Citat:
Ursprungligen postat av
DRAVKCAB
Nu svamlar du på utan kunskap tycker jag. Det måste naturligtvis vara något allvarligt fel på en pilot som lägger en flight plan genom inflygningszonen till en av världens mest traffickerade flygplatser utan att beakta största möjliga försiktighet. Det har fungerat i decennier att ha militära flygplatser i närheten till civila. Det handlar naturligtvis inte om detta
Du ser samma inkompetens överallt och sprider sig som en löpeld. Bokstavligt talat som vi sett dom senaste veckorna.
Jag vet inte vilken ”kunskap” du menar att jag saknar, heller inte vad du syftar på när du skriver:
” en pilot som lägger en flight plan genom inflygningszonen till en av världens mest traffickerade flygplatser”
Menar du piloten i AA-planet under inflygning? Han tilldelades en landningsbana av ATC*, som alla trafikpiloter under din livstid. Därefter har han rutt att följa.
Citat:
Approximately 8:42 p.m. ET
As American Airlines flight 5342 approaches DCA, it contacts air traffic control about landing on Runway 1. Controllers ask the pilots to use Runway 33 instead. The pilots confirm the change and the aircraft is cleared to land
https://cnn.it/4hycVEz?cid=ios_app
Om du syfter på helikopterpiloten så är jag enig: allt talar för att han navigerade fel efter att ha bekräftat att han såg AA-planet, och därefter bad om att navigera efter ”visual separation”.
Citat:
Approximately 8:47 p.m. ET
An air traffic controller contacts the Black Hawk helicopter, flying under the call sign PAT 2-5, to confirm it sees American Airlines flight 5342, which he refers to as a “CRJ,” based on the plane type CRJ-700.
Air Traffic Control: “PAT 2-5 do you have the CRJ in sight?”
Air Traffic Control: “PAT 2-5 pass behind the CRJ.”
Helicopter Pilot: “PAT 2-5 has aircraft in sight, request visual separation.”
[ibid.]
Saken är den att jag uppfattar Trumps PK som att han också inser att det högst sannolikt är den mänskliga faktorn i form av helikopterpiloten som bär ansvaret, men likt förbannat skall flygledaren kastas under bussen med bristande ”aptitude” och DEI-rekrytering. Och det är inget annat än svinigt på ren svenska.
*) ATC har såvitt jag kan se tre olika banor att välja på vid landning på Ronald Reagan Washington National Airport, samtliga med in- eller utflygning över Potomac-floden.