2025-01-31, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Finns väl ingen torr pasta som innehåller ägg?

Finns en del, oftast bandspagetti. Barillas gör det.
Citera
2025-01-31, 11:02
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Finns väl ingen torr pasta som innehåller ägg?

Klart det gör. Icas till exempel >>
Citera
2025-01-31, 11:06
Medlem
Färsk pasta slår allt
Citera
2025-01-31, 11:08
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Klart det gör. Icas till exempel >>
Där ser man, tack för tipset!
Citera
2025-01-31, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askum
Och då menar jag inte färsk pasta, utan torr, förpackad.

Italienska Youtubekockar betonar att man ska välja en riktigt god och bra spaghetti bland det tjugotal eller fler som finns i italienska butiker.

I den svenska butiken har jag köpt Barillo, bland de få som finns där.

Kan ni rekommendera något ännu bättre märke?
Jag tycker sån där tunn Capellini Barilla, som tar 3 min att koka och som blir såå god. Gillar inte tjocka spagettisar
Citera
2025-01-31, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pineappledude123
Har du lust att visa vilken du menar?.
https://www.zeta.nu/produkter/pappardelle/
Citera
2025-01-31, 13:35
Medlem
Kört ICAs några år och är nöjd med den https://testfakta.se/sites/default/files/2017-11/Tittbild-Grafik%28171108%29.pdf
Citera
2025-01-31, 13:38
Medlem
EnDumSosses avatar
Seriöst, alla som skriver att det inte är någon skillnad mellan pastan i butikerna har noll kulinarisk erfarenhet. Det här är alltså samma människor som tycker att de lagat en gormetmåltid när de lyckats steka en bit blodpudding.
Självklart är det enorm skillnad på de olika pastasorterna som finns i butikerna.

Rent generellt, "färsk pasta" som säljs är förjävlig, massa konserveringsmedel och blir enbart slemmigt och sladdrigt. Ska du ha bra pasta så rekomenderar jag nästan alla sorter som är torkade och ljusare i färgen än barillas pasta. De ser nästan ut som de är täckta med ett tunt lager mjöl. Passa dig för familjen ingrossos egna pastamärke(minns inte vad det heter nu). Den är enligt mig av lika dålig kvalitet som barilla.
Barillapastan är nästan orange i färgen och torkad på ett helt annat sätt än den "bra" pastan som jag nämnt för dig ovan. Deras tillverkningsmetod av pastan gör dessutom att man kan få ont i magen av pastan efter förtäring.

Här är några riktigt bra märken som finns i butiken: Rummo, Gentile, Molisana, De Cecco.
Självklart tillverkar dessa "spaghetti" som du efterfrågar.
Koka gärna pasta strax innan al-dente (liten kärna i mitten) och blanda sedan ner pastan i valfri sås för att avsluta sista tillagningstiden för pastan. Pastan suger då åt sig av den smaksatta vätskan/såsen och maträtten blir betydligt mer smakrik på det sättet.
Senast redigerad av EnDumSosse 2025-01-31 kl. 13:41.
Citera
2025-01-31, 14:07
Medlem
Grisbrottarens avatar
Pasta av god kvalitet är gjord på durumvete, dvs. en hårdare vetesort. Det här kan man kontrollera på listan över ingredienserna. Italienska märken – åtminstone de "finare" som exporteras hit – är gjorda på enbart durumvete, medan t.ex. Kungsörnens pasta är bara delvis gjord på durumvete. Det framgår inte till hur stor andel de blandar upp durumvetet med vanligt vårvete.

Men även om pastan är gjord på enbart durumvete, måste den inte vara av högsta kvalitet. Som tidigare nämnts i tråden, har pastan av högsta kvalitet inte en slät yta, utan känns lite som sandpapper när man styrker över den. Det här beror på att man vid tillverkningen har använt semolina-durum.
(Ordet semolina betyder ungefär 'halvmalet' och det mjölet har större korn/gryn än både vårt vanliga bakmjöl av vårvete (all purpose flour) och andra typer av helmalet durumvete. Tänk mannagryn!)
Den grövre ytstrukturen gör att pastan tar upp – absorberar eller bra binder till sig – den rinniga såsen, vilket oftast är fördelaktigt.

I många länder utanför Italien har vi inte kunskap eller ens språklig möjlighet att skilja på de olika typerna av durumvete som kan användas i pastan. Därför blir den svenska innehållsförteckningen på pastaprodukter bristfällig, och det går inte att skilja ut vilka produkter som gjorts på semolina-durum respektive mer finmalen durum.
På Barillas blå pasta står det på i den svenska innehållsförteckningen: "Pasta av durumvete". I den italienska står det mer specificerat: "Pasta di semola di grano duro". Vissa andra språk, som engelska och franska, skiljer också ut semolina från annan durum.

Det är fabrikat som i innehållsförteckningen har "semola" och "durum" som är bäst.

Men även om pastan är gjord på enbart semolina-durum, är den inte nödvändigtvis av högsta kvalitet och har den där sträva ytan. T.ex. är Barillas blå pasta slät, medan deras röda kopparvalsade pasta är sträv; den är också dyrare. Jag har i övrigt för tillfället bara La Molisana att stryka på hemma och den är också italiensk, gjord på semolina-durum och sträv. Detsamma bör gälla de andra "fina" och dyrare italienska märkena, som De Cecco och Caputo.

Själv har jag gått över till att göra pasta själv – med kavel – och märker skillnaden i strävhet och även sammanhållning om jag använder enbart semolina eller blandar upp det med 00-durum eller vanligt bakmjöl. Jag använder La Molisanas semolina i gul påse och dito 00-mjöl i blå påse.
Om man använder sträv pasta på semolina-durum är det betydligt lättare att göra pastarätter på det sätt man "ska" göra, dvs. laga såsen i en kastrull först och därefter tillsätta pastan och en skvätt av kokvattnet – det ger bättre också bättre resultat.

De bästa fabrikaten är alltså de som görs på enbart semolina-durum och är sträva i ytan. Trust me!
Senast redigerad av Grisbrottaren 2025-01-31 kl. 14:11.
Citera
2025-01-31, 14:17
Avslutad
Änglamark håller hög kvalité eko från Italien. Om dom slutade sälja halva mängden folk hade klippt den mer. Eller dom som kränger till Änglamark börjar skicka till andra butiker istället för Coop.
Citera
2025-01-31, 14:35
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Molisana är god. Varför hetter den spagetto, vet du? Finns på Hemköp.
Spaghetto är singularis, medan spaghetti är plural på italienska.
Vad jag förstår så kan singularformen användas kollektivt, dvs. som vi köper en påse (med texten) "potatis", och inte en påse "potatisar".

Spaghetto är för övrigt diminutiv av spagho, som betyder 'snöre' m.m.
Citera
2025-01-31, 14:44
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balonzo
Köper alltid av märke De Cecco eller Rummo. Mest bang for the buck
De Cecco är god tycker jag. Barilla funkar också. Men jag äter inte mycket pasta. Föredrar potatis.

Övriga familjemedlemmar älskar fullkornsspaghetti av någon anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in