Citat:
Ursprungligen postat av
Hallekis
TV6. Just nu. Danmark-Kroatien. Ännu en VM final med Danmark alltså.
Enkel frågeställningen som lyder; Hur? Hur hur?? Hur kan Danmark ro hem det ännu en gång??
Ett land med pyttesmå resurser, 5 miljoner (hälften av våra 10 ska tilläggas)
Och man tänker krasst, det de har har väl vi det dubbla av i resursväg? Vad har det platta landet som inte vi har??
Om vi håller det kort och koncist i förklaringsväg, hur kan denna lilla lilla nation ta fjärde raka VM guldet i år medans vi svenskar sitter snällt och tittar från läktarhåll?
En gång är ingen gång som det heter, två samma sak, men tredje och fjärde raka gången? Vad händer?
Det här är sjukt, kika TV6 just nu, man krossar, fullkomligt krossar Kroatien som är en sjukt bra nation i sporten, men ännu en gång tar danskarna hem det lekande lätt.
Säg mig, vad gör dessa danskar som inte vi i egenskap av storebror kan göra?
Är övertygad om att jag inte är den enda som sitter och skäms när jag kollar danskarna briljera medans vi svenskar åkte hem från detta VM-mästerskap med huvudet före!
Det finns säkert väl underbyggda uppfattningar i Danmark om orsakerna till framgångarna.
Att man är inne i en positiv spiral, det förstår vi ju. Ju bättre det går internationellt desto fler ungdomar vill satsa på handboll.
Norge har ju skidor och skidskytte samma status som handbollen i Danmark.
Jag tror att
en anledning till framgångarna är att affärer och köpcentra vanligtvis har söndagsstängt i Danmark. I Norge är allt t o m IKEA , stängt på söndagar. Tanken från politiskt håll är solklar. Man vill att folk ska ägna sig åt idrott och friluftsliv alternativ kultur på söndagarna.
Medan vi har söndagen som den stora shoppingdagen, så ägnar sig danskar och norrmän/kvinnor åt idrott och friluftsliv.
Detta är naturligtvis inte den enda anledningen till dessa små länders idrottsframgångar, men det är en bland flera.