2024-04-06, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Från vilket år är din utgåva? Det skedde tydligen en revidering:

"Denna svenska översättning gavs ut 2006. Nu kommer den äntligen i en reviderad, efterlängtad nyutgåva." (2015)

Utgåvan är från 2006.
Undrar om revideringen gjorde en markant skillnad, då jag nästan anser den tidigare utgåvan oläsbar, då den inte vidhåller en stadig rytm, och då verket försöker precisera idéer och fenomen, tappas stringensen.

Får se om jag ger mig kast med nya utgåvan, då jag misstänker att översättaren inte är familjär med Mishimas bildspråk.
Citera
2025-02-01, 23:05
Mishimas Demaskering ger uttryck för en djupt buddistisk hållning.

Korfattat att identitet existerar inte. Masken vi väljer att visa vår omvärld är vår identitet i världen.

This is not always a good thing.

Det innebär att vem du egentligen är blir fången bakom den mask du skapat.

Boken åsido så syftar buddism till att bryta de strukturer som skapar den mask som är din identitet.

För att ta ett exempel i fallet Sverige är det därför relativt enkla koans som kommer leda till de ifrågasättanden som syftar till att hitta kärnan i den svenska identiteten.

Det är inte en viss politik som kännetecknar en svensk utan ett förhållningssätt till världen.

Det förhållningssättet är i mycket snabb förändring nu och Sverige kommer att återta sin rätta plats bland nationerna.

Inte neutral eller den som vet bäst. Men en i gänget. Någon att lita på. Någon som backar en i en fight och som man själv är beredd att blöda för.

Jag tror att Sverige har en framtid. Ett mycket vackert och charmigt folk. Inte så artiga alltid men godhjärtade.

Jag ber om ursäkt att jag tog tråden och gamle Yukio i anspråk för att exemplifiera något jag tänkte på när jag läste i en annan tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in