Citat:
Ursprungligen postat av
icemozzy
Jag fick följande från IMY angående min anmälan mot upplysning.se precis:
"Hej,
Här kommer en uppdatering från Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) om ditt klagomål mot Upplysning Checknode AB.
IMY är tillsynsmyndighet enligt dataskyddsförordningen, även kallad GDPR.
Enskilda personer har rätt att ge in klagomål till oss och få dem behandlade enligt artikel 77 i förordningen.
Ditt klagomål hanteras just nu av vår avdelning för näringsliv.
Ärendet är inte klart för beslut. IMY har i ett rättsligt ställningstagande beslutat den 14 maj 2024 bedömt att myndigheten är behörig att inleda tillsyn med anledning av klagomål mot den publicering av personuppgifter som sker i söktjänster med utgivningsbevis.
Ställningstagandet har föranlett rättsliga frågor som fortfarande utreds inom myndigheten och som behöver klargöras innan ärendet kan avslutas. IMY:s handläggning av ärendet är således pågående och myndigheten kommer att avgöra ärendet snarast möjligt när det är färdigutrett.
Om ditt klagomål leder till tillsyn kommer du få besked om det. Du blir part i tillsynsärendet. Det innebär bland annat att du kommer att få tillfälle att yttra dig över allt material som är av betydelse för ärendet innan beslut fattas i tillsynsärendet. Det innebär också att den som du klagat på kommer att kunna få del av de uppgifter du lämnar i ärendet. När vi fattat beslut i ditt ärende kommer du att få del av beslutet.
Vi vill passa på att upplysa om att du själv kan väcka talan om skadestånd i allmän domstol enligt artikel 79 och 82 i förordningen och 7 kap. 1 § i den svenska dataskyddslagen. IMY kan dock inte hjälpa till i en sådan situation."
De kunde sammanfattat detta bra mycket enklare: "Vi har ingen aning om hur vi ska hantera detta, så tills vidare gör vi ingenting".
Lär inte hända något mer förrän regeringen och/eller EU-domstolen slutgiltigt sätter ner foten. Vilket lär ta ytterligare 1-2 år.
Tror dock alla IMY-anmälningar som nu läggs på hög kan skapa problem för tjänsterna längre fram, så jag tycker alla som inte blir borttagna ska fortsätta anmäla.