2026-09-30, 12:19
Medlem
Tack för förtydligandet. Jag förstår nu bättre vad du menar med metoden, men jag tycker fortfarande att flera av dina slutsatser behöver beläggas betydligt bättre.

Att vatten i rektum kan stimulera tarmens motorik är i sig inte kontroversiellt. Inte heller att kolon kan uppvisa retrograda/retroperistaltiska rörelser. Men det är ett ganska stort steg från detta till påståendet att man genom att tillföra vatten kan framkalla en särskild typ av retroperistaltik som därefter "rensar" kolon från ansamlade fekala rester.

Det är framför allt den delen jag ifrågasätter: att det kommer ut stora mängder tarminnehåll efter en sådan procedur visar inte i sig att detta tidigare hade "fastnat på tarmväggarna". Det visar att man har stimulerat tarmtömning och fått ut tarminnehåll som redan befann sig i kolon.

Jag har också svårt att se vad du grundar påståendet om "skräp" som lossnar från tarmväggarna på. Om du menar att det finns ett normalt lager av gammal avföring som successivt byggs upp på kolonväggen och behöver avlägsnas, skulle jag gärna se det vetenskapliga underlaget för det. Såvitt jag känner till finns det inte stöd för att kolon fungerar på det sättet. Jag känner inte heller till något vetenskapligt stöd för att IBS-D beror på ansamlade fekala rester på tarmväggarna eller i divertiklar, eller att sådana rester kan avlägsnas genom den metod du beskriver.

När det gäller divertiklar är det däremot riktigt att avföring kan ansamlas i divertiklar. Men därifrån följer inte att människor generellt behöver någon form av regelbunden mekanisk eller vatteninducerad "utrensning". Det följer inte heller att sådana ansamlingar är orsaken till IBS-D eller att de kan behandlas genom den metod du beskriver. Divertikulos är inte heller något som automatiskt drabbar alla människor med stigande ålder.

Jag tycker därför att det finns en viktig skillnad mellan att beskriva en möjlig fysiologisk effekt och att visa att effekten har en kliniskt relevant nytta. För att jag skulle anse metoden trovärdig skulle jag vilja se evidens för just det senare: kontrollerade kliniska studier som visar att rektalt tillfört vatten, genom den mekanism du beskriver, faktiskt leder till någon relevant förbättring av tarmfunktion, symtom eller sjukdomsförekomst jämfört med kontrollbehandling. Min uppfattning är tvärtom att läkare i allmänhet avråder från olika former av "utrensningar" som behandling när det saknas kliniskt stöd för dem, eftersom de istället kan orsaka skada snarare än att avhjälpa det underliggande problemet.

Att en behandling leder till kraftig tarmtömning är i sig inte evidens för att den har "rensat" tarmen på ett sätt som är medicinskt fördelaktigt.

Jag förstår att du vill vara hjälpsam och att du har en fysiologisk förklaring till hur metoden skulle fungera, men jag tycker inte att det är vetenskapligt välgrundat att presentera dessa resonemang som etablerade fakta utan att samtidigt kunna hänvisa till det vetenskapliga underlaget för den specifika behandlingen och dess påstådda effekter.

Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det handlar inte om vad du kallar för kolon-spolning, det vill säga, att spola Grovtarmen. Detta handlar om någonting helt annat. Det handlar om, att med hjälp av rätt vattentemperatur och med rätt mängd av vatten att kunna stimulera Grovtarmens Sigmoidéum-slynga och den Terminála Cólon Descéndens-parten för att starta så kallade Retroperistaltistiska vågrörelser i de ovan beskrivna Tarm-parterna.

När effekten uppnåtts, kommer Grovtarmen att under omgångar och med jämna mellanrum tömma ut vattnet per Réktum/Anus och, jag kan garantera dig, att du kommer att bli förvånad över hur mycket skräp som lossnar från Tarmväggarna.

Att som du tidigare nämnt om att spola Grovtarmen leder överhuvudtaget inte till någon som helst nytta och effekt. Vattnet skall inte inmatas och sedan tömmas ut, utan Grovtarmen skall stimuleras till Retroperistaltistiska vågrörelser och sålunda göra sin egen utrensning utan att man påverkar detta genom Tarm-spolning där vattenlavemanget frigörs från Tarmen under en kort tid.

Dessutom skall tilläggas till ovan skrivet, att med årens gång och oavsett vad, så bildas små Tarmfickor utan inflammation vilket leder till att Faeces-rester ansamlas i de konkavformade fickorna och sålunda uppehåller sig under långa tider inom Tarmen.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-10-01, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EEI90
Tack för förtydligandet. Jag förstår nu bättre vad du menar med metoden, men jag tycker fortfarande att flera av dina slutsatser behöver beläggas betydligt bättre.

Att vatten i rektum kan stimulera tarmens motorik är i sig inte kontroversiellt. Inte heller att kolon kan uppvisa retrograda/retroperistaltiska rörelser. Men det är ett ganska stort steg från detta till påståendet att man genom att tillföra vatten kan framkalla en särskild typ av retroperistaltik som därefter "rensar" kolon från ansamlade fekala rester.

Det är framför allt den delen jag ifrågasätter: att det kommer ut stora mängder tarminnehåll efter en sådan procedur visar inte i sig att detta tidigare hade "fastnat på tarmväggarna". Det visar att man har stimulerat tarmtömning och fått ut tarminnehåll som redan befann sig i kolon.

Jag har också svårt att se vad du grundar påståendet om "skräp" som lossnar från tarmväggarna på. Om du menar att det finns ett normalt lager av gammal avföring som successivt byggs upp på kolonväggen och behöver avlägsnas, skulle jag gärna se det vetenskapliga underlaget för det. Såvitt jag känner till finns det inte stöd för att kolon fungerar på det sättet. Jag känner inte heller till något vetenskapligt stöd för att IBS-D beror på ansamlade fekala rester på tarmväggarna eller i divertiklar, eller att sådana rester kan avlägsnas genom den metod du beskriver.

När det gäller divertiklar är det däremot riktigt att avföring kan ansamlas i divertiklar. Men därifrån följer inte att människor generellt behöver någon form av regelbunden mekanisk eller vatteninducerad "utrensning". Det följer inte heller att sådana ansamlingar är orsaken till IBS-D eller att de kan behandlas genom den metod du beskriver. Divertikulos är inte heller något som automatiskt drabbar alla människor med stigande ålder.

Jag tycker därför att det finns en viktig skillnad mellan att beskriva en möjlig fysiologisk effekt och att visa att effekten har en kliniskt relevant nytta. För att jag skulle anse metoden trovärdig skulle jag vilja se evidens för just det senare: kontrollerade kliniska studier som visar att rektalt tillfört vatten, genom den mekanism du beskriver, faktiskt leder till någon relevant förbättring av tarmfunktion, symtom eller sjukdomsförekomst jämfört med kontrollbehandling. Min uppfattning är tvärtom att läkare i allmänhet avråder från olika former av "utrensningar" som behandling när det saknas kliniskt stöd för dem, eftersom de istället kan orsaka skada snarare än att avhjälpa det underliggande problemet.

Att en behandling leder till kraftig tarmtömning är i sig inte evidens för att den har "rensat" tarmen på ett sätt som är medicinskt fördelaktigt.

Jag förstår att du vill vara hjälpsam och att du har en fysiologisk förklaring till hur metoden skulle fungera, men jag tycker inte att det är vetenskapligt välgrundat att presentera dessa resonemang som etablerade fakta utan att samtidigt kunna hänvisa till det vetenskapliga underlaget för den specifika behandlingen och dess påstådda effekter.

Den Colonála motoriken styrs neuronált av flera olika typer av muskelmoveringar, den ena typen drivs med så kallade massrörelser, den andra typen är de så kallade
Retro-Peristaltistiska muskelmoveringarna, detta innebär, att neuronál-styrda muskelmoveringar driver tarminnehållet eller Khýmusen i baklängesriktning.

Retro-Peristaltistiska muskelmoveringar är en mycket viktig Colonál-funktion för att sålunda driva Colon-Khýmuset fram och tillbaka inom Cólon under en längre tid och för att sålunda kunna absorbera Aqua och Elektrolýter ur Khýmus-innehållet.

Enligt det ovan skrivna skall tilläggas, att med hjälp utav Retro-Peristaltistiska muskelmoveringar får Cólons bakterial-system mer tid för att sålunda kunna bryta ner svår-spaltade kostfiber.

Om man lär sig att förstå hur man tillvägagår för att stimulera Cólons muskulära sfinktrar, sålunda starta man upp
Retro-Peristaltistiska muskelmoveringar inom Cólon, detta vilket innebär att Cólon tar ungefär hälften av det inmatade vattnet per Réktum och sedan förflyttar vattenmängden till Proximála Cólon Sigmoidéum.

Enligt det ovan skrivna så betyder den Proximála Sigmoidéum-slyngan den parten av hela slyngan som befinner sig närmast mitten-parten.

Vattenmängden förflyttas sedan från Proximála Cólon Sigmoidéum med hjälp utav så kallade
Retro-Peristaltistiska muskelmoveringar och in till den Terminála Cólon Descéndens-parten och, efter det att vattenmängden flyttas in till den Terminála parten så kommer Sigmoidéums muskel som befinner sig mellan den Terminála parten och början av Sigmoidéum att sluta tätt.

Vid Sigmoidéums början knips muskel-parten åt och sålunda stänger av den fria passagen från den Terminála parten hos Cólon Descéndens, detta, vilket innebär, att den vattenmängden som då befinner sig inom den Terminála Cólon Descéndens-parten inte kan komma ut till Sigmoidéum-slyngan.

Vidare sagt, så kommer den vattenmängden som då befinner sig och uppehåller sig i den Terminála Cólon Descéndens-parten att med hjälp av så kallade Retro-Peristaltistiska muskelmoveringar att driva vattenmängden fram och tillbaka under en viss tid, detta i sin tur leder till att Faeces-rester och brunfärgat vatten med slam lossnar ifrån Tarmväggens mycket sega slemlager. Obs ... detta slemlager som jag syftar på i detta fallet kallas för Cólons Apikála Mucósus-lager, vilket betyder, det slemrika lager som befinner sig på toppen eller ytan av Cólon-vävnaden.

När Cólon Descéndens, har med hjälp av
Retro-Peristaltistiska muskelmoveringar arbetat med vattenmängden under en viss tid så startar Cólon upp så kallad massrörelser vilket börjar och äger rum inom Cólons Transversála part, detta, vilket leder till att Cólon Sigmoidéum öppnar upp och sålunda kan vattenmängden forsa fram från den Terminála Cólon Descéndens och vidare genom Sigmoidéum med stor kraft och slutligen samlas upp inom Cólon Réktum.

Nu kommer det viktiga beträffande just denna typ av vattenlavemangs-metoden för att kunna rensa Cólon från Faeces-rester, bruna pålagringar och slam. Så här går det till om man tillvägagår denna metoden på ett korrekt sätt.

Cólon tar upp en viss vattenmängden med hjälp utav så kallade Retro-Peristaltistiska muskelmoveringar, men, vid första uttömmandet så släpper den Terminála Cólon Descéndens-parten bara ut en viss mängd av det vattnet och sålunda behåller den en del av vattenmängden och, den kvarvarande vattenmängden kommer att drivas upp i Cólon Descéndens och Sigmoidéum kommer åter på nytt att tillsluta sin början mellan den Terminála Cólon Descéndens-parten i väntan på att Cólon skall starta upp nya massrörelser.

Vidare sagt, så går det till på följande sätt, att med hjälp av den vattenlavemangs-metoden så kommer Cólon att tömma sig i flera omgångar med en viss uppehållstid och sålunda rensas Cólon på ett effektivt sätt.

Vidare sagt, så efter behandlingen är klar så väntar man cirka en timme och därefter tar man en vattenmängd med 60 milliliter per gång och inmatning gånger 20, därefter tömmer man ut vattnet under ett och samma tillfälle, sedan därefter sätter man sig ner och efter ett tag så kommer Cólon att i flera omgångar tappa sig på vatten, vilket betyder, att när tömmningsreflexen kommer går man till toaletten och tömmer och sedan går man åter till ett sittande läge i väntan på nästa tömmningsreflex. Cólon kan hålla på att tömma ut vatten under 4 och ibland upp till 5 omgångar med jämna mellanrum efter det sista vattenlavemanget.

När Cólon ger signal till att allt vatten har kommit ut från Réktum/Anus kommer det i slutet stora mängder med luft vilket betyder att Cólon är fri från vatten.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-10-01 kl. 01:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in