2025-01-31, 22:25
Medlem
MarioMerolas avatar
Garofalo är den bästa pastan på vanliga hylllor i Sverige, finns på alla Willys. Dececco har något kornigt i konsistensen som jag inte begriper.

Lidls pasta är bättre än alla andra lågprispastor, som deras övriga varor. Dock sänkte de kvaliteten pga minskad tillgång efter Ukraina/inflation, samt tredubblade priset.

Russo är den bästa pastan om man är i Italien. Gragnano är pastans huvudstad, och det finns inget märke därifrån som inte håller väldigt hög klass.

Ägg i pasta har ingenting med kvalitet att göra. Däremot tiden det tagit att göra pastan och att alla processer gjorts med kallt vatten.
Citera
2025-01-31, 22:32
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det kan du inte. Ingen kan det. Glöm det. Du har inte ens försökt

NÄ NU JÄVLAR!!!

Allvarligt talat; visst fan är det så! Annars hade jag väl köpt en billigare sort??? "Alla burkade vita bönor are the same". Fan heller. Finns inte Heinz avstår jag den planerade menyn hellre än att köpa Ica;s egna oätbara jöns. I Barillas och pastans fall vet jag inte vad det beror på - bättre kvalitet på vetet kanske?
Citera
2025-01-31, 22:41
Medlem
Månsans avatar
Enda jag undviker är Kungsörnen, klart sämst. Ingen spänst. Sladdriga, mjöliga, vita pinnar bara. Kungsörnens makaroner är ju ingen hit, logiskt att deras spaghetti också är kass.

Barilla och Lidls med snarlik förpackning är utmärkta. Zeta är också riktigt bra.
Citera
2025-01-31, 22:45
Medlem
På tal om färsk pasta. Martimucci Är helt oslagbart.
Citera
2025-01-31, 23:11
Medlem
vators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Eftersom jag försöker köpa svensktillverkat i så stor utsträckning som möjligt blir det Kungsörnens för mig. Om där finns en skillnad jämfört med Barilla eller andra ”finare” italienska märken så har iallafall inte jag märkt den.

Barilla tillverkas i Filipstad så det märket kan du också köpa i så fall
Citera
2025-01-31, 23:47
Medlem
fulvodkas avatar
Bästa är givetvis att göra egen pasta eller åtminstone köpa färsk. Därefter någon bronsvalsad.

Oavsett så är man en idiot om man äter pasta och bröd regelbundet. Riktig untermensch.
Citera
2025-02-01, 00:04
Medlem
I somras fick jag en uppenbarelse. Min svåger kokade pasta och jag tyckte att den var så jävla god. Det verkade vara helt vanlig pasta, men den var underbar (!). Trodde han hade något magiskt trick, så jag frågade honom och han sa ”det är semolina i”. Sedan dess köper jag enbart pasta med det, finns bla. på Lidl och Willys. Lidl har 500 gram makaroner för 8kr, och det är gudomligt god pasta som ingen dyr sort från Ica maxi ens kommer i närheten av.
Citera
2025-02-01, 04:58
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vator
Barilla tillverkas i Filipstad så det märket kan du också köpa i så fall

Nej, det tillverkas ingen pasta i Filipstad.
Citera
2025-02-01, 06:45
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Mat är inte likvärdig för att den innehåller kalorier och näringsämnen.

Pasta är näringsfattigt, man rent av berikar pasta med vitaminer för att det inte ska va helt tomt på näring.

Allt ätbart är inte bra, en del mat har helt enkelt mycket bättre näringsvärde än annan mat.
Vill man optimera så ska man förstås välja mat med högt näringsvärde, finns ingen anledning att välja att mt mat med lågt näringsvärde för att försöka variera på det sättet.

Nej det är inte okänt att idrottare älskar pasta.
En del tycker om pasta andra inte.
Däremot är pasta ett enkelt alternativ om man vill få i sig energi inte pga näring, det var populärt för av den anledningen.
Numera så äter dock elitidrottare kost med bättre näringsvärde.
Självklart trycker man pasta men det är som sagt för att det är gott och lätt sätt för att få i sig energi.

Med andra ord är du inte elitidrottare så är inte pasta speciellt bra då gemene man äter för mycket kalorier.

Pasta är gott vet alla iaf med som du säger mer berikad pasta med protein och andra näringsämnen ochså tex :

Elitsportare käkar nog väldigt allsidigt och kolhydrater finns i annat ochså som är bättre för kroppen och näringsmässigt som bönor linser mm så inget nytt under solen

https://iform.se/nyttig-mat/atta-nyttiga-kolhydrater-som-din-mage-kommer-att-alska-dig-for

varför äter idrottare pasta ett par timmar innan sin träning eller tävling?

https://www.reddit.com/r/explainlikeimfive/comments/2gukp8/eli5_why_do_athlets_eat_pasta_a_couple_hours/?tl=sv
Citera
2025-02-01, 08:00
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pineappledude123

Vilken sås gör rätten nyttigare? Kaxar inte, blev nyfiken.

Typ all sås egentligen då pasta i princip mest kolhydrater från mjöl och ingen hemlighet vad som händer i kroppen med detta då det omvandlas till glykos och överskott man inte förbrukar blir fett lite basic förklarar.

En köttfärssås däremot 20g protein/100g från köttet, fett, tomater, lök, vitaminer mm etc beroende på hur man gör sin köttfärssås = blir bättre skit i kroppen basic förklarat.

Så kombon bör vara köttfärssås med pasta dvs mer köttfärs och mindre pasta , men den vanlige gör pasta med köttfärssås dvs mer pasta och mindre sås. Mättnad/kr givetvis lägre om man vräker på pasta och en slev sås än tvärtom och vad jag gissar orsaken till att man äter som man gör, pasta med sås när det borde vara tvärtom för få mer protein och näring.

Torkad pasta i butik anser jag mest bajs, visst för preppa inför kris ok, det finns lite bättre form av fiberpasta, bönpasta, linspasta om man ser näringsmässigt, men mycket fusk där också då man blandar i lite mjöl från bönor men behåller vetemjöl ofta 30/70% och kallar det bönpasta.
Sen vad räknar man få när man köper pasta för en spottstyver? Något bra och nyttigt eller mjöl och vatten!

Själv ägg, durumvete, lite olivolja och rör ihop, i kyl under dagen men inget krav, valsa degen, koka typ 2 minuter och klart. Vill jag spara torkar man bara pastan och det samma som butikens torkade, ingen raketforskning direkt men godare, nyttigare och bättre.
Citera
2025-02-01, 08:25
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petronix
Många här som nämner Rummo men vilka butiker säljer denna pasta egentligen? Tror faktiskt aldrig att jag har sett detta märke på hyllorna.

P.S. Tog ett tag innan jag upptäckte De Cecco också eftersom min lokala Hemköp har den på en separat hylla, långt ifrån Barilla och Kungsörnen m.fl. De Cecco är tydligen för fin för att beblanda sig med annat pastaklientel

Jag köper Rummo från delitea.se dock föredrar jag La Molisana som de också säljer. La Molisana Spaghetto Quadrato är i mitt tycke perfekt för en pasta alla Carbonara. Delitea har många andra bra pasta att köpa.

Som flera har sagt så titta på färgen på pastan, är den ljus så har den torkats på lägre värme och blir bättre. Barillas är mörkare och känner ingen Italienare som köper det märket frivilligt.
Citera
2025-02-01, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Pasta är gott vet alla iaf med som du säger mer berikad pasta med protein och andra näringsämnen ochså tex :

Elitsportare käkar nog väldigt allsidigt och kolhydrater finns i annat ochså som är bättre för kroppen och näringsmässigt som bönor linser mm så inget nytt under solen

https://iform.se/nyttig-mat/atta-nyttiga-kolhydrater-som-din-mage-kommer-att-alska-dig-for

varför äter idrottare pasta ett par timmar innan sin träning eller tävling?

https://www.reddit.com/r/explainlikeimfive/comments/2gukp8/eli5_why_do_athlets_eat_pasta_a_couple_hours/?tl=sv
Bara för att något är berikat så innebär det inte att näringsvärdet är bra, man har bara gått ifrån fruktansvärt dåligt till dåligt i princip.
https://matkalkyl.se/se-pasta.php

Tar vi pastan du länkar så är den säkert bättre än vanlig pasta, men det innebär inte att det för den delen är speciellt bra.
Alla proteiner är inte likvärdiga, de kommer i olika sammansättningar av aminosyror.
Det behövs en viss sammansättning av aminosyror för att det ska ha effekt på kroppen.
Vilket är den främsta anledningen till att animaliska produkter är överlägsna veganska.
Man kan förstås kombinera lika veganska/växter med varandra så att man får en bra kombination av aminosyror, detta är dock inte helt lätt.

Att en del idrottare äter pasta är som jag redan sagt och vad de nämner i tråden är för att kolhydrat ladda inför en tävling.
Dvs få i sig ett kraftigt överskott av energi för att prestera.
Men detta går ju att göra med i princip vad som helst med kolhydrater, du kan äta rotfrukter, tårta osv.

Men att värka i sig klassisk pasta är något som man i allt högre utsträckning övergett i förmån till bättre alternativ med högre näringsvärde.
Man har helt enkelt optimerat mera med bättre kosthållning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in