• 1
  • 2
2025-02-02, 19:18
Bannlyst
Handbolls-VM. TV6. Just nu. Danmark-Kroatien. Ännu en VM final med Danmark alltså.

Enkla frågeställningen som lyder; Hur? Hur hur?? Hur kan Danmark ro hem det ännu en gång??

Ett land med pyttesmå resurser, 5 miljoner (hälften av våra 10 ska tilläggas)

Och man tänker krasst, det de har har väl vi det dubbla av i resursväg? Vad har det platta landet som inte vi har??

Om vi håller det kort och koncist i förklaringsväg, hur kan denna lilla lilla nation ta fjärde raka VM guldet i år medans vi svenskar sitter snällt och tittar från läktarhåll?

En gång är ingen gång som det heter, två samma sak, men tredje och fjärde raka gången? Vad händer?

Det här är sjukt, kika TV6 just nu, man krossar, fullkomligt krossar Kroatien som är en sjukt bra nation i sporten, men ännu en gång tar danskarna hem det lekande lätt.

Säg mig, vad gör dessa danskar som inte vi i egenskap av storebror kan göra?

Är övertygad om att jag inte är den enda som sitter och skäms när jag kollar danskarna briljera medans vi svenskar åkte hem från detta VM-mästerskap med huvudet före!
Senast redigerad av Hallekis 2025-02-02 kl. 19:52.
Citera
2025-02-02, 19:32
Medlem
Månsans avatar
Äh, jäkla Danmark — har demolerat sporten genom att vara så totalt överlägsna. Som elit mot paralympics vilka dom än möter.

Frågan är om något landslag någonsin varit så överlägset i en bollsport? USA i basket förstås, men i övrigt? Brasilien, fotboll 1958? Sovjet, bandy 60- & 70-tal? Sovjet, hockey 1981?

Nej, dessa handbollsdanskar är så sjukt mycket bättre än övriga byket.
Citera
2025-02-02, 19:32
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallekis
sitter och skäms när jag kollar danskarna briljera medans vi svenskar åkte hem från detta VM-mästerskap med huvudet före!
Fundera på hur många andra sporter de är bra på. Vi ligger ju ganska bra till inom rätt många sporter medan de väl har detta & cykling typ? Norrmännen har skidor, vad mer?
Citera
2025-02-02, 19:36
Medlem
Folketælling pr.1. januar 2024: 5.961.249
Citera
2025-02-02, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Fundera på hur många andra sporter de är bra på. Vi ligger ju ganska bra till inom rätt många sporter medan de väl har detta & cykling typ? Norrmännen har skidor, vad mer?

A nation i ishockey
topseed i fodbold
Badminton

Kan vel også nævne sejling, tennis, golf m.m hvor vi er hæderlige.

Edit: Norge har vel atletik, håndbold og skak blandt andet.
Citera
2025-02-02, 19:48
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
A nation i ishockey
topseed i fodbold
Badminton

Kan vel også nævne sejling, tennis, golf m.m hvor vi er hæderlige.

Edit: Norge har vel atletik, håndbold og skak blandt andet.
Tack! Jag glömde ju faktiskt bort fotbollen för danskarna! Badminton 🏸 har jag ingen som helst koll på, förvisso inte segling heller men nåja, då har det ju kommit upp lite mer än bara handbollen. Detta är såklart inte konstigt heller med tanke på att Sverige har större antal innevånare. Så ingen kritik som sådan.
Citera
2025-02-02, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Folketælling pr.1. januar 2024: 5.961.249

Oj snart 6 alltså, det var värst! Danmark hinner nå 6 innan Sverige hinner slå 11 miljoner tror jag.
Citera
2025-02-02, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Äh, jäkla Danmark — har demolerat sporten genom att vara så totalt överlägsna. Som elit mot paralympics vilka dom än möter.

Frågan är om något landslag någonsin varit så överlägset i en bollsport? USA i basket förstås, men i övrigt? Brasilien, fotboll 1958? Sovjet, bandy 60- & 70-tal? Sovjet, hockey 1981?

Nej, dessa handbollsdanskar är så sjukt mycket bättre än övriga byket.

Man undrar dock vad de konkret gör som gör de så sjukt starka och solida år efter år, VM efter VM. Har aldrig sett på maken tidigare.
Citera
2025-02-02, 19:53
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallekis
TV6. Just nu. Danmark-Kroatien. Ännu en VM final med Danmark alltså.

Enkel frågeställningen som lyder; Hur? Hur hur?? Hur kan Danmark ro hem det ännu en gång??

Ett land med pyttesmå resurser, 5 miljoner (hälften av våra 10 ska tilläggas)

Och man tänker krasst, det de har har väl vi det dubbla av i resursväg? Vad har det platta landet som inte vi har??

Om vi håller det kort och koncist i förklaringsväg, hur kan denna lilla lilla nation ta fjärde raka VM guldet i år medans vi svenskar sitter snällt och tittar från läktarhåll?

En gång är ingen gång som det heter, två samma sak, men tredje och fjärde raka gången? Vad händer?

Det här är sjukt, kika TV6 just nu, man krossar, fullkomligt krossar Kroatien som är en sjukt bra nation i sporten, men ännu en gång tar danskarna hem det lekande lätt.

Säg mig, vad gör dessa danskar som inte vi i egenskap av storebror kan göra?

Är övertygad om att jag inte är den enda som sitter och skäms när jag kollar danskarna briljera medans vi svenskar åkte hem från detta VM-mästerskap med huvudet före!

Det finns säkert väl underbyggda uppfattningar i Danmark om orsakerna till framgångarna.
Att man är inne i en positiv spiral, det förstår vi ju. Ju bättre det går internationellt desto fler ungdomar vill satsa på handboll.

Norge har ju skidor och skidskytte samma status som handbollen i Danmark.

Jag tror att en anledning till framgångarna är att affärer och köpcentra vanligtvis har söndagsstängt i Danmark. I Norge är allt t o m IKEA , stängt på söndagar. Tanken från politiskt håll är solklar. Man vill att folk ska ägna sig åt idrott och friluftsliv alternativ kultur på söndagarna.
Medan vi har söndagen som den stora shoppingdagen, så ägnar sig danskar och norrmän/kvinnor åt idrott och friluftsliv.

Detta är naturligtvis inte den enda anledningen till dessa små länders idrottsframgångar, men det är en bland flera.
Citera
2025-02-02, 19:54
Medlem
Hemligheten är att vara kass på det mesta men satsa på några få sporter.
Citera
2025-02-02, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Hemligheten är att vara kass på det mesta men satsa på några få sporter.

Kan stämma. Kan vara så att förbunden och staten går ihop i att satsa allt på en sport som handboll exempelvis. Att staten finansierar mångt och mycket.
Citera
2025-02-02, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det finns säkert väl underbyggda uppfattningar i Danmark om orsakerna till framgångarna.
Att man är inne i en positiv spiral, det förstår vi ju. Ju bättre det går internationellt desto fler ungdomar vill satsa på handboll.

Norge har ju skidor och skidskytte samma status som handbollen i Danmark.

Jag tror att en anledning till framgångarna är att affärer och köpcentra vanligtvis har söndagsstängt i Danmark. I Norge är allt t o m IKEA , stängt på söndagar. Tanken från politiskt håll är solklar. Man vill att folk ska ägna sig åt idrott och friluftsliv alternativ kultur på söndagarna.
Medan vi har söndagen som den stora shoppingdagen, så ägnar sig danskar och norrmän/kvinnor åt idrott och friluftsliv.

Detta är naturligtvis inte den enda anledningen till dessa små länders idrottsframgångar, men det är en bland flera.

Absolut en logisk förklaring, mindre att göra så satsas mer på sporterna. Vilket konkret i handbollens fall handlar om att man avlägger resurser som att bygga handbollsarenor osv. så att även de mindre städerna och orterna ska få tillgång till handbollen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in