsäkringar och pensionsförsäkringar blir obligatoriska är skillnaden gentemot finansiering via skatt minimal, anser jag. Men där går åsikterna isär, har jag förstått.
Citera
2025-02-04, 12:53
Medlem
Citat:
Ja, därför att t.ex. sjukvården är offentlig i Sverige men privat i Schweiz. Fast i slutänden betalar du ungefär samma (fast just sjukvården är dyrare i Schweiz). Detsamma gäller barnomsorg. Hur pensionskassor räknas vet jag inte. Där rör det sig ju inte om konsumtion.

Så fort sjukförsäkringar och pensionsförsäkringar blir obligatoriska är skillnaden gentemot finansiering via skatt minimal, anser jag. Men där går åsikterna isär, har jag förstått.

Det där är bara vild spekulation och faktiskt helt fel. Ta t.ex. sjukvården i Sverige:

Vården i Sverige kostar uppåt 500 miljarder kronor / år. Delar man det på antal sysselsatta (varav alla inte tjänar pengar genom något produktivt värdeskapande... så antalet lär vara betydligt färre), dvs 5 190 300 personer, så landar månadskostnaden per skattebetalare på ~6 711 kr. Där har vi inte heller inkluderat det du får betala när du besöker sjukhuset eller vårdcentralen (patientavgift).

En snittförsäkring i USA kostar (för samma år som ovanstående siffror) motsvarande ca 4 500 kr / mån.

Så nej... det blir inte samma. Det beror på en stor mängd faktorer. Dels ekonomin i landet, hur mycket som köps in från andra länder, skatter (och andra avgifter), inflationstakt, LoU m.m., m.m., m.m.
Citera
2025-02-04, 15:01
Medlem
Citat:
Det där är bara vild spekulation och faktiskt helt fel. Ta t.ex. sjukvården i Sverige:

Vården i Sverige kostar uppåt 500 miljarder kronor / år. Delar man det på antal sysselsatta (varav alla inte tjänar pengar genom något produktivt värdeskapande... så antalet lär vara betydligt färre), dvs 5 190 300 personer, så landar månadskostnaden per skattebetalare på ~6 711 kr. Där har vi inte heller inkluderat det du får betala när du besöker sjukhuset eller vårdcentralen (patientavgift).

En snittförsäkring i USA kostar (för samma år som ovanstående siffror) motsvarande ca 4 500 kr / mån.

Så nej... det blir inte samma. Det beror på en stor mängd faktorer. Dels ekonomin i landet, hur mycket som köps in från andra länder, skatter (och andra avgifter), inflationstakt, LoU m.m., m.m., m.m.

I Schweiz kostar vården 106.3 miljarder CHF/år, dvs i runda slängar 1'200 miljarder kronor / år.
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/1018615/umfrage/prognose-zu-den-gesundheitsausgaben-in-der-schweiz/

En del av förklaringen ligger i att kostnadsnivån är en annan i Schweiz, men även uttryckt i procent av BNP ligger Schweiz högre än Sverige.

Vad gäller USA vet jag inte i detalj hur det fungerar. Jag har hört (skrönor kanske?) om hur försäkringar inte täcker livsnödvändiga behandlingar, utan man behöver en "bättre" försäkring.

I Schweiz är det som i Sverige - man får den vård man behöver, såtillvillvida behandlingen är godkänd.
Citera
2025-02-11, 14:41
Medlem
Citat:
I Schweiz kostar vården 106.3 miljarder CHF/år, dvs i runda slängar 1'200 miljarder kronor / år.
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/1018615/umfrage/prognose-zu-den-gesundheitsausgaben-in-der-schweiz/

En del av förklaringen ligger i att kostnadsnivån är en annan i Schweiz, men även uttryckt i procent av BNP ligger Schweiz högre än Sverige.

Vad gäller USA vet jag inte i detalj hur det fungerar. Jag har hört (skrönor kanske?) om hur försäkringar inte täcker livsnödvändiga behandlingar, utan man behöver en "bättre" försäkring.

I Schweiz är det som i Sverige - man får den vård man behöver, såtillvillvida behandlingen är godkänd.

Och hur mycket mer tjänar snittpersonen i Schweiz kontra Sverige?

Det finns såklart villkor med försäkringar, vilket är helt rimligt. Jag tycker personligen inte det är svingött att behöva betala för någon rökares problem som denne fått p.g.a. sin frivilliga rökning...
Citera
2025-02-11, 16:45
Medlem
Citat:
Och hur mycket mer tjänar snittpersonen i Schweiz kontra Sverige?

Det finns såklart villkor med försäkringar, vilket är helt rimligt. Jag tycker personligen inte det är svingött att behöva betala för någon rökares problem som denne fått p.g.a. sin frivilliga rökning...

Därför är procent av BNP bra att jämföra.
USA 17%
Schweiz 12.1%
Sverige 10.9%
OECD genomsnitt 8.8%
https://cms.ratio.se/app/uploads/2022/01/sjukvarden-–-4-–-schweiz-web.pdf

I och med att alla betalar lika mycket i försäkringspremie, så betalar man som icke-rökare även i Schweiz för de frivilliga rökarnas sjukvård. Å andra sidan betalar de för de inbitna joggarnas meniskproblem
Citera
2025-02-12, 08:23
Medlem
Citat:
Därför är procent av BNP bra att jämföra.
USA 17%
Schweiz 12.1%
Sverige 10.9%
OECD genomsnitt 8.8%
https://cms.ratio.se/app/uploads/2022/01/sjukvarden-–-4-–-schweiz-web.pdf

I och med att alla betalar lika mycket i försäkringspremie, så betalar man som icke-rökare även i Schweiz för de frivilliga rökarnas sjukvård. Å andra sidan betalar de för de inbitna joggarnas meniskproblem

Även i detta fall: Nja.

Hur många betalar skatt i Sverige kontra Schweiz? Hur många betalar skatt i USA kontra Sverige? Hur bättre produkt får / har de sedan i form av vårdkvalitet, vårdköer etc? Sverige har ju t.ex. Europas längsta vårdköer, medan snittvårdköerna (några år sedan jag kollade dessa siffror förvisso) i USA brukar ligga på ~någon vecka. Detta samtidigt som chansen att överleva cancer i USA var ~30 - 50% högre än i Sverige. Hur stor andel av ländernas BNP är sedan t.ex. offentlig sektor och / eller sjukvård? I Sveriges fall är över 50% av BNP offentlig sektor (och skapar således (oftast) inte värde på marknaden) medan USA lägger 36,2% av BNP på offentliga utgifter.

Och nu talar vi fortfarande bara EN komponent av många i en hög av potentiella offentliga utgifter. Den bevisar ensamt knappast en poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in