Citat:
Ursprungligen postat av
pineappledude123
Vilken sås gör rätten nyttigare? Kaxar inte, blev nyfiken.
Typ all sås egentligen då pasta i princip mest kolhydrater från mjöl och ingen hemlighet vad som händer i kroppen med detta då det omvandlas till glykos och överskott man inte förbrukar blir fett lite basic förklarar.
En köttfärssås däremot 20g protein/100g från köttet, fett, tomater, lök, vitaminer mm etc beroende på hur man gör sin köttfärssås = blir bättre skit i kroppen basic förklarat.
Så kombon bör vara köttfärssås med pasta dvs mer köttfärs och mindre pasta , men den vanlige gör pasta med köttfärssås dvs mer pasta och mindre sås. Mättnad/kr givetvis lägre om man vräker på pasta och en slev sås än tvärtom och vad jag gissar orsaken till att man äter som man gör, pasta med sås när det borde vara tvärtom för få mer protein och näring.
Torkad pasta i butik anser jag mest bajs, visst för preppa inför kris ok, det finns lite bättre form av fiberpasta, bönpasta, linspasta om man ser näringsmässigt, men mycket fusk där också då man blandar i lite mjöl från bönor men behåller vetemjöl ofta 30/70% och kallar det bönpasta.
Sen vad räknar man få när man köper pasta för en spottstyver? Något bra och nyttigt eller mjöl och vatten!
Själv ägg, durumvete, lite olivolja och rör ihop, i kyl under dagen men inget krav, valsa degen, koka typ 2 minuter och klart. Vill jag spara torkar man bara pastan och det samma som butikens torkade, ingen raketforskning direkt men godare, nyttigare och bättre.