Citat:
Ursprungligen postat av
Halsingen10
Då börjar det närma sig med min prövning i mitten av februari!
Jag är nog både taggad och nervös.
Jag är medveten om att detta har tagits upp tidigare (även av mig), men hur mycket ”fastnar” psykologen på historik som inte är aktuellt och ett problem i dagsläget?
Jag har som sagt haft gamla skulder för ca 10 år sedan på grund av varsling och arbetslöshet.
Jag är i dagsläget helt skuldfri, har varken lån eller krediter.
Inte allt för smickrande betyg från gymnasiet, dock är det mesta åtgärdat på komvux men inte allt.
Har försökt fått ut mina gymnasiebetyg från den aktuella skolan men de verkar inte kunna få fram dessa, och jag hittar inte det jag hade. Jag misstänker att det har försvunnit i en flytt.
Nu är det knappt så att skolan svarar när jag ringer och tiden är snart förbi för att kunna åtgärda detta.
Jag har en förälder som har varit lite brokig och avtjänat ett kortare fängelsestraff, denna förälder försvårade även mitt sista år på gymnasiet på grund av psykisk ohälsa. Därav dåliga betyg då jag släpade efter ganska rejält.
Min oro finns i det ovan nämnda, att psykologen kommer se detta som alldeles för negativt oavsett hur jag kan förklara hur dessa har givit mig lärdomar.
Övriga dokument har jag inkl relevanta utbildningar, arbetsintyg men även grundskolebetyg och betyg från komvux.
För vad det kan vara värt så kan jag tillägga att jag jobbar i bevakningsbranschen, jag har en specifik yrkesroll och utbildning utfärdat och på uppdrag av myndigheten samt att jag jobbar parallellt inne på myndigheten och tar hand om frihetsberövande personer.
I övrigt tror jag inte att jag finns med i något annat register, då tror jag att jag hade kunnat ta bort åtminstone 2 av ovan nämnda yrken.
Vad tror ni?
Oroar jag mig i onödan eller tror ni att det kommer bli svårt med mitt förflutna?
Svårt för er att sia det förstår jag, men det är lugnande med input från er som kanske har mer kunskap om testerna.
Tack på förhand!
Jag kan inte tala för huruvida du kommer bli godkänd eller inte men ett tips är att kolla på kravprofilen, googlar du "kravprofil polisutbildningen" så kollar du på resultatet från polistidningen. Där kan du läsa vad de utvärderar dig på.
Men att du genomgått svårigheter och klarat av dessa, t.ex. gjort av med skulder, lånfri/kreditfri, kan vara positiva saker. Det viktigaste är att du kan resonera kring hur du gjorde när du ställdes inför dessa svårigheter och hur du hanterade det. Samt vad du lärde dig från det.
De vill ju se ifall du har någon självkännedom och om/hur du reflekterar på dina livserfarenheter. Sen är ju inte alla perfekta, så var öppen med vad för svagheter/förbättringsområden du ser hos dig själv, och hur du arbetar med dessa.