Citat:
Ursprungligen postat av
Aston-Martin
Usch, ja det är fruktansvärt. Jag är rätt så ofta uppkörd i magen men när det kommer till problemen som artar sig vid offentliga utflykter är det enbart ett ruskigt illamående. Mardrömmen är ju att man sitter där på restaurang och inte får i sig en tugga. Tåg och buss är också ett helvete varje gång jag måste använda mig av det. Mår så illa att när jag sen kommer hem är jag helt slut och behöver sova.
Har du några knep du använder dig av som fungerar? Själv kan postafen lindra illamåendet lite grann iallafall. Annars kan citron innan måltid hjälpa lite grann. Som sagt, detta illamående kommer nog som en oro att jag ska bli illamående så det blir en ond cirkel. Blir så orolig av skiten att jag nästan behöver kräka när jag är bland folk och det ska nalkas mat.. Hemma är det som sagt noll problem.
Nu ett tag senare, hur mår du? Upplever du samma problem?
Kan personligen kraftigt relatera till de besvär du beskriver. Jag fick diagnosen IBS för ca 5 år sedan.
Jag har aldrig känt någon oro över att jag ska skita på mig på stan, även om avföringen kan variera s.a.s
Har under 7 års tid gjort allt i min makt för att bygga bolag och bli ekonomiskt framgångsrik. Oaktat hur mycket pengar jag har på banken idag så innebar detta givetvis enorm stress och påfrestning under åren, konstant på kontoret, tillgänglig på telefon och mail - pengarna slut i bolagen varje månad. Klassiska start-up köret helt enkelt.
Mer eller mindre varenda jävla dag hade jag stick/smärtor i magen, uppblåst och gasig. Kunde vara ute på middag eller sitta i ett möte 2h, och efter det behövde jag lägga mig ned och fisa i en timme på sängen för att typ må bra igen. Höll jag inne fisarna blev det bara värre.
Jag tror att detta problem / symtom har nämnts av flera i tråden tidigare.
Det kulminerade i vart fall sommaren -19 med att jag kraschade och fick diagnosen utmattningsdepression. Första månaderna på sjukskrivningen så kändes min mage lugnare, rätt naturligt då jag helt slutade jobba och stressen försvann. Dessutom blev jag satt på SSRI och detta hjälper. Men det är ett rävgift och jag kommer aldrig börja med detta igen. Alldeles för många bieffekter.
Satt bara hemma och kollade Netflix, försökte gå promenader typ. Utmattningen och depressionen var fan ingen lek, och ett tag var det så jävla mörkt att jag hamnade på Rosenlunds psykmottagning.
Sensommaren -20 hade jag "nått botten" och kände att jag behövde hitta tillbaka - började då jobba igen 25%, och då med bas hemifrån.
Helt andra förutsättningar och det kändes bra att "komma på banan igen". Jag plockade upp träningen lite mer seriöst nu vid årsskiftet, och i maj/juni -21 (då min utmattning hade släppt helt) började mitt liv mer eller mindre bara handla om kost & träning.
Eller i vart fall så var och är nu kost och träning den centrala delen i mitt liv.
Jag har under 3 månader kört väldigt strikt kost, ingen gluten ingen laktos. Ingen alkohol, ingen godis eller chips. Nästan helt raderat all processad mat, absolut inga soyaprodukter eller matolja.
Jag kör en diet just nu som kallas för "the vertical diet" och även om den är framtagen för bodybuilding och strongmen så är den väldigt FODMAP-vänlig.
Generellt ser min kost ut såhär:
Frukost: Knäckebröd med jordnötssmör + 4 stekta ägg.
Lunch: 2-2.5dl vitt ris, 200g ryggbiff. Alternativt 2-2.5dl vitt ris och 200g nötfärs 5%. 3-4 minimorötter till detta. Kör även en shake som är proppad med spenat och ca en halvliter juice (färskpressad ingen processad skit). Detta hjälper väldigt mycket med matsmältningen och potassium är något som få personer får i sig tillräckligt av.
Mellis: Shake bestående av mandeldryck, 2 skopor whey protein, 50g havregryn.
Middag: Exakt samma som lunch
Kvällsmål runt 21: 250g kvarg, en kiwi, en näve blåbär.
Jag dricker ca 5L vatten om dagen. Första litern är med 5g kreatin samt en skopa EAA.
2ggr om dagen doserar jag L-glutamin (3 teskedar) förmiddag samt eftermiddag.
I tablettform tar jag Thorne Basic Nutrients 2/dag samt probiotika/MagsyraBalans.
(Det finns studier på att kreatin, probiotika samt l-glutamin hjälper mot både IBS och IBD, det är alltså ingenting jag tar för att jag tycker att det är skojsigt, om någon nu trodde det).
Jag tränar 5x i veckan ca 1h intensivt på gymmet. Jag försöker ta 10.000 steg varje dag, gärna i naturen. Ett "hack" som hjälper mycket med matsmältning, förutom att "skippa skitmat, äta bra, träna" är att ta en promenad på 5-10 minuter efter varje måltid. Alla kan inte ta 1h promenad mitt på dagen men 5-10 minuter klarar vem som helst. Det finns studier som underbygger att detta hjälper matsmältningen och även hjälper till med det som kallas för food partitioning.
Jag är oerhört noga med sömnen, att lägga mig samma tid på dygnet och även gå upp samma tid (med viss felmarginal givetvis). Senaste kvartalet snittar jag ca 9h i sängen varav 8 minst är ordentlig sömn.
Denna rutin har gjort att min mage är bättre än på väldigt, väldigt länge.
En sidenote (om än mycket viktig) - är du en man som upplever besvär med magen och är låg/deppig, se till att komma under 15% bodyfat om du ligger över detta idag. Detta kan jag prata om länge men ta mig på orden när jag säger följande:
Ta blodprov och kolla upp dina testosteron-nivåer.
Det finns inlägg i denna tråd som avhandlar hur folk har gått ned 10-15kg och blivit bättre.
Googla "aromatase 15% body fat" så kommer du förstå varför.
Hint: Allt detta ovan ökar ditt naturliga testosteronvärde. Tyvärr, ett jävligt tabu ämne och något som folk tror doseras enbart av bodybuilders. Mannens livsblod. För den nyfikne så notera att jag inte går på TRT i dagsläget (men om ditt blodprov visar sub 12 nmol/L befinner du dig i akut testosteronbrist och du bör absolut påbörja en TRT-kur).
Detta var alltså lite bakgrund och vad jag gör sett till kost och träning.
Vidare till mina problem, så har det som sagt inte varit att jag varit rädd att skita på mig på stan, men jag har haft extrema svårigheter att äta middagar på stan eller låsa in mig i situationer där jag inte kan "ta mig loss". Att sätta mig på en restaurang och äta middag bland folk händer inte.
Flyga flygplan, not so much.
Varenda gång jag gör detta ser jag ut att vara gravid i 7e månaden, blir väldigt illamående och kan inte äta ens en tugga mat. Det kan vara exakt samma mat som jag äter i min vardagliga rutin hemma, det spelar ingen roll.
Det är alltså uppenbart att det inte bara är fel på mina tarmar, utan att detta till stor del även är psykiskt. Detta är b.la varför SSRI tillfälligt fungerar och tyvärr rekommenderas av idioter på vårdcentralen.
Jag har gått till shrinks några gånger och kör KBT idag.
Om några veckor har jag fått en remiss till en gastromottagning. Får se vad detta resulterar i.
Allting sammantaget av vad jag gjort / gör så har livet blivit mycket bättre. Jag önskar lika väl som alla andra i denna tråd att man kunde ta en tablettjävel och så hade man en precis lika bra mage som alla polarna som är ute och slirar på klubben. Men tyvärr finns inte detta och jag tror att det är väldigt viktigt att samtidigt som man jobbar för att bli bättre, också finna viss acceptans och framförallt empati med sig själv. Alla problem i livet kommer bara bli en multipel tyngre om du samtidigt slår ned på dig själv.
Det fanns även ett inlägg här i tråden som avhandlade lite hur människan lever idag, och det är även min bild att dagens klimat vad gäller packade städer, konstant stress, uppkoppling, fast-food, mycket stillasittande, kort attention-span etc, inte är något menat för oss egentligen.
Allting ska gå så jäkla fort och du blir dessutom spammad med hur jävla bra alla andra har det (tillsynes..).
Detta är en faktor som man inte ska ta allt för lättvindigt på imo.
Nu blev det ett rätt så långt inlägg men lika bra att dela med mig av mina erfarenheter.
IBS samt depp/ångest/oro och livsstil är väldigt sammanhängande, tycker inte man ska avhandla det enbart genom ett avföringsprov och FODMAP-diet. Mycket annat som man bör ta i beaktning.
Det är ingen jävla lek när man inser hur kraftigt begränsat livet kan bli, så jag hoppas att detta inlägg hjälper någon och jag kommer posta här igen om en stund för uppföljning till mitt mående.
Feel free att ställa frågor här eller i PM.
Ta hand om er.