Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2002-09-08, 17:10
  #1
Medlem
General Nogis avatar
Angående Mishima - någon här som läst Henry Scott Stokes biografi? Omdömena om den på bl.a Amazon går rejält i sär. Har Nathans biografi som bitvis är väldigt bra men som väldigt mycket pushar författarens egna teorier om Mishimas själsliv.

För övrigt rekommenderar jag den ca 50 sidor långa genomgången av Mishimas författarskap som återfinns i Donald Keenes Dawn to the West och en bok jag hittade på östasiatiska institutionens bibliotek i Lund som heter Deadly Dialectics: Sex, Violence and Nihilism in the works of Mishima Yukio. Noriko-Thunmans avhandling om Mishima, ("The Body in the works of Y.M" eller nåt, kommer inte ihåg riktigt)

Köpte en trevlig essä/fotosamling i Japan i somras med många rät udda bilder, Mishima tränandes karate, ett färgfoto från nov 25, foton från begravningsceremonin, mängder med foton på manussidor och mycket annat

Nån som känner till om det väldigt sällsynta fotot på den döde Mishima någonsin har lagts ut på nätet av rotten eller nån liknande sajt. Inte särskilt intresserad egentligen men det skulle vara intressant att få det bekräftat att det fortfarande är tillgänligt någonstans

Har någon läst Silk and Insight och kan komma med några kommentarer på den boken?
Citera
2002-09-08, 17:13
  #2
Medlem
General Nogis avatar
glömde avsluta en av meningarna. Thunmans bok är rätt intressant men lite tråkigt nog koncentrerar den sg på två böcker, den till engelska översatta Forbidden Colors samt Touzoku, M:s egentliga, tämligen okända debutroman som inte finns översatt
Citera
2002-09-09, 14:47
  #3
Medlem
Kan nog inte hjälpa dig med din fråga men eftersom du verkade insatt
i japansk litteratur undrade jag om du visste mer om Haruki Murakami,
som jag blivit uppmärksammad på sistone, framförallt då Norwegian Wood

http//www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0375704027/qid%3D1022500663/sr%3D1-2/ref%3Dsr%5F1%5F2/103-5226269-7491861

Annars rekommenderar jag Gavin Kramers "Shopping" för läsning om underhållande smått tragiska kulturkrockar i Tokyo.
Citera
2002-09-09, 19:00
  #4
Medlem
General Nogis avatar
Tyvärr inte.

Måste erkänna att jag inte läst mycket av den riktigt moderna japanska litteraturen. Rekommenderar du nån bok av Murakami?

Oe kan väl sägas vara den ledande i den nya generation författare som slog igenom på sjuttitalet och jag tål inte Oe (tar gärna upp det i en framtida tråd). Det är kanske därför som jag inte läst så mycket som getts ut efter början på sjuttiotalet. Men jag beundrar å andra sidan Takahashi Rumiko enormt, om man nu är väldigt generös med begreppet litteratur och låter det omfatta även seriekonst.
Citera
2002-10-07, 01:27
  #5
Medlem
Nobe, observera att det finns två superstora författare som heter Murakami: Haruki resp Ryu. Murakami Ryu debuterade på 70-talet med "Almost transparent blue" (engelska namnet) som är en rå och kompromisslös skildring av dekadent ungdom i 60-talets (?) Japan. Han ligger även bakom manuset till succéfilmen "The Audition" av Miike, som bl a visades på Stockholms filmfestival. Murakami Haruki är gigantiskt stor i hela Asien, (i alla fall i Kina och Taiwan förutom Japan) och skriver underfundiga, ibland existentialistiska romaner som uppskattas mycket av ungdomar.
Citera
2002-10-07, 01:28
  #6
Medlem
Förlåt, Nogi hette du visst. Är lite trött ...
Citera
2002-10-08, 21:14
  #7
Medlem
General Nogis avatar
Tack för upplysningarna om de bägge författarna! Skall försöka kolla upp dem så snart jag kan. Hittade förresten förra veckan en japansk roman från 1000-talet som jag letade efter i flera år - Hamamatsu Chuunagon Monogatari, dock i dansk översättning ("Evigt elskes kun det tabte")
Citera
2002-11-28, 01:23
  #8
Medlem
Yukio Mishima

Jag läste i någon tråd för ett tag sen ett boktips om författaren Yukio Mishima. Jag har läst Demaskering och Den Gyllene Paviljongens Tempel och jag är helt såld på Mishima nu. Utan tvekan bland det absolut bästa jag nånsin läst - sjukt bra! Läs Honom!
Citera
2002-11-28, 21:47
  #9
Medlem
General Nogis avatar
Verkligen kul att du gillade böckerna jag tipsade om. Det är nog väldigt få i Sverige idag som läser honom nuförtiden.

Själv har jag just betällt en volym med fem sena teaterpjäser som just översatts till engelska med titeln "My Friend Hitler & other plays". AV Mishimas dramatik finns på svenska "Fem moderna No-spel" och "Markisinnan de Sade" (som gick upp på Teater Giljotine för ett tag sen tror jag).

Har du inte sett filmen "Mishima: A Life in four chapters" så rekommenderar jag den varmt. Den är från 1985 i regi av Paul Schrader och bör finnas hos de flesta större välsorterade videouthyrare som varit i branschen sedan 80-talet.

Till mina egna favoriter hör också främst tetralogin Hojo no Umi, Fruktbarhetens Hav på svenska. Tyvärr har bara första delen getts ut i Sverige. Titlarna är i ordning 1) Vårsnö 2) Runaway Horses 3) The Temple of Dawn och 4) The Decay of the Angel. Samtliga tillgängliga från Bokus.
"Sjömannen som föll i onåd hos havet" och "Bruset av vågor" är också mycket bra. Det finns två biografier om Mishima på engelska Henry Scott Stokes "The Life and Death of Yukio Mishima" och John Nathans "Mishima: A Biography".

Har du några undringar kring någon viss titel så är det bara att fråga på. Jag har själv läst det mesta som finns tillgängligt.

Om du inte har hittat en Mishima-bibliografi så följer en lista över "Major Works & Plays" nedan. * står för översatta till engelska + = till svenska

1944 A Forest in full flower (Hanazakari no mori)
1948 Thieves (Tôzoku)
1949 Confession of a Mask (Kamen no kokuhaku) sv. Demaskering*+
1950 Thirst for love (Ai no kawaki) *
The Green Years (Ao no jidai)
1951 Forbidden Colors (Kinjiki) *
1953 Death in midsummer (Manatsu no shi) - noveller (bl.a. "Patriotism")*
Sunflowers at midnight (Yoro no Himawari) - dramatik
1954 Sound of Waves (Shiosai) sv. Bruset av vågor *+
Young men revive! (Wakaudo yo, yomigaere!) teaterpjäs
1955 Death beneath the falls (Shizumeri taki)
1956 The Temple of the golden pavilion (Kinkakuji) sv. Den gyllene paviljongens tempel*+
Five Modern No Plays (Kindai Nôgakushû) sv. Fem moderna No-spel - teaterpjäser *+
1957 A Misstepping of virtue (Bitoku no yoromeki)
The Hall of the crying Deer (Rokumeikan) - teaterpjäs*
1958 Roses and Pirates (Bara to kaizoku) -teaterpjäs
1959 Kyoko's House (Kyoko no Ie)
1960 After the banquet (Utage no ato) sv. Efter banketten *+
1961 Beast's game (Kemono no tawamure)
1962 Beautiful Star (Utsukushii Hoshi) sv. Den vackra stjärnan +
1963 Sword (Ken)
The Sailor who fell from grace with the sea (Gogo no eikô) sv. Sjömannen som föll i onåd hos havet *+
1964 Silk and Insight (Kinu to meisatsu) *
The Harp of Happiness (Yorokobi no koto) teaterpjäs
1965 Madame de Sade (Sado kôshaku fujin) sv. Markisinnan de Sade *+ - teaterpjäs
1966 The Voice of Hero Spirits (Eirei no koe)
Spring Snow (Haru no yuki) sv. Vårsnö *+
1967 The fall of the house of Suzaku (Suzakke no metsubô) -teaterpjäs*
1968 Runaway horses (Honba) *
My friend Hitler (Waga Tomo Hittora) -teaterpjäs *
1969 Terrace of the Leper King (Raiô no terasu) -teaterpjäs*
The Black Lizard (Kurotokage) -teaterpjäs
A Wonder Tale: The Moonbow(Chinsetsu yumiharizuki) - pjäs*
The Temple of Dawn (Akatsuki no Tera) *
1970 The Decay of the Angel (Tennin Gosui) *

Dessutom finns den långa essän Sun and Steel (självbiografisk/filosofisk) och Mishimas introduktion till samurajklassikern Hagakure översatta till engelska (den senare har titeln "The modern japanese and the way of the samurai: an introduction to Hagakure by Yukio Mishima" om jag inte minns fel).

Uppdatering: fick My Friend Hitler & other plays i förrgår och förutom titelpjäsen innehåller den tre essäer och de fyra andra pjäserna Terrace of the Leper King, Rokumeikan, The Decline and Fall of the house of Suzaku och A Wonder Tale; The Moonbow
Citera
2002-11-29, 02:06
  #10
Medlem
General Nogis avatar
Glömde nämna att det finns ytterligare en novellsamling på engelska, betitlad "Acts of worship".
Citera
2002-12-02, 19:52
  #11
Medlem
Ja du verkar riktigt påläst när det gäller Mishima ^_^
Jag har just börjat läsa Vårsnö men den verkar också riktigt lovande. Får försöka hitta den filmen om honom; hans liv var ju minst sagt fascinerande.
Tack för hjälpen btw
Citera
2002-12-02, 21:43
  #12
Medlem
macys avatar
Var det inte Mishima som begick harakiri i ganska unga år som en slags politisk protest. Eller har jag blandat ihop honom med nån annan?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback