2025-01-31, 17:34
Medlem
ESS-Lunds avatar
Kika på proteininnehåll per 100 gram. Ligger det på runt 14 gram eller över är det högkvalitativ pasta.
Citera
2025-01-31, 17:57
Moderator
manamanahs avatar
Matlagning och metoder --> Färdigmat och halvfabrikat
/Moderator
Citera
2025-01-31, 18:52
Avslutad
Många här som nämner Rummo men vilka butiker säljer denna pasta egentligen? Tror faktiskt aldrig att jag har sett detta märke på hyllorna.

P.S. Tog ett tag innan jag upptäckte De Cecco också eftersom min lokala Hemköp har den på en separat hylla, långt ifrån Barilla och Kungsörnen m.fl. De Cecco är tydligen för fin för att beblanda sig med annat pastaklientel
Citera
2025-01-31, 19:06
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
All pasta är precis likadant. - - -

Nä!!! Lovar dig att jag i ett blindtest kan plocka ut Barilla (klart bäst) mot t ex Kungsörnen.
Citera
2025-01-31, 19:27
Medlem
De Cecco .

Alltid Brons-valsad .
Något som plötsligt börjat marknadsföras flitigt av andra fabrikat nu …

De Cecco ligger många varmt om hjärtat i hemlandet .

Smaka och upptäck varför.
Senast redigerad av Edor 2025-01-31 kl. 19:32.
Citera
2025-01-31, 19:34
Medlem
Freebops avatar
Lidls spagetti är god
Citera
2025-01-31, 19:55
Medlem
La Molisana är riktigt bra! Såg att den redan nämnts men klart värd att nämnas igen.

Att påstå att all pasta smakar likadant är skrattretande.
Citera
2025-01-31, 20:00
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Spaghetto är singularis, medan spaghetti är plural på italienska.
Vad jag förstår så kan singularformen användas kollektivt, dvs. som vi köper en påse (med texten) "potatis", och inte en påse "potatisar".

Spaghetto är för övrigt diminutiv av spagho, som betyder 'snöre' m.m.
Tack snälla! Trodde det kanske var en sort.
Citera
2025-01-31, 20:07
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Molisana är god. Varför hetter den spagetto, vet du? Finns på Hemköp.

Den är inte rund utan mer fyrkantig.
Citera
2025-01-31, 20:08
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Finns det verkligen spaghetti med ägg i sig? (tråden handlar väl om just spaghetti)
Jag föredrar alltid pasta med ägg i sig (även nyttigare), men det är främst bandpasta, pastaknyten och lasagne-plattor som har detta.

Zeta har en spaghetti med ägg i sig. Men som du säger, det är något som i princip inte finns.
Citera
2025-01-31, 20:13
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Zeta har en spaghetti med ägg i sig. Men som du säger, det är något som i princip inte finns.
Tack, hittade den här: https://www.zeta.nu/produkter/spaghetti-agg/

Jag har aldrig sett denna produkt i en vanlig matvaruaffär. Möjligt att man måste gå till en delikatessaffär eller liknade.
Citera
2025-01-31, 20:14
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
All pasta är precis likadant. Att man har tryckt en italiensk flagga på förpackningen samt tar 25% extra i pris är en grej för alla som tror att ingen annan kan göra pasta lika "god"
Riktig bra torrpasta görs av durumvete,mjöl och ägg . Det finns sorter som bara består av drumvete och vatten och de smakar mindre, det är det enda man behöver veta. Kolla på ingrediensförteckningen i hyllorna, sedan kan du ta precis vad som helst. Den billigaste pastan med ägg smakar likar mycket som de med en italiensk flagga tryckt på förpacknigen
Jag fick värsta ahaupplevelsen när jag åt Molisana första gången. Aldrig mer skräppasta! Så du har väldigt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in