2025-02-01, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Du menar att vi skulle ta de pengarna och betala av folks konsumtionsskulder istället?

Nä, låter som en dålig ide faktiskt.

Nej, att betala skulderna rakt av är en dålig idé. Men att ta alla de miljarderna som skickas till en massa skurkstater som Ukraina och Afrika och istället investera de i Sverige så att, exempelvis, folk slipper känna sig tvungna att låna pengar är mer än rätt.
Citera
2025-02-01, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Nej, att betala skulderna rakt av är en dålig idé. Men att ta alla de miljarderna som skickas till en massa skurkstater som Ukraina och Afrika och istället investera de i Sverige så att, exempelvis, folk slipper känna sig tvungna att låna pengar är mer än rätt.

Fast det är ju två helt olika saker utan sammanhang.

Det är 100 kronor drygt per månad och invånare. Vad kommer de pengarna att göra för skillnad för någon som tar 2 SMS-lån i månaden eller köper en resa på avbetalning de inte har råd med?

Vad exakt är det vi ska "satsa på" för att folk inte ska ta onödiga konsumtionslån eller förhindra att någon inte har råd med sitt boende man köpte när räntan var 0,59%

Afrika ska väl inte ha del av de pengar (dit håller jag med om, de är rent slöseri att skicka pengar dit) så varför tar du ens upp det?

Påstående om att Ukraina är en skurkstat motsvarande Iran och Nordkorea orkar jag inte diskutera här mer än att det är ett befängt påstående.
Senast redigerad av Camarosmurfen 2025-02-01 kl. 08:25.
Citera
2025-02-01, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Historiskt har det faktiskt hänt att skuldsatta fått någon form av amnesti.

Och lite så är det faktiskt i dag med skuldsanering. En del av skulderna som skrivs ner är troligen avgifter till förskola, sjukvårdsavgifter och kanske skatter.

Du har en poäng, indirekt blir det en kostnad som måste täckas gällande skulder som rör det offentliga.
Citera
2025-02-01, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Sluta böla. Vadå, ingen har råd att köpa bostad idag? Det finns hur många lägenheter som helst för under 1 miljon kronor. 150 000 i kontantinsats fixar man på 2-3 år om man sparar 5000 kr i månaden. I mellanstora städer som västerås mm, kan du lätt hitta en bostad för 750 000 kr.

Det är ingen mänsklig rättighet att bo innanför tullarna i stockholm för 3-4 miljoner kronor. Det finns många hus att köpa för under 1 miljon också om man tittar utanför storstäderna.

Exakt. Polaren köpte nyss hus för en bit under miljonen. Absolut inget ruckel, såg över förväntan ut till om med för det priset.

Han tröttnade på att betala hyra på nästan 10k i månaden för sin lägenhet, och som ständigt höjdes
Citera
2025-02-01, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Näe, det finns inga sådana lån om du inte har det extremt gott ställt. Och då tar du inga sådana lån. Snabblån har ofta en effektiv ränta på tusentals procent.
Näe. Du visste inte skillnaden. Så enkelt är det.

Hoppas du skriver korrekt i fortsättningen nu när jag har lärt sig.

Min uppfattning är att har man en normal inkomst och inga anmärkningar är det där man hamnar på ett blancolån idag, ungefär.
Citera
2025-02-01, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Fast det är ju två helt olika saker utan sammanhang.

Det är 100 kronor drygt per månad och invånare. Vad kommer de pengarna att göra för skillnad för någon som tar 2 SMS-lån i månaden eller köper en resa på avbetalning de inte har råd med?

Vad exakt är det vi ska "satsa på" för att folk inte ska ta onödiga konsumtionslån eller förhindra att någon inte har råd med sitt boende man köpte när räntan var 0,59%

Afrika ska väl inte ha del av de pengar (dit håller jag med om, de är rent slöseri att skicka pengar dit) så varför tar du ens upp det?

Påstående om att Ukraina är en skurkstat motsvarande Iran och Nordkorea orkar jag inte diskutera här mer än att det är ett befängt påstående.

Det är inte relevant att slå ut de 70 miljarderna vi har gett skurkstaten Ukraina de senaste 3 åren på 10 miljoner invånare. Om vi leker med tanken att de pengarna enbart går till en miljon svenskar som behöver det så skulle det motsvara 2000kr per månad, eller totalt 72000kr på tre år. En betydande del av de som är hos Kronofogden är pensionärer. 2000kr extra per månad till dessa skulle göra under för deras privatekonomi. Tycker du inte att svenska pensionärer är mer värda än ukrainska oligarker?

Oavsett vad du försöker komma med så är det oerhört mycket pengar vi pissar bort på skit. Frågan jag besvarade i ursprungs inlägget jag kommenterade var om skuldsatta svenskar har mer rätt till svenska skattepengar än något främmande folk. Och det tycker jag, tycker du inte det?
Senast redigerad av Einzelgaenger 2025-02-01 kl. 09:39.
Citera
2025-02-01, 10:08
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Frågan jag besvarade i ursprungs inlägget jag kommenterade var om skuldsatta svenskar har mer rätt till svenska skattepengar än något främmande folk. Och det tycker jag, tycker du inte det?

Nej det tycker jag inte, skuldsatta ska lösa sina problem på rätt sätt.
Sluta köp en massa skit på internet med kredit sä hamnar man inte hos kronofogden.
Citera
2025-02-01, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Nej det tycker jag inte, skuldsatta ska lösa sina problem på rätt sätt.
Sluta köp en massa skit på internet med kredit sä hamnar man inte hos kronofogden.

Detta var ju en grov förenkling av skuldsatta svenskars situation. Idag är cirka 50000 av de som är hos Kronofogden pensionärer. Är Ukraina mer värda än svenska pensionärer?
Citera
2025-02-01, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Du skrev 20 år, men menar 30 år. Jag tänker att det är en eller två generationer som fått det ganska lätt sedan dess. Inga större bakslag, en del blev arbetslösa vid ett par tillfällen men det är allt.

Hyresrätt är okej, men är helt klart mest tänkt att bebos av de som inte vill eller kan ta lån. Ska man bli vinnare måste man uppnå en visst inkomstnivå. Trots allt lite skillnad att betala och bo i en liten hyresrätt kanske 5000 kr och att bo i ett hus man betalar ett par miljoner för. Menar att man måste klara av att amortera och betala räntan samtidigt.

Men så fort man klarar av det, ja, det är absolut bättre än att stanna kvar i en hyresrätt.

Amortering och ränta är väl en sak, men det som ofta hamnar i kulisserna och det folk inte vill prata om, är kostnaderna för underhåll och renoveringar, för att inte tala om den tid som måste läggas ner på detta om man nu inte lejer bort allt till en kostnad.
Senast redigerad av peckapecan 2025-02-01 kl. 10:38.
Citera
2025-02-01, 10:31
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Detta var ju en grov förenkling av skuldsatta svenskars situation. Idag är cirka 50000 av de som är hos Kronofogden pensionärer. Är Ukraina mer värda än svenska pensionärer?

Just nu så är ukraina ett viktigare problem.
Du bör titta närmare på varför dessa nyblivna för ja det är oftast just nyblivna pensionärer som hamnat hos KFM varför dom hamnat där.
Det var tidigare den snabbast växande gruppen hos KFM pga överdriven konsumtion.
Citera
2025-02-01, 10:34
Medlem
Citat:

Sverige borde minska på bidragskaran inom Sverige. Ställa hårdare krav på att man faktiskt måste jobba och inte leva på bidrag i årtionden innan man blir pensionär.

Vi har under de senaste 20 åren betalt närmare 6000 miljarder kr till bidragstagare i Sverige och där finns stora möjligheter att istället styra om bidragen så att en pensionär får ett drägligare liv.
Citera
2025-02-01, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Just nu så är ukraina ett viktigare problem.
Du bör titta närmare på varför dessa nyblivna för ja det är oftast just nyblivna pensionärer som hamnat hos KFM varför dom hamnat där.
Det var tidigare den snabbast växande gruppen hos KFM pga överdriven konsumtion.

Alla som hamnar hos Kronofogden, inte bara nyblivna pensionärer, gör det pågrund av överkonsumtion i relation till deras inkomst, så jag förstår inte riktigt vad du babblar om. Frågan man måste ställa sig är varför pensionärer som betalat 50% av sin inkomst i skatt i ett helt arbetsliv känner sig tvungna att låna pengar för konsumtion.

Ditt vurmande för ryss folket Ukraina är vidrigt. Prata aldrig om att pensionärer har det dåligt, eller gråt heller inte om du när du är pensionär inte har råd att leva.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2025-02-01 kl. 11:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in