2025-01-28, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliteIntermediate
Ni kommer få prova på den i god tid innan examination, så det är ingen fara. Med hyfsad/god kondition och normal styrka kommer man långt.
Lite nyfiken på denna hinderbana.
Vad händer om man inte skulle klara den?
Inte blir man väl utskickad från utbildningen?
Citera
2025-01-28, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoxMingo
Som alla säger är väl psykologtestet det svåra?
Vad kan man förvänta sig för frågor?

Precis vad som helst mellan himmel och jord.
Svara ärligt, var dig själv och undvik hypotetiska svar skulle jag säga är ”bra” tips.

Edit: Svårt är det sista jag skulle kalla det dock. Du är den du är liksom. Jag gick in med den känslan och ingen nervositet, det kändes bra. Var mer nervös för styrketestet och cykeltestet, hade jag kuggat där så är det ju för jag inte tränat ordentligt och endast mitt eget fel.
Senast redigerad av Snakelante 2025-01-28 kl. 18:38.
Citera
2025-01-28, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakelante
Precis vad som helst mellan himmel och jord.
Svara ärligt, var dig själv och undvik hypotetiska svar skulle jag säga är ”bra” tips.

Edit: Svårt är det sista jag skulle kalla det dock. Du är den du är liksom. Jag gick in med den känslan och ingen nervositet, det kändes bra. Var mer nervös för styrketestet och cykeltestet, hade jag kuggat där så är det ju för jag inte tränat ordentligt och endast mitt eget fel.
Kanske låter som hybris men jag har alltid varit mig själv, aldrig försökt "hävda" eller typ "spela" någon annan, utan jag talar det jag känner osv, inga krusiduller, och har alltid gjort, då bör det gå rätt bra mao för mig på psykolog testet?

Har styrketränat en helt del och håller igång, så jag hoppas inte att jag kommer misslyckas med fysiska testerna.
Citera
2025-01-29, 12:57
Medlem
Citat:
Kanske låter som hybris men jag har alltid varit mig själv, aldrig försökt "hävda" eller typ "spela" någon annan, utan jag talar det jag känner osv, inga krusiduller, och har alltid gjort, då bör det gå rätt bra mao för mig på psykolog testet?

Har styrketränat en helt del och håller igång, så jag hoppas inte att jag kommer misslyckas med fysiska testerna.

Jag är bara ”lekman” i frågan, om ens det. Det kommer ju komma frågor som på ngt sätt kopplas till ditt uniq test, men det borde inte heller vara några problem om du är bekväm i dig själv.

Det förutsätter förstås att den psykologen just du träffar också tycker det, men då borde det gå bra!
Citera
2025-01-29, 19:49
Medlem
Citat:

Va dig själv, helt rätt! Det är jobbigare att ändra sig nu inför prövningen.
Citera
2025-01-29, 21:19
Medlem
Hej! Jag oroar mig väldigt mkt för psykologen. Jag minns knappt något från min skolgång, var väl inget som utmärkte sig som satt sig på minnet… Jag har heller inte varit med om några större psykiska missöden, tragedier eller varit med om stor sorg etc. Har man chans att gå vidare ändå?
Citera
2025-01-30, 09:52
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maggantop
Hej! Jag oroar mig väldigt mkt för psykologen. Jag minns knappt något från min skolgång, var väl inget som utmärkte sig som satt sig på minnet… Jag har heller inte varit med om några större psykiska missöden, tragedier eller varit med om stor sorg etc. Har man chans att gå vidare ändå?

Man har alltid en chans att gå vidare. Minns du inte så mycket från din skolgång så säg det. Ärlighet varar längst!. Kan du ge en generell inblick av din skolgång så som att den var bra, om du var utsatt eller ej, om du utsatte någon eller ej (exempelvis mobbning), om du hade mycket vänner och så vidare.. så ska det nog inte vara några problem.

Sen så ska du ha med i åtanke att dom gör en helhetsbedömning så haka inte upp dig för mycket på just skolan. Var bara dig själv, var ärlig oavsettt om det är något negativt eller positivt så ska du se att det löser sig.
Citera
2025-01-31, 04:32
Medlem
Då börjar det närma sig med min prövning i mitten av februari!
Jag är nog både taggad och nervös.
Jag är medveten om att detta har tagits upp tidigare (även av mig), men hur mycket ”fastnar” psykologen på historik som inte är aktuellt och ett problem i dagsläget?

Jag har som sagt haft gamla skulder för ca 10 år sedan på grund av varsling och arbetslöshet.
Jag är i dagsläget helt skuldfri, har varken lån eller krediter.

Inte allt för smickrande betyg från gymnasiet, dock är det mesta åtgärdat på komvux men inte allt.

Har försökt fått ut mina gymnasiebetyg från den aktuella skolan men de verkar inte kunna få fram dessa, och jag hittar inte det jag hade. Jag misstänker att det har försvunnit i en flytt.
Nu är det knappt så att skolan svarar när jag ringer och tiden är snart förbi för att kunna åtgärda detta.

Jag har en förälder som har varit lite brokig och avtjänat ett kortare fängelsestraff, denna förälder försvårade även mitt sista år på gymnasiet på grund av psykisk ohälsa. Därav dåliga betyg då jag släpade efter ganska rejält.

Min oro finns i det ovan nämnda, att psykologen kommer se detta som alldeles för negativt oavsett hur jag kan förklara hur dessa har givit mig lärdomar.
Övriga dokument har jag inkl relevanta utbildningar, arbetsintyg men även grundskolebetyg och betyg från komvux.

För vad det kan vara värt så kan jag tillägga att jag jobbar i bevakningsbranschen, jag har en specifik yrkesroll och utbildning utfärdat och på uppdrag av myndigheten samt att jag jobbar parallellt inne på myndigheten och tar hand om frihetsberövande personer.

I övrigt tror jag inte att jag finns med i något annat register, då tror jag att jag hade kunnat ta bort åtminstone 2 av ovan nämnda yrken.

Vad tror ni?
Oroar jag mig i onödan eller tror ni att det kommer bli svårt med mitt förflutna?
Svårt för er att sia det förstår jag, men det är lugnande med input från er som kanske har mer kunskap om testerna.

Tack på förhand!
Citera
2025-02-01, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halsingen10
Då börjar det närma sig med min prövning i mitten av februari!
Jag är nog både taggad och nervös.
Jag är medveten om att detta har tagits upp tidigare (även av mig), men hur mycket ”fastnar” psykologen på historik som inte är aktuellt och ett problem i dagsläget?

Jag har som sagt haft gamla skulder för ca 10 år sedan på grund av varsling och arbetslöshet.
Jag är i dagsläget helt skuldfri, har varken lån eller krediter.

Inte allt för smickrande betyg från gymnasiet, dock är det mesta åtgärdat på komvux men inte allt.

Har försökt fått ut mina gymnasiebetyg från den aktuella skolan men de verkar inte kunna få fram dessa, och jag hittar inte det jag hade. Jag misstänker att det har försvunnit i en flytt.
Nu är det knappt så att skolan svarar när jag ringer och tiden är snart förbi för att kunna åtgärda detta.

Jag har en förälder som har varit lite brokig och avtjänat ett kortare fängelsestraff, denna förälder försvårade även mitt sista år på gymnasiet på grund av psykisk ohälsa. Därav dåliga betyg då jag släpade efter ganska rejält.

Min oro finns i det ovan nämnda, att psykologen kommer se detta som alldeles för negativt oavsett hur jag kan förklara hur dessa har givit mig lärdomar.
Övriga dokument har jag inkl relevanta utbildningar, arbetsintyg men även grundskolebetyg och betyg från komvux.

För vad det kan vara värt så kan jag tillägga att jag jobbar i bevakningsbranschen, jag har en specifik yrkesroll och utbildning utfärdat och på uppdrag av myndigheten samt att jag jobbar parallellt inne på myndigheten och tar hand om frihetsberövande personer.

I övrigt tror jag inte att jag finns med i något annat register, då tror jag att jag hade kunnat ta bort åtminstone 2 av ovan nämnda yrken.

Vad tror ni?
Oroar jag mig i onödan eller tror ni att det kommer bli svårt med mitt förflutna?
Svårt för er att sia det förstår jag, men det är lugnande med input från er som kanske har mer kunskap om testerna.

Tack på förhand!

Jag kan inte tala för huruvida du kommer bli godkänd eller inte men ett tips är att kolla på kravprofilen, googlar du "kravprofil polisutbildningen" så kollar du på resultatet från polistidningen. Där kan du läsa vad de utvärderar dig på.

Men att du genomgått svårigheter och klarat av dessa, t.ex. gjort av med skulder, lånfri/kreditfri, kan vara positiva saker. Det viktigaste är att du kan resonera kring hur du gjorde när du ställdes inför dessa svårigheter och hur du hanterade det. Samt vad du lärde dig från det.
De vill ju se ifall du har någon självkännedom och om/hur du reflekterar på dina livserfarenheter. Sen är ju inte alla perfekta, så var öppen med vad för svagheter/förbättringsområden du ser hos dig själv, och hur du arbetar med dessa.
Citera
2025-02-01, 18:08
Medlem
Citat:

Du måste ju fortfarande anses som lämplig av psykologen, oavsett om du är dig själv eller inte.
Citera
2025-02-02, 07:52
Medlem
Citat:
Lite nyfiken på denna hinderbana.
Vad händer om man inte skulle klara den?
Inte blir man väl utskickad från utbildningen?

3 misslyckanden, 6 månader studieuppehåll
6 misslyckanden, avskild och du kan aldrig bli polis
Citera
2025-02-02, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baloo86
Du måste ju fortfarande anses som lämplig av psykologen, oavsett om du är dig själv eller inte.
Ja de är väl ganska självklart i sig, det jag menade var att de lyser ganska klart när någon försöker anse saker som de tror att ”psykologen” vill höra och inte är sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in