2025-02-03, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Så länge jag minns så har jag hört att folk varnar för If. Jag har aldrig hört något bra om dem.

Utan att ha synpunkter på förhållandena i just denna tråd kan jag bara vidimera att If agerar mycket illa mot sina försäkringstagare i samband med att man måste nyttja försäkringen.

Själv blev jag bestulen på pass, pengar, mobiltelefon, hus- och bilnycklar mm i samband med en resa. Hade hemförsäkring hos If inkluderande reseförsäkring. Mina extrakostnader pga stölden uppgick till ca 25.000 kr. Jag fick ca 1500 kr för mobilen som inköptes 1 år tidigare för ca 8000 kr. I övrigt ingenting. Ingen ersättning för förlorade kontanter. Ingen ersättning för ersätta bilnycklar (ca 5000). Ingen ersättning för extra hotellkostnader pga att jag inte kunde ta bilen från Arlanda.

Så varningen för If är väl befogad.
Citera
2025-02-03, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Problemet är att mamma hade ett förråd efter pappas död för ett par år sedan som hon tömde (sålde sakerna) och därför hade haft det innan skadan skedde.

Inget försäkringsbolag ger nog ersättning till förråd som innehas av andra än försäkringstagaren. Din mammas kostnader för sitt förråd, är väl inget ditt försäkringsbolag ska stå för.
Citera
2025-02-03, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Åtgärdades inte vattenskadan under tiden mellan att den uppstod (februari) och att du kom ut (augusti)? Varför behövde du då dubbelt boende när du kom ut ur fängelse? Varför flyttades inte möblerna tillbaka så snart vattenskadan var åtgärdad? Kollade du inte med försäkringsbolaget omedelbart när vattenskadan inträffade vad (vilka utlägg) de skulle ersätta under vilken period?

Hittills låter det som att IF är rimligt skeptiska mot en historia som har uppenbara logiska hål.

Underligt nog så vägrar trådstartaren besvara dina rimliga frågor ovan.

Så hittills pekar allt på att IF handlar helt korrekt och enligt regelboken, och inte förtjänar någon kritik i det här fallet.
Citera
2025-02-03, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Utan att ha synpunkter på förhållandena i just denna tråd

Då kan du likaväl varna för alla försäkringsbolag som finns, för inget försäkringsbolag ger ersättning för vilka dumheter som helst.

Vad gäller ditt fall behöver man först se dina villkor i avtalet, och sedan undersöka omständigheterna kring stölden av din egendom (var den tex självförvållad) innan man kan avgöra om IF gjort fel.

Många missnöjda människor är alltid missnöjda med allt, och det kan inte något försäkringsbolag lastas för.
Citera
2025-02-03, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Då kan du likaväl varna för alla försäkringsbolag som finns, för inget försäkringsbolag ger ersättning för vilka dumheter som helst.

Vad gäller ditt fall behöver man först se dina villkor i avtalet, och sedan undersöka omständigheterna kring stölden av din egendom (var den tex självförvållad) innan man kan avgöra om IF gjort fel.

Många missnöjda människor är alltid missnöjda med allt, och det kan inte något försäkringsbolag lastas för.

"Ersättning för vilka dumheter som helst"? Eftersom du inte har en aning om de faktiska omständigheterna kring stölden så tar jag inte ditt svar på allvar. Som alla känner till är det ofta en tolkningsfråga när det gäller försäkringsvillkor. I mitt fall valde just handläggaren hos If att ha sin egen tolkning.
Citera
2025-02-03, 12:26
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
det är nog befogat till majoriteten av försäkringsbolag, det är enkelt att lägga till autogiro men blir man drabbad behöver man en vass advokat annars är det kört.
Citera
2025-02-03, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Så länge jag minns så har jag hört att folk varnar för If. Jag har aldrig hört något bra om dem.

Har du hört något bra om något försäkringsbolag?
Många tenderar ju att överskatta vad deras grejor är värda och vad som ingår i olika försäkringar.
Sällan någon får mer än vad de väntat sig...
De enda positiva man hör är väl när någon byter och får lägre premie, om försäkringen är likvärdig den tidigare är det då som har koll på...
Citera
2025-02-03, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Underligt nog så vägrar trådstartaren besvara dina rimliga frågor ovan.

Så hittills pekar allt på att IF handlar helt korrekt och enligt regelboken, och inte förtjänar någon kritik i det här fallet.

Ja, reagerade också på det "dubbel bosättning"? TS satt ju i fängelse?
Citera
2025-02-03, 12:35
Medlem
Kaenkelberries avatar
Som med alla försäkringsbolag så vet man inte hur bra eller dåliga de är föränns en skada har inträffat. Reklamen låter alltid betryggande och utan konstigheter men när skadan är intresse så kan det vara helt annorlunda !
Citera
2025-02-03, 12:42
Medlem
Verkar som jag har valt ett bra försäkringsbolag som inte ersätter varje dåre som inte har koll på grejerna.
Jag har haft IF i snart 15 år och aldrig har de nekat mig en utbetalning. Men och andra sidan är jag ingen dåre som försöker blåsa dem.
Citera
2025-02-03, 12:59
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har du hört något bra om något försäkringsbolag?
Många tenderar ju att överskatta vad deras grejor är värda och vad som ingår i olika försäkringar.
Sällan någon får mer än vad de väntat sig...
De enda positiva man hör är väl när någon byter och får lägre premie, om försäkringen är likvärdig den tidigare är det då som har koll på...

Jag har hört några bra historier faktiskt.

IF Metal har ju samarbete med något försäkringsbolag. Minns inte vilket det var nu. Men jag har hört flera solskenshistorier från dessa fall med IF Metall och Folksam (jag slog en goggel).

Sen har jag en polare som faktiskt hade If och blev bestulen på sin cykel. De ville inte ge honom en endaste krona eftersom han var tvungen att ha med sig det uppbrutna låset, vilket inte fanns kvar på platsen. Eftersom alla cyklar i cykelrummet var borta så misstänker polisen att de bara lastat på de låsta cyklarna i en bil/lastbil och kört iväg.

Han frågade If hur han skulle göra om tjuvarna tagit cykeln när den var låst. Då följer ju låset med. Han trasslade och åkte till deras kontor nästan varje dag under några veckor och till slut så fick han ett kvitto att handla ny cykel för.

Han bytte försäkringsbolag (minns inte till vilket) och hade oturen att bli bestulen på sin bil. Från det nya försäkringsbolaget var det helt andra tongångar. Det var leenden och de tog hand om allt.

Nu är detta ett antal år sen så jag räknar med att alla försäkringsbolag blivit sämre. Det är ju det där vanliga, allt var bättre förr.
Citera
2025-02-03, 14:00
Medlem
Spawnisens avatar
Haha, rätta mig om jag har fel men jag tolkar det så här - Mamma X har varit duktig och ekonomisk och flyttat lösegendomet till ett förråd dom redan hyr/äger från förut för att skydda det från vattenskador. Nu vill OP att IF ska betala ersättning för kostnader som inte finns.

Om dom har hyrt/ägt det här förrådet hela tiden så har det ju inte uppstått några extra kostnader pga vattenskadan alltså så ska försäkringsbolaget inte ersätta något heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in